- tor 06 sep 2018, 11:11
#1268159
Jag har fått nytt jobb som kräver att jag flyttar iväg en bra bit, så jag kan inte snylta på föräldrarnas gamla 740 längre. Det har ännu inte löst sig med bostad osv, så jag vet inte hur långt jag kommer behöva köra till jobbet men räknar med ett par mil enkel resa i alla fall. Eftersom jag inte känner nån dit jag ska flytta vill jag att bilen helst ska fungera, så jag slipper skaffa lånebil varje gång den måste repareras.
Jag har länge sneglat på S60N, speciellt faceliften med R-design ser trevlig ut. Problemet är att en någorlunda utrustad S60 med 5-6000 mil på mätaren kostar lika mycket som en ny T3a utan lull-lull. Mitt stora problem med de nya lagerbilarna är att alla är vita eller svarta, de färger jag helst inte vill ha (tillsammans med beige/gul/brun). Jag har svårt att bortse från färgvalet trots att det borde spela minst roll.
Finns det någon årsmodell som är mer driftsäker än de andra? 2011-2013 modellerna börjar komma upp i miltal men ibland dyker det upp lågmilade som kanske är ett bättre köp än en nyare. Samma fråga gäller motorer, vilka ska man akta sig för? Manuell/Automat spelar mindre roll för min del, kommer inte bo mitt i storstan och sitta i köer där automatlådan nästan är ett måste.
När börjar slitdelarna behöva bytas på dessa bilarna? Jag antar att de första 6000+ milen är problemfria, börjar saker paja vid 10 eller 15?
Driver support-paketet verkar vara det folk jagar, jag förstår att det är smidigt men jag skulle nog kunna leva utan det med. VOC verkar också bra, speciellt till värmaren på dieslarna. Nåt annat paket/utrustning som rekommenderas? V60 -15 finns ju med ocean race, men det är väl bara fälgar/interiör/lack som skiljer på dem?
Jag inser att utbudet är bättre på v60-sidan, dock har jag inget behov av kombi och sedanen är snyggare.
Budget ligger runt 200', men ju billigare desto bättre.
Alla tips är välkomna!
Jag har länge sneglat på S60N, speciellt faceliften med R-design ser trevlig ut. Problemet är att en någorlunda utrustad S60 med 5-6000 mil på mätaren kostar lika mycket som en ny T3a utan lull-lull. Mitt stora problem med de nya lagerbilarna är att alla är vita eller svarta, de färger jag helst inte vill ha (tillsammans med beige/gul/brun). Jag har svårt att bortse från färgvalet trots att det borde spela minst roll.
Finns det någon årsmodell som är mer driftsäker än de andra? 2011-2013 modellerna börjar komma upp i miltal men ibland dyker det upp lågmilade som kanske är ett bättre köp än en nyare. Samma fråga gäller motorer, vilka ska man akta sig för? Manuell/Automat spelar mindre roll för min del, kommer inte bo mitt i storstan och sitta i köer där automatlådan nästan är ett måste.
När börjar slitdelarna behöva bytas på dessa bilarna? Jag antar att de första 6000+ milen är problemfria, börjar saker paja vid 10 eller 15?
Driver support-paketet verkar vara det folk jagar, jag förstår att det är smidigt men jag skulle nog kunna leva utan det med. VOC verkar också bra, speciellt till värmaren på dieslarna. Nåt annat paket/utrustning som rekommenderas? V60 -15 finns ju med ocean race, men det är väl bara fälgar/interiör/lack som skiljer på dem?
Jag inser att utbudet är bättre på v60-sidan, dock har jag inget behov av kombi och sedanen är snyggare.
Budget ligger runt 200', men ju billigare desto bättre.
Alla tips är välkomna!
V60 D3 Man. Summum -18