Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1321945
Hoppas du får vettigare svar en vad jag fick, de är totalt odugliga du skulle lika gärna gå in på Domus och ställa frågor om dina problem. Men jag hoppas ändå att de har nått vettigt att komma med.
#1322234
Uppdatering på min XC60 D4 VEA.
Körde tidigare med 0W-20 oljan och vid sista service bad jag verkstad slå i 0W-30 olja istället. Resultat = inget vinande från mina axlar, tycker även motorn går på något sätt mjukare.
Detta gjorde jag på min bil och jag tar ansvar för den själv. Oljan jag kör idag är https://webshop.agrol.se/UserFiles/file ... ent_sv.pdf

Bytte även då kamrem och vattenpump då Volvo har flyttat det till 15000mil nu (för info)
#1322252
Gurrigurri skrev: ons 19 jun 2019, 08:46 Uppdatering på min XC60 D4 VEA.
Körde tidigare med 0W-20 oljan och vid sista service bad jag verkstad slå i 0W-30 olja istället. Resultat = inget vinande från mina axlar, tycker även motorn går på något sätt mjukare.
Detta gjorde jag på min bil och jag tar ansvar för den själv. Oljan jag kör idag är https://webshop.agrol.se/UserFiles/file ... ent_sv.pdf

Bytte även då kamrem och vattenpump då Volvo har flyttat det till 15000mil nu (för info)
Tack för uppdateringen.
Taggade detta inlägg i trådstarten, kan antagligen vara en lösning för fler när bilarna trillar av maskinskadeförsäkringen.
Har du märkt något märkbar skillnad på olje och bränsleförbrukning?

För ordningen i trådstartens skull, vilken årsmodell har din bil?
#1322266
Perra83 skrev: ons 19 jun 2019, 10:44 Det där låter intressant!
Tänker att det är ju enkelt att testa. Tappa ur all olja och mäta mängden och sedan hälla i lika mycket ny olja. Sen provköra.
Fick du bytat paket på din eller hur har det blivit sen?
#1322345
Jag bytte olja på min idag, dock till samma 0W-20 som Volvo rekommenderar.
Vill inte hälla i annat när miltalen inte är högre och motorn fortfarande, efter drygt 8000 mil, saknar det vinande ljudet.
#1322348
@Rillee, A5/B5 0W-30 uppfyller helt enkelt inte spec till VEA-maskinerna, i Sverige får nämnas, man verkar ju ha kört på den oljan vid tillfälle i USA.
En skillnad blir i alla fall att man får halvera oljeserviceintervallen till 1500 mil.

@fjohan82, Ja det är nog klokt att köra på specad olja så länge man vill kunna nyttja maskinskadeförsäkring och eventuell goodwill från Volvo.
#1322351
Cotag skrev: ons 19 jun 2019, 10:59
Perra83 skrev: ons 19 jun 2019, 10:44 Det där låter intressant!
Tänker att det är ju enkelt att testa. Tappa ur all olja och mäta mängden och sedan hälla i lika mycket ny olja. Sen provköra.
Fick du bytat paket på din eller hur har det blivit sen?
Inte bytt än. Väntar på nya modellen men det tycks aldrig komma någon. Det låter rätt illa nu.
  • 1
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 129
Vi som beställt nya XC60

Mycket nöjd med Platinum Grey. Har en ton av […]

Leasing bildäck

Det låter som någon slags missför[…]

Säger det något särskilt att det k[…]

Hej alla Volvovänner. Jag har en 745 -90 med[…]