Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1340324
Någon som hört nått mer om den nya axeln? Var på Volvo och kolla om min axel som jag bytte för ca:2år sen blivit ersatt men d hade den inte :-( . Får kolla igen i slutet av denna månad om man inte får reda på något här på forumet innan dess.

Mvh
Per
#1341019
Vill minnas att jag skrev längre upp i tråden att balansaxlarna inte kommer att uppdateras med nytt artnr.
Jag fick mina nya med ett nr som någon annan fått för 2 år sen.
Dessa är enl vad min tekniker fått reda på från volvo att dessa förbättrats men med samma artnr.
Det skulle inte komma någon ny till dessa utan bara till de nya motorerna.

Min viner fortfarande efter två byten och man har kontrollerat kamremmspännare utan framgåmng.

Snart ska den in igen och man ska då köra utan balansaxlar och olja.
Hoppas den skär.


/M
#1341022
Det lät konstigt, att förbättra något och använda samma nummer, kör man ful spel eller, att få kunden att tro det är uppdaterat och hoppas på en axel som håller, då de verkar ojämna i kvaliten, men som sagt det är ju volvo.
#1341024
Min PST ringde förra veckan och datumet för ett nytt axelpaket är framflyttat IGEN till V.10 2020. Men min ska få ett nytt imorgon för jag vill inte köra omkring längre med oljudet. Det blir ett likadant men "förbättrat". Återkommer ljudet blir det ett garantibyte igen. Jag föreslog att vi kan testa med en annan olja.
#1341026

Man har ju inte ett oändligt antal artikelnummer.
Misstänker att det kan ha med det att göra.


/M
#1341035
Magnus-B skrev: Man har ju inte ett oändligt antal artikelnummer.
Misstänker att det kan ha med det att göra.


/M
Då brukar man lägga till ver2, ver3 o.s.v. Allt för att man ändå ska ha någon koll. På mitt balansaxelpaket så var tillverkningsdatumet instämplat i metallen. Men på kartongen fanns inget som talade om när det var tillverkat. Har du och jag jämfört artikelnr på våra paket? Kommer inte heller ihåg om det är samma till T3 som T5. Dieseln ska väl ha ett annat paket?

Jag lider med dig Magnus. Köra utan olja? Kan dom verkligen mena allvar? Låter inte seriöst, men dom kanske ska smörja på något annat sätt.
Dags för lite kaffe hos mig låter det som. :-)
#1341052
Jag fick bytat för andra gången för några veckor sen. Numret på detta paket var samma som föregående byte för ett år sen och gick denna gången på reservdelsgaranti.
Jag har i virrvarret fått bekräftat av Bilia centralt att det skulle bli ett paket med senare nr men så blev det alltså inte.
Något tystare är nya axlarna men hörs gör dom ändå.

Bilia centralt ringde mig som sagt i somras angående detta och då passade jag på fråga om de ville prova hälla på typ 5W-30 istället och ha min bil som prov, noterade intresset kring detta som svalt. :-D

Som mekare tycker man ju det är logiskt med nytt part.nr alternativt revisions.nr eller variant.nr. Volvo kan ju ha något annat system som vi inte har koll på här. Tillverkaren kan ju t.ex stoppa i lager med annan förspänning i axelpaketet och hålla reda på historiken genom batch.nr, order.nr eller något liknande. Tittar man på kartongen som delarna kommer i så är den ju nerlusad av nr.
@EbbevonVolvo, o @Magnus-B, , tänker ni träffas och det finns plats så kommer jag gärna förbi, lyssnar, sparkar på däcken och svär lite. Hör av er på PM isåfall.


Paket med part nr.jpg
Paket med part nr.jpg (560.83 KiB) Visad 729 gånger
#1341070
Perra83 skrev: mån 07 okt 2019, 10:03 Min PST ringde förra veckan och datumet för ett nytt axelpaket är framflyttat IGEN till V.10 2020. Men min ska få ett nytt imorgon för jag vill inte köra omkring längre med oljudet. Det blir ett likadant men "förbättrat". Återkommer ljudet blir det ett garantibyte igen. Jag föreslog att vi kan testa med en annan olja.
Jaha, då är det samma visa igen :mad: Jag har service på fredag så då får jag prata med Volvo hur vi ska göra. Man får väl börja byta axelpaket vid varje service :bored:

Mvh
Per
#1341162
pergrein skrev: mån 07 okt 2019, 15:34
Perra83 skrev: mån 07 okt 2019, 10:03 Min PST ringde förra veckan och datumet för ett nytt axelpaket är framflyttat IGEN till V.10 2020. Men min ska få ett nytt imorgon för jag vill inte köra omkring längre med oljudet. Det blir ett likadant men "förbättrat". Återkommer ljudet blir det ett garantibyte igen. Jag föreslog att vi kan testa med en annan olja.
Jaha, då är det samma visa igen :mad: Jag har service på fredag så då får jag prata med Volvo hur vi ska göra. Man får väl börja byta axelpaket vid varje service :bored:

Mvh
Per
Hahaha ja det kanske får bli ett nytt paket varje år :-D :-D
Ja lämnade in min V60 D5 2016 nu imorse kl 0700 och den kördes in direkt på verkstaden. Funderar på att cykla ner och se hur det går.
Att köra utan stereon igång är inte att tänka på. Satan så illa skiten låter så jag hoppas verkligen att det blir tyst.
#1341194
Nu är mitt axelpaket bytt och det nya har samma artikelnummer som det gamla. Men visst är det tyst och fint. Ett litet vinande ljud hörs när man har dörren öppen och torrvarvar men det kan lika gärna va nått annat som susar när det varvar. I bilen under körnining hörs inget. Det var första balansaxelbytet som gjordes här på Rejmes i Lindesberg.
  • 1
  • 77
  • 78
  • 79
  • 80
  • 81
  • 129
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]