Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1266268
mikebike skrev: fre 24 aug 2018, 08:13
Cotag skrev:
III skrev: tor 23 aug 2018, 11:06
Tror inte heller du får behålla delarna men om du får så ta gärna bil och lägg ut här, eller kanske kan ta bild även om du inte får behålla delarna. Kunde vara intressant och se hur det ser ut och om man ser slitaget.
Att en fristående garantiställare skulle vara intresserad av "skrotbitarna" är jag lite tvivlande till. Däremot möjligen det finns något intresse från Bilias håll. Så min fråga var väl egentligen istället: Om inte garantiställaren vill ha delarna, vem har då tjing på dessa, jag eller Bilia?
Hur som helst, ja det ska fotas när tillfälle ges.
När en verkstad anser att något är ett garantiärende så får de betalt för reparationen av generalagenten. Denne vill säkerställa att inte delar byts i onödan (och att verkstan faktiskt utfört någon reparation). Om felet är nytt så vill de även se om det rör sig om ett konstruktionsfel och återkoppla till konstruktionsavdelningen.
Jag har en kompis som tidigare jobbade hos SAAB i Nyköping med denna typ av returer. Verkstäderna byter prylar hejvilt om inte någon kontrollerar att de bytta delarna faktiskt är trasiga.

Bilia är inte ett dugg intresserade av de trasiga detaljerna, de måste ju betala för att få skrot bortforslat...
Generalagenten är inte garantiställare i detta fall, det är ett fristående bolag (Svensk Bilgaranti) och jag tror inte dom är intresserade av skrotet. Eventuellt kan modulen vara i någon form av bytessystem, det vet jag inget om i dagsläget.
Klart att verkstäderna vill byta pryttlar, det är väl vad dom tjänar kosingen på.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1266269
mikebike skrev: fre 24 aug 2018, 08:16
jovani skrev:Hmmm, googlade lite och Ford EcoBoost motorena verkar ha samma problem, och ser otroligt lik ut... men den kan man demontera.
https://j-w-racing.co.uk/product.php/95 ... elete_plug
En av mina klubbkompisar berättade att han råkat ut för samma sak på sin Audi A4, dock är balansaxlarna tydligen kedjedrivna på hans 2.0 TSI.
Jo, men till skillnad från Volvo så verkar det finnas fristående verkstäder som trixar, fixar/förstärker på dessa balanspaket , bifogar bild från en firma som beskriver fel/lösning, iofs en TDI 2.0. Dina Audi-klubbkompisar har troligen koll, annars kan det vara ett tips:
Bilagor
balans1.JPG
balans1.JPG (83.66 KiB) Visad 3504 gånger
av mikebike
#1266666
Cotag skrev:
mikebike skrev: fre 24 aug 2018, 08:13
Cotag skrev: Att en fristående garantiställare skulle vara intresserad av "skrotbitarna" är jag lite tvivlande till. Däremot möjligen det finns något intresse från Bilias håll. Så min fråga var väl egentligen istället: Om inte garantiställaren vill ha delarna, vem har då tjing på dessa, jag eller Bilia?
Hur som helst, ja det ska fotas när tillfälle ges.
När en verkstad anser att något är ett garantiärende så får de betalt för reparationen av generalagenten. Denne vill säkerställa att inte delar byts i onödan (och att verkstan faktiskt utfört någon reparation). Om felet är nytt så vill de även se om det rör sig om ett konstruktionsfel och återkoppla till konstruktionsavdelningen.
Jag har en kompis som tidigare jobbade hos SAAB i Nyköping med denna typ av returer. Verkstäderna byter prylar hejvilt om inte någon kontrollerar att de bytta delarna faktiskt är trasiga.

Bilia är inte ett dugg intresserade av de trasiga detaljerna, de måste ju betala för att få skrot bortforslat...
Generalagenten är inte garantiställare i detta fall, det är ett fristående bolag (Svensk Bilgaranti) och jag tror inte dom är intresserade av skrotet. Eventuellt kan modulen vara i någon form av bytessystem, det vet jag inget om i dagsläget.
Klart att verkstäderna vill byta pryttlar, det är väl vad dom tjänar kosingen på.
Denna fristående garantiställare är nog också angelägen om att kolla så att verkstäderna inte bluffar...
av mikebike
#1266667
Cotag skrev:Jo, men till skillnad från Volvo så verkar det finnas fristående verkstäder som trixar, fixar/förstärker på dessa balanspaket , bifogar bild från en firma som beskriver fel/lösning, iofs en TDI 2.0. Dina Audi-klubbkompisar har troligen koll, annars kan det vara ett tips:
Kompisen har beställt en A4 Allroad med V6:a, fast den har blivit leveransstoppad p.g.a. den senaste avgasskandalen!
Sexorna lär väl inte ha balansaxlar?
Användarvisningsbild
av x74
#1266913
Jag har t4an vea, och fått min balansaxel bytt efter mycket om och men, pgr av ovilja från bilia. Jag fick ver2 och det släpps en ver3 i slutet av 2018. jag har ute på gatan hört flera vea spisar som viner är nog ganska omfattande. min ver2 axel har börjat vina igen ungefär efter lika mil som första, har varit på bilia och sagt att de får byta igen ner ver3 kommer. :mad:
Användarvisningsbild
av Cotag
#1266915
x74 skrev: tis 28 aug 2018, 23:30 Jag har t4an vea, och fått min balansaxel bytt efter mycket om och men, pgr av ovilja från bilia. Jag fick ver2 och det släpps en ver3 i slutet av 2018. jag har ute på gatan hört flera vea spisar som viner är nog ganska omfattande. min ver2 axel har börjat vina igen ungefär efter lika mil som första, har varit på bilia och sagt att de får byta igen ner ver3 kommer. :mad:
Tack för input. Hur långt hade din bil gått vid byte och hur långt har du kört tills paketet började yla igen? Vad har du för årsmodell? Är det (volvos) garantiåtgärd?
Intressant att det finns en versionshistorik, då lär jag få ver.2. Vet du något om vad som är åtgärdat/uppdaterat på versionerna?
Användarvisningsbild
av x74
#1267091
Cotag skrev:
x74 skrev: tis 28 aug 2018, 23:30 Jag har t4an vea, och fått min balansaxel bytt efter mycket om och men, pgr av ovilja från bilia. Jag fick ver2 och det släpps en ver3 i slutet av 2018. jag har ute på gatan hört flera vea spisar som viner är nog ganska omfattande. min ver2 axel har börjat vina igen ungefär efter lika mil som första, har varit på bilia och sagt att de får byta igen ner ver3 kommer. :mad:
Tack för input. Hur långt hade din bil gått vid byte och hur långt har du kört tills paketet började yla igen? Vad har du för årsmodell? Är det (volvos) garantiåtgärd?
Intressant att det finns en versionshistorik, då lär jag få ver.2. Vet du något om vad som är åtgärdat/uppdaterat på versionerna?
Har en -16 mellan 1500-2000 mil håller de ungefär,denna ver2 är något tystare en den första så lite bättre var 2an, men kommer en trea hoppas den är tyst livet ut :) Ja det är garanti eller reklamation då det är ett ursprungsfel, fast ingen borde få sin bytt förrens trean kommer, då det står i tie systemet att en ver 3 kommer, då borde man inte byta redan nu till en ver2, och precis som du skriver, vinandet ligger kring 1500-2000 varv, där hörs det som högst. Jag har en granne här med en t3 när han svänger in på gatan hörs det direkt att balans axeln är rökt, riktigt jäkla vinande, har funderat om jag ska påtala det om han inte märkt det själv :-/ jag behöver inte ens se bilen kommande hörs redan bakom kröken hehe.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1267404
Nu har jag fått bytt balansaxelpaketet, nämnt som "balansaxel" av Volvo/Bilia. För att eventuellt kunna hjälpa andra att identifiera problemet så har jag lagt upp 2 filmer på Youtube med hur maskinen lät före och efter bytet, änkar nedan. Lägger även upp en bild på det gamla paketet samt lådan det kom i enligt önskemål tidigare i tråden. Någon som vill ha samtliga 10 bilder jag tog så skicka ett pm.
Vid snabbt prat med en annan servicetekniker så visade det sig att han satt fart på ett balanspaket, på en bänk typ, med en högvarvig mutterknackare och fått samma vinande ljud i detta som när det sitter i bilen. Alltså är det lagringen i modulen som ger upp, inte i första hand kuggdrivningen som vi tidigare funderat över i tråden.
På denna Bilia-verkstad i en mindre stad så var det tredje paketet man bytat enligt båda serviceteknikerna jag pratat med.

Före byte:

Efter byte:
Bilagor
Paket med part nr.jpg
Paket med part nr.jpg (599.26 KiB) Visad 3281 gånger
Balansaxelmodul.jpg
Balansaxelmodul.jpg (1.17 MiB) Visad 3281 gånger
Användarvisningsbild
av Cotag
#1267439
Fler bilder. Serviceteknikern skulle höra av sig om garantiställaren inte ville ha paketet, skulle va kul att plocka isär och kolla vad som har hänt med lagerna.
Bilagor
3.jpg
3.jpg (1.16 MiB) Visad 3270 gånger
2.jpg
2.jpg (1.12 MiB) Visad 3270 gånger
1.jpg
1.jpg (1.17 MiB) Visad 3270 gånger
av LJN
#1267442
Läser med intresse om problemen med balansaxelpaket. Fråga, vet någon om dom motorer som byggs nu har bättre/åtgärdade paket?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 129
S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]

Att det finns lite olja rester i slangar är n[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]