Högfrekvent pipande ljud från motorn vid kallstart på Volvo S60 2.0T 2011 (Video)
Postat: ons 05 sep 2018, 20:00
Högfrekvent pipande ljud från motorn vid kallstart på Volvo S60 2.0T 2011 som försvinner när motorn går ner i varv.
Det pipande ljudet hörs bättre och högre i verkligheten men man hör det någorlunda i videon, och det är ett ljust pipande så ni måste ha bra högtalare som kan återge höga toner.
Nån enstaka morgon då och då kan det pipa dubbelt så högt som i videon.
Se videon som bara är på 47 sekunder så ingen långkörare.
https://youtu.be/-R2noTU00vE
Någon som vet vad detta pipande kan bero på?
Vill bara veta om det är något allvarligt eller ifall jag kan strunta i det.
Kan tillägga att jag köpt en ELM327 OBD2 bluetooth adapter från Teknikmagasinet och Torque Pro på Google Play, och det jag kunnat se på den är att under tiden som motorvarvet är högre på ca 12-1300 varv och pipandet pågår så är bränsletrycket i Fuel Rail ca 1380 Psi.
När pipandet försvinner så går trycket i Fuel Rail ner till ca 580 Psi, och strax efter går motorvarvet ner till strax under 1000 varv. Det gör att jag misstänker spridarna eller nåt med bränslesystemet...?
Har även en lågt metalliskt resonansljud som hörs bäst vid 2000 varv men vet inte om det är från motorn eller avgassystemet och om det har samband med detta.
Bägge dessa saker uppkom efter en väldigt kraftig glödtändning som fick hela bilen att skaka så det känns lite oroväckande om dessa är följdfel, för vad kan då bli följden av nästa rejäla glödtändning om det inte går att hitta orsaken och åtgärda det i tid.
Se min andra tråd om problemet med glödtändning här:
viewtopic.php?f=70&t=144498
Det pipande ljudet hörs bättre och högre i verkligheten men man hör det någorlunda i videon, och det är ett ljust pipande så ni måste ha bra högtalare som kan återge höga toner.
Nån enstaka morgon då och då kan det pipa dubbelt så högt som i videon.
Se videon som bara är på 47 sekunder så ingen långkörare.
https://youtu.be/-R2noTU00vE
Någon som vet vad detta pipande kan bero på?
Vill bara veta om det är något allvarligt eller ifall jag kan strunta i det.
Kan tillägga att jag köpt en ELM327 OBD2 bluetooth adapter från Teknikmagasinet och Torque Pro på Google Play, och det jag kunnat se på den är att under tiden som motorvarvet är högre på ca 12-1300 varv och pipandet pågår så är bränsletrycket i Fuel Rail ca 1380 Psi.
När pipandet försvinner så går trycket i Fuel Rail ner till ca 580 Psi, och strax efter går motorvarvet ner till strax under 1000 varv. Det gör att jag misstänker spridarna eller nåt med bränslesystemet...?
Har även en lågt metalliskt resonansljud som hörs bäst vid 2000 varv men vet inte om det är från motorn eller avgassystemet och om det har samband med detta.
Bägge dessa saker uppkom efter en väldigt kraftig glödtändning som fick hela bilen att skaka så det känns lite oroväckande om dessa är följdfel, för vad kan då bli följden av nästa rejäla glödtändning om det inte går att hitta orsaken och åtgärda det i tid.
Se min andra tråd om problemet med glödtändning här:
viewtopic.php?f=70&t=144498