Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1268159
Jag har fått nytt jobb som kräver att jag flyttar iväg en bra bit, så jag kan inte snylta på föräldrarnas gamla 740 längre. Det har ännu inte löst sig med bostad osv, så jag vet inte hur långt jag kommer behöva köra till jobbet men räknar med ett par mil enkel resa i alla fall. Eftersom jag inte känner nån dit jag ska flytta vill jag att bilen helst ska fungera, så jag slipper skaffa lånebil varje gång den måste repareras.

Jag har länge sneglat på S60N, speciellt faceliften med R-design ser trevlig ut. Problemet är att en någorlunda utrustad S60 med 5-6000 mil på mätaren kostar lika mycket som en ny T3a utan lull-lull. Mitt stora problem med de nya lagerbilarna är att alla är vita eller svarta, de färger jag helst inte vill ha (tillsammans med beige/gul/brun). Jag har svårt att bortse från färgvalet trots att det borde spela minst roll.

Finns det någon årsmodell som är mer driftsäker än de andra? 2011-2013 modellerna börjar komma upp i miltal men ibland dyker det upp lågmilade som kanske är ett bättre köp än en nyare. Samma fråga gäller motorer, vilka ska man akta sig för? Manuell/Automat spelar mindre roll för min del, kommer inte bo mitt i storstan och sitta i köer där automatlådan nästan är ett måste.

När börjar slitdelarna behöva bytas på dessa bilarna? Jag antar att de första 6000+ milen är problemfria, börjar saker paja vid 10 eller 15?

Driver support-paketet verkar vara det folk jagar, jag förstår att det är smidigt men jag skulle nog kunna leva utan det med. VOC verkar också bra, speciellt till värmaren på dieslarna. Nåt annat paket/utrustning som rekommenderas? V60 -15 finns ju med ocean race, men det är väl bara fälgar/interiör/lack som skiljer på dem?

Jag inser att utbudet är bättre på v60-sidan, dock har jag inget behov av kombi och sedanen är snyggare.

Budget ligger runt 200', men ju billigare desto bättre.

Alla tips är välkomna!
#1268172
Nej, V60 är snyggare än S60. ;-)
R-design är ett måste på pre-facelift enligt mig.

Driver support är väldigt bra, eller egentligen är det ju den adaptiva farthållaren man vill åt.

Jag fick 185' för min V60 T6 AWD R-design MY12 som gått 8000 mil. Otroligt välutrustad och rolig bil, men lite för låg för mig som kör på dåliga skogsvägar....
#1268558
Efter att ha luskat vidare lite har jag fler frågor ifall nån känner för att svara. Många bilar i 5-6000mils klassen verkar vara gamla leasingbilar, är det nåt man ska akta sig för generellt sett? Hur hårda är volvo när de tar tillbaka leasingbilar och hur mycket åtgärdas ifall nåt är sönder?

En S60 jag kollar på har ej varit leasad utan ägts av Volvo själva under 3 år, antar att den med största sannolikhet körts av nån volvoanställd?
#1268560
klirre skrev: lör 08 sep 2018, 20:28 Efter att ha luskat vidare lite har jag fler frågor ifall nån känner för att svara. Många bilar i 5-6000mils klassen verkar vara gamla leasingbilar, är det nåt man ska akta sig för generellt sett? Hur hårda är volvo när de tar tillbaka leasingbilar och hur mycket åtgärdas ifall nåt är sönder?

En S60 jag kollar på har ej varit leasad utan ägts av Volvo själva under 3 år, antar att den med största sannolikhet körts av nån volvoanställd?
Många (inte alla!) som har leasingbil struntar fullständigt i hur bilen är och ser ut efter 3 år. Ibland är det en förare på bilen, ibland 50, om de har varit i en pool på större företag. Ju fler förare på en bil, desto mer slitage är min erfarenhet. Leasingbilar har ofta inte så speciellt mycket extrautrustning.
Skicket är A och O, jag hade granskat en sådan bil rejält innan köp, både sett till det invändiga och utvändiga skicket samt servicehistoriken. Några exempel kan vara skrapade hörn, fläckar invändigt och skrapade fälgar.
#1268568
Handlade en V60 D4 -14 manuell för någon månad sen, fullservad leasingbil med 13000 mil på mätaren. Mitt tänk var att få en EURO-6 klassad maskin för att vara någorlunda "framtidssäkrad".
Fick ganska omgående oljud från balansaxelpaketet i motorn och fick bytt detta på en fristående garanti, hur stort detta problem är på nya generationen VEA-motorer vet jag egentligen inte.
Annars är jag, hitintills, hyfsat nöjd med bilen. VOC/app med värmare, digitalt kombiinstrument samt tillhörande prislapp var det som styrde när jag letade.
#1268587
jimmie1983 skrev: lör 08 sep 2018, 21:58 Finns där någon speciell årsmodell som utmärker sig vara av bättre kvalité än andra?
Vet att när jag hade V70N sa man att MY 04 var bäst!
Nu tänker jag högt och andra får gärna tillrättavisa mig om jag har fel.
Den äldre 5-cylindriga maskinen verkar vara något mer skottsäker än nyare VEA´n. Titta om en faceliftad sen -13 kan vara något. Bifogar blocketlänk till vad jag menar:
https://www.blocket.se/stockholm/Volvo_ ... ?ca=23&w=3

BSR trim till samma bil:
https://sv.bsr.se/trimsatser/t/2767/vol ... -d-5204-t7
#1268591
Intressant detta med BSR trim ... .

Jag har en 2017 XC60 D4 R-Design manuell FWD Polestar med 200
HP (enligt Volvo, möjligen något konservativt) och det verkar som
jag kan få 270 HP/530Nm med en BSR Steg 1+ trimsats för endast
9000 kr - se här

https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3170/vol ... d-4204-t14

Precis vad jag behöver :) .

--->>> Frågan är vad man förlorar på installera detta ???

MVH

PS. På engelska/amerikanska pratar man om stage 1-, stage 2-
och stage 3-trimning (där stage 3 är opraktisk för normalbruk
pga högt minimivarvtal på motorn (=svårt tex köra på parke-
ringsplatser)) och jag förmodar de steg 1- och steg 2-trimningar
BSR talar om är ungefär samma saker ... .
#1268592
OskarOskarsson skrev: lör 08 sep 2018, 23:03 Intressant detta med BSR trim ... .

Jag har en 2017 XC60 D4 R-Design manuell FWD Polestar med 200
HP (enligt Volvo, möjligen något konservativt) och det verkar som
jag kan få 270 HP/530Nm med en BSR Steg 1+ trimsats för endast
9000 kr - se här

https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3170/vol ... d-4204-t14

Precis vad jag behöver :) .

--->>> Frågan är vad man förlorar på installera detta ???

MVH

PS. På engelska/amerikanska pratar man om stage 1-, stage 2-
och stage 3-trimning (där stage 3 är opraktisk för normalbruk
pga högt minimivarvtal på motorn (=svårt tex köra på parke-
ringsplatser)) och jag förmodar de steg 1- och steg 2-trimningar
BSR talar om är ungefär samma saker ... .
Det där hade passat i min bil med :)
Ja vad man förlorar, utöver 9000 SEK då, är väl maskinskadeförsäkringen och eventuellt volvos vilja till goodwill vid problem. Hurvida BSRs maskingaranti täcker upp kan säkert vara källa för diskussion.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Laser (i moderna fibernät.)

S80 T6 AWD -08

Så att det inte uppstår missförst[…]

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]