Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1341387
Eländigt. Hoppas det blir motorbyte så du får ro att stänga frågan. Lider med dig. Frågan är ju om och varför vevaxelns drev blivit slitet? Kan det vara av balansaxlarna så bör man ju inte köra mer än nödvändigt när ljud börjat komma. Finns ju någon tvålitare som inte har balansaxlar. Undra hur mycket mera det skulle vibrera om man byter ut balansaxlarna mot de delar som sitter där på de som inte har balansaxlar? Åker en del hyrbil och kan inte påstå att jag reflekterat över mera vibrationer oavsett motor. Om man som vardagsbilist skulle märka det i sådan utsträckning att det blir irriterande. Såklart ska man ju inte behöva testa på nästan nya motorer men i framtiden om problemet uppstår. Det enda självklara vore ju att volvo tar ansvar för sina konstruktioner över lång tid men där vet vi ju tyvärr svaret.
#1341466
Magnus-B skrev: ons 09 okt 2019, 17:01 Det vet man nog inte men kan det kanske va så att orginal balansaxeln skadat drevet då detta ”högg” till på vissa ställen när man roterade detta när det var demonterat.


/M
Att det hugger är väl en indikation på lagerskador i paketet.
#1341496
Troligen men min spekulation var att något skadat det drivande drevet när balansaxeln kärvar.


/M
#1341522
Nu börjar det mer låta som det är något (drevet som driver balansaxelpaketet t.ex.) som har sönder balansaxelpaketet, därför får en del som bytt, tillbaka felet efter ett tag. Det är inte paketet i sig som är grunden till felet.
#1341554
Nya hittepålösningar från Volvo har delgivits tekninkern.
Man ska byta balansaxlarna en tredje gång då man inte litar på att det utförts rätt. Teknikern skrattar.
Jobbet ska kontrolleras av överordnad.

Hjälper inte detta så ska man demontera balansaxlarna och montera ihop motorn och lämna bilen till kund.

Frågan kom upp om inte motorn vibrerar då men enl Volvo så kommer inte kunden att märka någon skillnad.
Varför gör man inte så direkt isåfall och håller käften? hade känts bättre att ovetandes köra en tyst och kanske vibrationsfri bil.

Gissa om jag ska leta vibratrioner.
#1341567
Magnus-B skrev:Nya hittepålösningar från Volvo har delgivits tekninkern.
Man ska byta balansaxlarna en tredje gång då man inte litar på att det utförts rätt. Teknikern skrattar.
Jobbet ska kontrolleras av överordnad.

Hjälper inte detta så ska man demontera balansaxlarna och montera ihop motorn och lämna bilen till kund.

Frågan kom upp om inte motorn vibrerar då men enl Volvo så kommer inte kunden att märka någon skillnad.
Varför gör man inte så direkt isåfall och håller käften? hade känts bättre att ovetandes köra en tyst och kanske vibrationsfri bil.

Gissa om jag ska leta vibratrioner.
Helt jä-la otroligt!!!
Nu är mitt lilla kvarvarande förtroende för Volvo bortblåst. Hoppas någon stoppar dom galenskaperna. Lämna tillbaka bilen utan balansaxelpaketet??????? :devil: :mad: :devil: :mad: :sick: :sick:
#1341569
EbbevonVolvo skrev: tor 10 okt 2019, 19:08
Magnus-B skrev:Nya hittepålösningar från Volvo har delgivits tekninkern.
Man ska byta balansaxlarna en tredje gång då man inte litar på att det utförts rätt. Teknikern skrattar.
Jobbet ska kontrolleras av överordnad.

Hjälper inte detta så ska man demontera balansaxlarna och montera ihop motorn och lämna bilen till kund.

Frågan kom upp om inte motorn vibrerar då men enl Volvo så kommer inte kunden att märka någon skillnad.
Varför gör man inte så direkt isåfall och håller käften? hade känts bättre att ovetandes köra en tyst och kanske vibrationsfri bil.

Gissa om jag ska leta vibratrioner.
Helt jä-la otroligt!!!
Nu är mitt lilla kvarvarande förtroende för Volvo bortblåst. Hoppas någon stoppar dom galenskaperna. Lämna tillbaka bilen utan balansaxelpaketet??????? :devil: :mad: :devil: :mad: :sick: :sick:
Så är upplägget när man använder sina kunder som försökskaniner....
Fullständigt vansinnigt!
#1341582
Ska det hända något så behöver man lyfta frågan till Volvo direkt eller övertyga någon reporter om detta.
Robert Aschberg brukar ju vara pigg på denna typ av reportage.
Ingen härinne som har tillräckligt mycket kött på benen med bra kontakter och relationer till Media/Aftonbladet/DN eller dyl ?
Oavsett vad vi skriver och tycker och tänker härinne så kommer det inte leda till något.

Om vi nu bara leker med tanken att det verkligen är något drev/lager inne i motorblocket som förorsakar detta på Volvos hela VEA motorserie från 2014(?) och att det lågt räknat är 1% som är drabbat…. fhörde någon lös siffra idag om att Volvo tillverkar ca 500.000 bilar om året och varje åtgärd kostar Volvo lågt räknat 5000kr(säkert betydligt mer) så blir det ju ett par miljoner av det hela. att återkalla bilarna, eller att skapa någon servicebulletin för åtgärd i t.ex samband med service eller dyl.

Det jag kan tycka är lite märkligt är varför Volvo inte väljer att lösa in par av bilarna med detta felet så att deras ingenjörer i Göteborg kan skruva isär skruv för skruv i motorn och konstatera felet, alltså ha ett par bilar som "försökskaniner". 5st hade säkert varit bra underlag för diagnos/konstatera felet.
#1341594
Man kan inte lyfta det med Volvo direkt utan allt går genom återförsäljarna som Volvo hänvisar till.
Skrev precis till teknikern att jag inte ser någon anledning till att montera ihop motorn utan balansaxlarna då vi redan konstaterat att den är tyst utan och motorn har dessa av en anledning vilket jag tycker att han ska ta upp med Volvo.

Försökte få Teknikens värld att skriva om detta men det var dem nog inte intresserade av då de inte ringt mig igen.
Undrar vem som satt stopp där..Volvo kanske indirekt.
#1341639
Vem tar eventuella framtida kostnader, under bilens hela livslängd, kring ökat slitage på motor och övrig drivlina genom ökade svängningar och vibrationer om man tar bort balansaxelpaketet?
Är detta verkligen presenterat som en permanent lösning? Tokerier.
  • 1
  • 79
  • 80
  • 81
  • 82
  • 83
  • 129
S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]