Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1268430
TommyP86 skrev: fre 07 sep 2018, 20:01
berrabus skrev:Jag har en likadan V60 och är besviken på förbrukningen. Blandad körning ca 0.66.
Min V70 -08 2.4d manuell drar lika mycket på samma typ av körning med samma förrare. Dvs pendling till och från jobb.

Då är 2.4d 5 cyl och en klart äldre konstruktion.

Vea är snålare givet samma förutsättningar, alltså mycket sämre utsläppscert.
Att hålla ner utsläppen är tvärt om vad många tror svårare desto snålare de går.
Mager förbränning minskar koldioxidutsläppen, men ökar kväveoxidutsläppen. Med mera.
Vill du ha en snål bil, köp en commonraildiesel runt 2000-2004, de är närmiljösvin av rang, men förbränner också lite diesel.
Mer nyanserat vore nog att de är hälsovådliga och lokalt nedsmutsande men ganska klimatvänliga då de både är snåla och redan tillverkade. Vilket hot som är mest akut är förstås diskutabelt.
#1268439
Jag betalar 550/månad parkering Eskilstuna
360 kr/månad försäkring
4680kr/år skatt
soppa alldeles för myckey förmodligen., Men det skiter jag i. Det får kosta,vad det kostar.
¨Detta gäller min Jagga,3,o diesel 275 hk. 2011
#1268449
Jag har samma bil och maskin men en -14 manuell, blandad körning brukar anges till 0,61 på trippmätaren/VOC. Verklig uträknad vid pump mellan 0,63-0,66, ingår inte speciellt mycket stadskörning i dessa siffror. Bilen har rullat 14000 mil.
Kan tycka att det är en rimlig förbrukning, men visst, 0,5 hade varit bättre. :-)
#1268450
Min s60 d4 vea automat har dragit 0.53 de senaste 9000 milen men jag kör mest landsväg till och från jobbet.
#1268454
Hej alla besvarare.. Jo just att Volvos siffror på transportstyrelsen är så jäkla fel stör mig lite. 0.42 blandad, 0.39 landsväg och 0.51 stad. Just stad är extremt fel. Jag skrev 0,7 eller mera. Lätt 1,0 om man är oförsiktig. Ändå så låg och strömlinjeformad bil.
Hade tidigare en Citroen C5 HDI 2.0 -12 manuell. Det stod 0.51 blandad, 0,42 landsväg, 0,61 stad. Och det var faktiskt inte omöjligt att detta stämde hyfsat. I alla fall lätt 0,55 blandad. Större, tyngre bil. 163 hk.
Nåväl får väl testa ett tag till innan ger upp. Är som sagt väldigt nöjd för övrigt. Tänkte mest stämma av med andra så det är normalt. Har mestadels kollat förbrukningen via Volvo on call. Kanske inte stämmer så bra?? Är ju typ omöjligt att tanka helt fullt och kolla på det "rätta" viset. Man kan ju inte veta att man fyller lika varje gång.....ibland kan man "dutta" i 10 liter extra efter pumpen slagit i från...
Har ni erfarenhet annars om VOC verkar stämma i stort?? Jag tycker dessvärre att själva körsträckan visar för mycket eller? (Då blir ju förbrukningen ännu sämre om så är fallet?)
#1268466
grahnen skrev: lör 08 sep 2018, 00:57 Följdfråga...Polestar...Någon som har VEA D4 automat med Polestar optimering? Effekt, förbrukning??
Jag har det. Förbrukningen är identisk mot innan, för mig, men körupplevelsen är en helt annan. Effekten skiljer inte enormt mkt men lådan växlar, i mitt tycke, mycket bättre än innan.
#1268471
fjohan82 skrev: lör 08 sep 2018, 08:14
grahnen skrev: lör 08 sep 2018, 00:57 Följdfråga...Polestar...Någon som har VEA D4 automat med Polestar optimering? Effekt, förbrukning??
Jag har det. Förbrukningen är identisk mot innan, för mig, men körupplevelsen är en helt annan. Effekten skiljer inte enormt mkt men lådan växlar, i mitt tycke, mycket bättre än innan.
Jag har också hört positivt specifikt om växellådans beteende efter Polestar.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]