Sida 1 av 1

Högfrekvent pipande ljud från motorn vid kallstart på Volvo S60 2.0T 2011 (Video)

Postat: ons 05 sep 2018, 20:00
av robbanvolvo
Högfrekvent pipande ljud från motorn vid kallstart på Volvo S60 2.0T 2011 som försvinner när motorn går ner i varv.

Det pipande ljudet hörs bättre och högre i verkligheten men man hör det någorlunda i videon, och det är ett ljust pipande så ni måste ha bra högtalare som kan återge höga toner.

Nån enstaka morgon då och då kan det pipa dubbelt så högt som i videon.

Se videon som bara är på 47 sekunder så ingen långkörare.
https://youtu.be/-R2noTU00vE

Någon som vet vad detta pipande kan bero på?

Vill bara veta om det är något allvarligt eller ifall jag kan strunta i det.

Kan tillägga att jag köpt en ELM327 OBD2 bluetooth adapter från Teknikmagasinet och Torque Pro på Google Play, och det jag kunnat se på den är att under tiden som motorvarvet är högre på ca 12-1300 varv och pipandet pågår så är bränsletrycket i Fuel Rail ca 1380 Psi.

När pipandet försvinner så går trycket i Fuel Rail ner till ca 580 Psi, och strax efter går motorvarvet ner till strax under 1000 varv. Det gör att jag misstänker spridarna eller nåt med bränslesystemet...?

Har även en lågt metalliskt resonansljud som hörs bäst vid 2000 varv men vet inte om det är från motorn eller avgassystemet och om det har samband med detta.

Bägge dessa saker uppkom efter en väldigt kraftig glödtändning som fick hela bilen att skaka så det känns lite oroväckande om dessa är följdfel, för vad kan då bli följden av nästa rejäla glödtändning om det inte går att hitta orsaken och åtgärda det i tid.

Se min andra tråd om problemet med glödtändning här:
viewtopic.php?f=70&t=144498

Re: Pipande ljud från motorn vid kallstart på Volvo S60 2.0T 2011 (Video)

Postat: mån 10 sep 2018, 18:43
av robbanvolvo
Har också läst en artikel på tror det var Vi Bilägare där någon som ägde en V50 hade ett pipande ljud som berodde på att nån vakumpump eller styrservot behövde bygga upp tryck i början.

Sen ytterligare saker som läckande packning i insuget, spricka i grenrör, läckande metallpackning i grenrör, turbon, AC'n, insugsslangen, tomgångregleringen o.s.v, och man kan inte börja byta sak efter sak på chans för det kan bli rejält dyrt och om det är ett harmlöst ljud även helt onödigt.

https://volvoforums.com/forum/volvo-s40 ... tup-62123/

https://volvoforums.com/forum/volvo-s70 ... rbo-13520/

https://volvoforums.com/forum/volvo-240 ... oner-2062/

viewtopic.php?f=70&t=138329

Har kollat turbotrycket med Torque Pro och det går upp till 23.8 Psi när man trampar gasen i botten vilket är ungefär som det ska vara tror jag, och det kommer ingen blårök eller nåt sånt heller.

Jag har även provat slå av AC'n men det gör ingen skillnad så tror jag kan utesluta den...

Skulle även vilja höra av andra Volvo ägare med nya fyrcylindringa motorn om era motorer piper vid kallstart och ert ljud liknar mitt?

Re: Pipande ljud från motorn vid kallstart på Volvo S60 2.0T 2011 (Video)

Postat: mån 10 sep 2018, 18:45
av robbanvolvo
Oil sludge/igensatt vevhusventilation

På ett engelskt forum hittade jag följande tråd som säger "Whistle on startup, if high pitched and only lasts for a few seconds is likely to be the oil trap. The PCV is with the oil trap, its all one unit."

https://www.volvoforums.org.uk/showthre ... cold+start

Här ett inlägg med en inspelning på ett gnällande ljud som visst var oljefällan/vevhusventilationen och det låter inte alls som mitt ljud.

https://volvoforums.com/forum/volvo-s40 ... nks-75907/

Antar att oil trap/PCV är samma sak som vevhusventilation och då kan den väl börja trycka ut olja i värsta fall om det blir helt igensatt?

https://blog.fcpeuro.com/volvo-pcv-brea ... -diagnosis

Dessutom verkar det ibland inte hjälpa att bara byta oljefällan utan man måste lös med oljetråget och rengöra kanalen i den med som ni kan läsa nedan.

Vet ej om det är samma konstruktion på de nya 4 cylindringa motorerna men kanske?

https://volvoforums.com/forum/volvo-s60 ... ice-96198/