Motorn skakar och piper lite efter avstängning på Volvo S60 2.0T 2011 (Torque Pro loggfil )
Postat: ons 05 sep 2018, 20:06
Motorn skakar och piper lite svagt efter avstängning på Volvo S60 2.0T 2011.
Kort video av det som numera är best case scenariot på 47 sekunder:
https://youtu.be/MW21fm0GrY0
För nån vecka sen så "glödtände?" motorn så kraftigt i ca 5 sekunder att hela bilen skakade, vilket gav mig en smärre chock och fick mig att tro att motorn havererat.
Efter det har den börjat "glödtända?" halvkraftigt nån gång då och då och småruskar annars, och innan dess var det bara en minimal skakning när man stängde av den på mellan tummen och pekfingret max hälften av det i videon som man knappt tänkte på.
Nån dag innan den riktigt kraftiga "glödtändningen?" då hela bilen skakade så hade den börjat skaka lite mer vid avstängning, men det trodde jag bara var nåt temporärt som kanske berodde på dåligt bränsle eller annan bränslekvalite som motorstyrsystemet behövde anpassa sig till för olika kedjor har olika raffinaderier och oljekällor, fast nu vet jag att det var starten på dessa problem.
Men oftast skakar den inte mer än så här numera, så detta är nya best case scenariot som sker varenda gång sedan det började, och nån gång då och då halvkraftigt, men vem vet när det blir en riktigt rejäl igen?
Detta kanske inte är normalt (inte ens småruskandet) och kan det vara något som är löst eller trasigt som orsakar detta, t.ex. trasig/skadad motorkudde eller motorfäste i kombination med dåliga tändstift som blir så varma att de glöder efter avstängning eller igensotning, och läckande spridare eller kasst motorstyrsystem ?
Hittade också ett par intressant foruminlägg där detta symptom är välkänt på Volvo 850 och beror på att styrreläet till motorstyrningen är dåligt och inte stänger av i tid efter avstängning, och/eller ev läckande spridare.
Kan det ha blivit samma problem på min fast det enligt verkstaden är så att det reläet är övervakat på min motor och integrerat i motorstyrenheten och då skulle generera en felkod vilket inte sker?
https://debatt.passagen.se/fritid/motor ... 50-606102
viewtopic.php?p=102136
Det krävs som jag förstått det två saker för att en bil ska glödtända och det är något som glöder som t.ex. sot elle rdåliga tändstift och antänder bränslet, och att bränsle kommer in i cylindrarna efter avstängning vilket kan bero på läckande spridare eller felaktigt motorstyrsystem/systemrelä, men forum inlägget gällde gamla 850 så kanske inte helt relevant .
Sen är det lite skumt att den piper svagt efter avstängning med, men enligt verkstaden så kan gasspjället göra så och är ingen fara.
Se min andra tråd om problemet vid kallstart som uppkom nån dag efter den rejäla glödtändningen:
viewtopic.php?f=70&t=144497
Skulle även vilja höra av andra Volvo ägare med fyrcylindringa 2.0T motorn eller någon av de nya fyrcylindringa t5, t4, och t3 om era motorer piper lite och skakar mer eller mindre vid avstängning?
Kort video av det som numera är best case scenariot på 47 sekunder:
https://youtu.be/MW21fm0GrY0
För nån vecka sen så "glödtände?" motorn så kraftigt i ca 5 sekunder att hela bilen skakade, vilket gav mig en smärre chock och fick mig att tro att motorn havererat.
Efter det har den börjat "glödtända?" halvkraftigt nån gång då och då och småruskar annars, och innan dess var det bara en minimal skakning när man stängde av den på mellan tummen och pekfingret max hälften av det i videon som man knappt tänkte på.
Nån dag innan den riktigt kraftiga "glödtändningen?" då hela bilen skakade så hade den börjat skaka lite mer vid avstängning, men det trodde jag bara var nåt temporärt som kanske berodde på dåligt bränsle eller annan bränslekvalite som motorstyrsystemet behövde anpassa sig till för olika kedjor har olika raffinaderier och oljekällor, fast nu vet jag att det var starten på dessa problem.
Men oftast skakar den inte mer än så här numera, så detta är nya best case scenariot som sker varenda gång sedan det började, och nån gång då och då halvkraftigt, men vem vet när det blir en riktigt rejäl igen?
Detta kanske inte är normalt (inte ens småruskandet) och kan det vara något som är löst eller trasigt som orsakar detta, t.ex. trasig/skadad motorkudde eller motorfäste i kombination med dåliga tändstift som blir så varma att de glöder efter avstängning eller igensotning, och läckande spridare eller kasst motorstyrsystem ?
Hittade också ett par intressant foruminlägg där detta symptom är välkänt på Volvo 850 och beror på att styrreläet till motorstyrningen är dåligt och inte stänger av i tid efter avstängning, och/eller ev läckande spridare.
Kan det ha blivit samma problem på min fast det enligt verkstaden är så att det reläet är övervakat på min motor och integrerat i motorstyrenheten och då skulle generera en felkod vilket inte sker?
https://debatt.passagen.se/fritid/motor ... 50-606102
viewtopic.php?p=102136
Det krävs som jag förstått det två saker för att en bil ska glödtända och det är något som glöder som t.ex. sot elle rdåliga tändstift och antänder bränslet, och att bränsle kommer in i cylindrarna efter avstängning vilket kan bero på läckande spridare eller felaktigt motorstyrsystem/systemrelä, men forum inlägget gällde gamla 850 så kanske inte helt relevant .
Sen är det lite skumt att den piper svagt efter avstängning med, men enligt verkstaden så kan gasspjället göra så och är ingen fara.
Se min andra tråd om problemet vid kallstart som uppkom nån dag efter den rejäla glödtändningen:
viewtopic.php?f=70&t=144497
Skulle även vilja höra av andra Volvo ägare med fyrcylindringa 2.0T motorn eller någon av de nya fyrcylindringa t5, t4, och t3 om era motorer piper lite och skakar mer eller mindre vid avstängning?