Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1385396
III skrev: mån 15 jun 2020, 11:33 Vet ej men har för mig någon kollat reservdelar och att de utan balansaxlar har någon plåt istället där oljepumpen sitter på. Så nu gissar jag. Borde gå ta bort balansaxlarna och montera plåten och kanske några andra delar istället. Det som borde bli resultatet är att motorn vibrerar mera men i övrigt borde det inte påverka, motorn vibrerar ju lika mycket även utan balansaxlarna men att balansaxlarna döljer det.
Teoretiskt, ja, vibrationer kan märkas mer. Men varför D3-motorer som inte har balanseringsaxlar vibrerar inte? Jag håller med D4 och D5 om att det skulle bli mer vibrationer - där är kolven större och anslutningsstången är tyngre. Tyvärr har jag inget sätt att jämföra katalogen om D3-motorer med balansaxlar och D3 utan dem har samma kolvar, anslutningsstavar och vevaxel. Tacka.
#1385410
Adie skrev: mån 15 jun 2020, 09:23 Hallå. Jag har en xc60 2016 med en D4204T4 (D3) motor med samma balansaxelproblem. Jag läste här att det finns D3 utan dem. Intressant, om det på vissa D3 inte finns några balansaxlar, kan det vara möjligt att ta bort dem helt utan konsekvenser? Ingen försökte det? Ledsen för grammatiken - jag skriver med en Google-översättare.
Din D4204T4 (D3) sägs vara en "nertrimmad" D4204T5 (D4)
D3án du menar utan balansaxlar är troligen D4204T9 som har kortare kolvar, lättare vevstakar och mindre kolvbultar. Mindre svängande massa gjorde att man kunde bygga motorn utan balanspaket.

Mer info tidigare i tråden:
viewtopic.php?p=1312707#p1312707
#1385427
Cotag skrev: mån 15 jun 2020, 18:59
Adie skrev: mån 15 jun 2020, 09:23 Hallå. Jag har en xc60 2016 med en D4204T4 (D3) motor med samma balansaxelproblem. Jag läste här att det finns D3 utan dem. Intressant, om det på vissa D3 inte finns några balansaxlar, kan det vara möjligt att ta bort dem helt utan konsekvenser? Ingen försökte det? Ledsen för grammatiken - jag skriver med en Google-översättare.
Din D4204T4 (D3) sägs vara en "nertrimmad" D4204T5 (D4)
D3án du menar utan balansaxlar är troligen D4204T9 som har kortare kolvar, lättare vevstakar och mindre kolvbultar. Mindre svängande massa gjorde att man kunde bygga motorn utan balanspaket.

Mer info tidigare i tråden:
viewtopic.php?p=1312707#p1312707
Nu är det klart. Det är inte möjligt att ta bort balansaxlarna helt. Tack så mycket för förklaringen!
#1385443
Adie skrev: mån 15 jun 2020, 17:20
III skrev: mån 15 jun 2020, 11:33 Vet ej men har för mig någon kollat reservdelar och att de utan balansaxlar har någon plåt istället där oljepumpen sitter på. Så nu gissar jag. Borde gå ta bort balansaxlarna och montera plåten och kanske några andra delar istället. Det som borde bli resultatet är att motorn vibrerar mera men i övrigt borde det inte påverka, motorn vibrerar ju lika mycket även utan balansaxlarna men att balansaxlarna döljer det.
Teoretiskt, ja, vibrationer kan märkas mer. Men varför D3-motorer som inte har balanseringsaxlar vibrerar inte? Jag håller med D4 och D5 om att det skulle bli mer vibrationer - där är kolven större och anslutningsstången är tyngre. Tyvärr har jag inget sätt att jämföra katalogen om D3-motorer med balansaxlar och D3 utan dem har samma kolvar, anslutningsstavar och vevaxel. Tacka.
Nu gissar jag igen, men kan det vara såhär att man vill sälja de lite dyrare motorerna med mindre vibrationer? Känslan av att de ska vara lite mera sofistikerade för att kompensera för avsaknaden av cylindrar? En fyra brukar ju vibrera lite i olika varvtal. Få fyror utan balansaxlar som inte vibrerar på tomgång som exempel.
Vi är väl några som minns b230 f med dess vibrationer och vilken skillnad det blev på b234 f, betydligt mjukare gång, visserligen annorlunda topp. Men den hade ju remdrivna balansaxlar. Tog man bort remen var den ju ungefär som en b230 avseende vibrationer.
#1385451
Njaä... På T3 (VEA) så är det ju 2,0 L- maskinerna som har balansaxlar medan 1,5 L-maskinerna saknar.
1,5 L T3 finns bara som automat så jag antar att det här med balanspaket har att göra med hur mycket massa man har snurrande bakom motorn.
Antagligen liknande upplägg med D3órna kan man gissa.
#1385464
Intressant idé ... Jag har en 8-växlad automatisk växellåda.

Efter att ha läst här, i det här forumet, att någon bytte svängaxel några gånger och hur som helst problemet återkommer, tror jag, kanske vibrationsnivån efter demontering inte skulle vara alltför hög ...?

Priset för denna reparation är lite högt och ett alternativ skulle vara mycket bra. :)
#1385470
Lugnt.
De flesta bilarna blir rimligt tysta efter byte. Har du ingen maskinskadeförsäkring som kan ta kostnaden för byte?
#1385490
Cotag skrev: mån 15 jun 2020, 22:57 Lugnt.
De flesta bilarna blir rimligt tysta efter byte. Har du ingen maskinskadeförsäkring som kan ta kostnaden för byte?
Vi har ingen försäkring för tekniska fel. Jag bär alla kostnader. Men jag måste också göra det här arbetet.
Tack så mycket.
  • 1
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 105
  • 129
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]