Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S80beat
#1266062
Hej !
Går det att byta till en ratt med paddlar på om man inte har haft det innan ? Är det bara att byta rakt av och mjukvaruuppdatering sen eller krävs det annat kablage i bilen ?
Kör automat förstås.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1266122
Utan att minnas 100, så ska detta bero på årsmodell om det går eller ej. Vill minnas att min MY12 går det ej på.

Dock tror jag mig minnas att någon på swedspeed har dragit en extra kabel någonstans och lyckats
Användarvisningsbild
av Zanders
#1266224
Risk för att vara en partypooper men paddlar är inte värt det.. Största gimmicken jag haft på en bil tror jag, speciellt på min S60 D4 jag hade. Tar lång tid innan lådan faktiskt gör det man begär och den hoppar tillbaka till auto rätt snabbt igen om man inte växlar. På polestaren är den bättre då den svarar snabbare och att den faktiskt stannar i manuellt läge tills du själv väljer att hoppa ur.
Användarvisningsbild
av Micce1980
#1266246
Det kan väl omöjligt ta längre tid för lådan att växla om man gör det med paddlarna än i det "manuella" läget? I så fall är det en katastrofal miss :-/

För mig hade det varit värt det om jag vetat att det gick lätt när jag ändå bytte ratt. Har saknat det då jag ändå kör rätt mycket i alperna. På hemmaplan skulle jag nog få nytta av det väldigt sällan dock.

Men det är en intressant fråga. Kommer någon över en guide på hur man gör så lägg gärna upp den här
Användarvisningsbild
av Rillee
#1266256
Lägg lådan i sport så hoppar den inte tillbaka till auto om du inte växlar på en stund.
Användarvisningsbild
av Zanders
#1266277
Rillee skrev:Lägg lådan i sport så hoppar den inte tillbaka till auto om du inte växlar på en stund.
Är det så? Hade fått för mig att det enbart gällde för polestarbilarna?
av grålle1
#1266654
Japp, så är det även på min D4 AWD.
Jag beställde med paddlar bara för att det var snyggt :-) och tänkte i början att de var rätt onödiga... men efter att ha börjat köra en del med husvagn så uppskattar jag möjligheten att tvinga bilen växla upp då den annars ibland håller kvar lite för låg växel (tycker jag) i uppförsbackar, samt möjligheten att motorbromsa i nerförbackarna. I dessa fall lägger jag ju dock inte över i sport, det räcker att trycka till på paddeln, sen att den går tillbaka till automat efter en stund stör mig inte, tvärtom!
Användarvisningsbild
av StefanN
#1266691
Jag har provat mina paddlar en gång och det va nog enda gången, gav mig ingenting att göra lådans jobb själv.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1266763
Zanders skrev: fre 24 aug 2018, 15:00
Rillee skrev:Lägg lådan i sport så hoppar den inte tillbaka till auto om du inte växlar på en stund.
Är det så? Hade fått för mig att det enbart gällde för polestarbilarna?
Nej så är det även på min D5 2016. Sportläge och växling med paddlarna då är det föraren som bestämmer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]