Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1268628
Xenonstrålkastare, Driver Support, Keyless, VOC, elstol med minne samt elektriskt fällbara nackstöd är det jag uppskattar allra mest i vår V60. Digitalt instrument är trevligt, men personligen hade jag hellre haft en fullsmetad pre-facelift jämfört med en tomhylsa till facelift.

Väljer du en faceliftad bil så se för guds skull till att få Driver Support. Adaptiva helljus som skärmar av helljuset från mötande bil, adaptiv farthållare, kollisionsvarning samt autobroms för bilar, cyklister, fotgängare (räddat mig från att köra på ett barn som sprang ut i vägen runt ett hörn), cross traffic alert som tjuter när man backar ur en parkeringsficka och en bil kommer körandes, lane departure warning Samt döda vinkel-varnare. Tror jag fick med allt :p
Snapchat-429251509.jpeg
Snapchat-429251509.jpeg (37.15 KiB) Visad 988 gånger
Snapchat-1181027583.jpeg
Snapchat-1181027583.jpeg (27.11 KiB) Visad 988 gånger
Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

#1268797
Bland annat om motorn uppvisar minsta tecken på att eftertända vilket du kan läsa mer om i mitt inlägg.

viewtopic.php?f=70&t=144498

Och även eventuella metalliska, visslande eller pipande "onaturliga"ljud från motorn vilket du kan läsa mer om här.

viewtopic.php?f=70&t=144497

Finns lite fler råd här men det verkar gälla fas 1 modellen och inte fas 2.

viewtopic.php?p=312992

Sen gäller en gyllene regel vid köp av begagnad bil och det är att skicket är viktigare än årtal, utrustning och färg så man inte låter sitt habegär vilseleda en.
#1268805
svergie2 skrev: sön 09 sep 2018, 09:50 Xenonstrålkastare, Driver Support, Keyless, VOC, elstol med minne samt elektriskt fällbara nackstöd är det jag uppskattar allra mest i vår V60. Digitalt instrument är trevligt, men personligen hade jag hellre haft en fullsmetad pre-facelift jämfört med en tomhylsa till facelift.

Väljer du en faceliftad bil så se för guds skull till att få Driver Support. Adaptiva helljus som skärmar av helljuset från mötande bil, adaptiv farthållare, kollisionsvarning samt autobroms för bilar, cyklister, fotgängare (räddat mig från att köra på ett barn som sprang ut i vägen runt ett hörn), cross traffic alert som tjuter när man backar ur en parkeringsficka och en bil kommer körandes, lane departure warning Samt döda vinkel-varnare. Tror jag fick med allt :pSnapchat-1181027583.jpegSnapchat-429251509.jpeg

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Tack för infon, tror du missade trafikskyltsinfo grejen som väl också ingår i paketet?

Jag ska försöka hitta en bil som har allt jag söker men det är inte det lättaste. De flesta verkar vara leasingbilar, det står dock inte om de gått i företag eller är privatleasade.

Jag förstår inte varför folk inte valt driver support, verkar vara en no-brainer om man ska köpa ny bil. Eller så säljs alla driver support bilar innan de hamnar på blocket :-D

@robbanvolvo absolut ska man hitta en bil i bra skick framför lull-lull, det är dock inte det lättaste speciellt för mig som har dåligt med fritid till att köra och kolla på bilar. Tack för tipsen, tror inte det blir en pre-facelift bil eftersom de flesta har rullat många mil.
#1269095
Man prioriterar olika.
En kompis ville hellre ha taklucka och blank list i bagaget och keyless än driver support,adaptiv farthållare och voc.

Mikebike: S60 ÄR snyggare.
#1269148
klirre skrev:
svergie2 skrev: sön 09 sep 2018, 09:50 Xenonstrålkastare, Driver Support, Keyless, VOC, elstol med minne samt elektriskt fällbara nackstöd är det jag uppskattar allra mest i vår V60. Digitalt instrument är trevligt, men personligen hade jag hellre haft en fullsmetad pre-facelift jämfört med en tomhylsa till facelift.

Väljer du en faceliftad bil så se för guds skull till att få Driver Support. Adaptiva helljus som skärmar av helljuset från mötande bil, adaptiv farthållare, kollisionsvarning samt autobroms för bilar, cyklister, fotgängare (räddat mig från att köra på ett barn som sprang ut i vägen runt ett hörn), cross traffic alert som tjuter när man backar ur en parkeringsficka och en bil kommer körandes, lane departure warning Samt döda vinkel-varnare. Tror jag fick med allt :pSnapchat-1181027583.jpegSnapchat-429251509.jpeg

Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk
Tack för infon, tror du missade trafikskyltsinfo grejen som väl också ingår i paketet?

Jag ska försöka hitta en bil som har allt jag söker men det är inte det lättaste. De flesta verkar vara leasingbilar, det står dock inte om de gått i företag eller är privatleasade.

Jag förstår inte varför folk inte valt driver support, verkar vara en no-brainer om man ska köpa ny bil. Eller så säljs alla driver support bilar innan de hamnar på blocket :-D

@robbanvolvo absolut ska man hitta en bil i bra skick framför lull-lull, det är dock inte det lättaste speciellt för mig som har dåligt med fritid till att köra och kolla på bilar. Tack för tipsen, tror inte det blir en pre-facelift bil eftersom de flesta har rullat många mil.
Ja just det! Bild

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo V60 D4 190 Summum VOC Driversupport Key https://www.blocket.se/vi/81255337.htm

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volvo V60 D4 AWD Ocean Race VOC BLIS AUTO https://www.blocket.se/vi/78433561.htm



Skickat från min Galaxy S8+ via Tapatalk

#1269221
Hur skiljer sig v40 mot S/V60? Bortsett från att det är en mindre bil på både längden och tvären.

Det verkar som att man kan få mer för pengarna, men frågan är hur komfort osv. skiljer. Jag får så klart ut och provköra båda modeller, undrar bara om det är några funktioner eller liknande som saknas trots att paketen heter likadant.
#1269233
Har precis haft V40 D3 VEA Aut. Nu V60 CC D4 VEA. Tycker att V40 är en bekväm bil men kan som vissa påpekar väsnas lite med större hjul på (Själv hade jag 17"): Annars får du väl bil efter storleken. Bäst är givetevis att provköra , jämföra och bilda sig en egen uppfattning och fundera därefter. Angåenede ägarkostnader på dieslarna så tänk på att 5 cyl kostar mer i skatt än 4 cyl .
Oftast är 4 cyl (VEA) bättre i acc än motsvarande 5cyl med samma effekt. Samma att automatväxlad är ngt snabbare men bara ngn hundradel törstigare ! Mer fakta om bilarna kan du få på Volvos sida : https://www.media.volvocars.com/se/sv-se klicka på Cars uppe till vänster , välj modell och sedan Årtal uppe till höger.
#1269243
Jag kollade in V90 D4 som AUT FWD, MAN FWD och AUT AWD på
Volvos hemsida och det verkar som det numera är AWD snarare
än (som bara för något år sedan) MAN vs AUT som negativt påver-
kar soppaförbrukning, acceleration och koldioxid "på papperet".
Se här:

V90_D4_soppa_o_acc.jpg
V90_D4_soppa_o_acc.jpg (61.41 KiB) Visad 725 gånger

Vad som gäller i verkligheten är möjligen en helt annan sak :) .
(Tex kan MAN FWD få hjulspinn på tvåan om man är oförsiktig
med gasen som knappast bättrar saker ... .)

När jag köpte min 2017 XC60 D4 MAN FWD var skillnaden betyd-
ligt större ("på papperet" på samma sätt som ovan) vad det gäl-
ler alla dessa mätvärden som var till stor fördel för denna vari-
ant jämfört AUT, AWD och i synnerhet AUT + AWD - bla uppgavs
accelerationen för MAN FWD vara typ 1,5 sek snabbare än AUT +
AWD (vilket jag dock misstänkte var en felaktig uppgift).

MVH

PS. Jag köpte D4 MAN FWD dels för det var det enda D4-alterna-
tivet som var (5 år) skattebefriad miljöbil (115 koldioxid) och att
jag som nybliven körkortsinnehavare ej ville förlora förmågan
kunna växla själv :) .

Lustigt nog verkar alla ovannämnda V90-data vara sämre för D3.
Se här:

V90_D3_soppa_o_acc.jpg
V90_D3_soppa_o_acc.jpg (110.46 KiB) Visad 717 gånger

Om detta stämmer i verkligheten är det väl för denna motor får
typ jobba livet ur sig för hålla igång bilen :) .
#1270158
Ny fråga: Finns det verkligen bränslevärmare på bensinbilarna nu? Har fått för mig att det var en dieselgrej. Om det stämmer, funkar den precis som på dieslarna med voc och hela köret, dvs. man sköter det via appen och slipper skrapa rutor på vintern?

Står det någonstans på Volvos he[…]

Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]