Sida 78 av 129

Re: Vinande balansaxlar och oljeval V60 -14 D4 VEA

Postat: ons 11 sep 2019, 18:00
av frippe64
mortimer skrev: tis 10 sep 2019, 20:27 C3/C5 oljor är väl inget man har numera i moderna motorer. Mig veterligen är det A5/B5 klassade.
Spontant känns siffran 20 i 0W/20 väldigt låg; lite lägre temp område men stabilare än en med brett spektra, t.ex 5W/50
Anledningen bakom till varför Volvo valt 0W/20 låter jag någon annan svara på och ge sin tolkning på.
Nja, ACEA C3 är nog en av dom mest använda oljorna idag. C5 är ACEAs senaste spec, kom i ACEA 2016.
Jag tror dom flesta Volvo VCC RBS0-2AE-klassade oljorna också uppfyller ACEA C5.

Enda anledningen till den tunna oljan är att minska bränsleförbrukningen.
Men att smörja balansaxelpaket med den oljan, utan tryck, tror jag helt enkelt inte på. T.ex. Saab hade ju trycksmorda balansaxlar drivna med kedja.

Re: Vinande balansaxlar och oljeval V60 -14 D4 VEA

Postat: ons 11 sep 2019, 19:41
av mortimer
Det här med byte av balansaxlar till olika versioner hit och dit samt byte av motor i något fall kan jag inte tänka mig är lösningen på denna utmaning som Volvo har. Extremt snabb fråga till allvetaren Google:
https://teknikensvarld.se/mercedes-tick ... mb-121869/
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=33589
(problem finns även på traktorer ja)

Vilka Saab modeller hade detta och fungerade det bra ?

Re: Vinande balansaxlar och oljeval V60 -14 D4 VEA

Postat: ons 11 sep 2019, 20:02
av Magnus-B
mortimer skrev:Får du kostnadsfri lånebil under tiden ?
Ja det blir tredje gången nu.


/M

Re: Vinande balansaxlar och oljeval V60 -14 D4 VEA

Postat: ons 11 sep 2019, 20:08
av mortimer
När kommer Volvo med en ny motortyp som efterträdare till VEA´n tro ?

Re: Vinande balansaxlar och oljeval V60 -14 D4 VEA

Postat: ons 11 sep 2019, 20:24
av TommyP86
Skulle säga att vea som design/konstruktion lever i 20 år minst, troligen mer.
Femman kom 92 och utgick förra året här. Mååånga generationer men samma design.

Re: Vinande balansaxlar och oljeval V60 -14 D4 VEA

Postat: tor 12 sep 2019, 07:31
av berrabus
mortimer skrev:Vilka Saab modeller hade detta och fungerade det bra ?
Bla SAAB V4, Saab 9-3 o 9-5

Re: Vinande balansaxlar och oljeval V60 -14 D4 VEA

Postat: sön 15 sep 2019, 15:51
av frippe64
I USA går VEA-motorerna med SAE 5W-30 A5/B5, om jag förstått saken rätt.
Finns det några rapporter om problem med balansaxlarna därifrån?

Re: Vinande balansaxlar och oljeval V60 -14 D4 VEA

Postat: sön 15 sep 2019, 16:10
av fjohan82
frippe64 skrev: sön 15 sep 2019, 15:51 I USA går VEA-motorerna med SAE 5W-30 A5/B5, om jag förstått saken rätt.
Finns det några rapporter om problem med balansaxlarna därifrån?
Så verkar det vara ja. Från manualen för S60 Inscription MY17:
S60 Inscription MY17.JPG
S60 Inscription MY17.JPG (55.81 KiB) Visad 881 gånger

Re: Vinande balansaxlar och oljeval V60 -14 D4 VEA

Postat: sön 15 sep 2019, 16:10
av Cotag
frippe64 skrev: sön 15 sep 2019, 15:51 I USA går VEA-motorerna med SAE 5W-30 A5/B5, om jag förstått saken rätt.
Finns det några rapporter om problem med balansaxlarna därifrån?
Jag --tror-- det här handlade om konkurrensregler på US-marknaden när VEAn och VCC RBS0-2AE/SAE 0W20 kom. Castrol hade någon form av ensamrätt på oljeformulan VCC RBS0 vilket inte berörda myndigheter gillade, därav avsteget till SAE 5W-30 A5/B5. Antar att man kör på VCC RBS0 därborta idag, men jag vet inte.
Din frågeställning var uppe tidigare i tråden utan något svar.

Re: Vinande balansaxlar och oljeval V60 -14 D4 VEA

Postat: mån 16 sep 2019, 10:24
av Perra83
Nu ska min D5 VEA 2016 in om några veckor och få ett nytt axelpaket. Det blir säkert tyst och fint MEN om ljudet skulle komma tillbaka är jag helt klart sugen på att köra på en annan olja.