Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1481516
Min hade gått 1600 mil vid bytet. Nu gått 5200 mil. Inget vinande alls! T5 XC60 Classic 2017. Oljan byttes INTE! Återfyllde oljan efter bytet då oljan bara gått 300 mil.
Bytet utfördes på Bilia i Trelleborg av Mathias Andersen, en mycket trevlig och duktig PST.
Det är min "historia" om detta, och ja jag hoppas det är och förblir historia. :-)
#1481518
Ok, då byttes balansaxelmodulen troligen i tid innan motorn tagit skada. Vet att det finns andra härinne som fått hjälp av Bilia i Trelleborg. Ingen i norra Skåne som fått hjälp någonstans ?
#1481523
Ja, min hade inte låtit mer än drygt 150 mil. Det som jag tror (ej säker) är att det som i så fall kan ta skada är drevet som driver balansaxlarna. Kanske även lagringen av drevet. Hur dyrt och komplicerat det bytet är vet jag inte heller.
Efter mitt byte av balansaxlarna tyckte jag att ljudet kom tillbaka, mycket svagt, efter cirka 50 mil, för att sedan försvinna lika fort. Kan ha varit inbillning, jag var orolig och letade efter vinandet. Kan ha varit vilket som men nu ÄR den tyst.
#1484339
Då var det konstaterat byte av balansaxelmodul, inbokat om någon vecka. Volvo Select tar kostnaden. Ni som bekostat det ur egen ficka, vad kostar ett byte ? Man byter olja också på min, har rullat typ 300mil sedan senast service. Min PST kände igen fenomenet och hade gjort det på par VEA motorer
#1484342
Är det din V90 2019 som är drabbad? Isåfall den nyaste bilen i tråden.
Hur långt har den hunnit rulla?

Har för mig att jag fick pris på runt 12 000 för några år sen och sett något om 15 000 senare i tråden.
#1485153
Uppdate:
Jag fick min balansaxel bytt i veckan och nu går bilen tyst och fint det lilla jag har åkt.
Någon begförsäkring tog kostnaden och jag är glad som en speleman.
Kostnaden hamnade runt 14k.
Jag hoppas den här skiten håller tills jag byter bil nästa gång.
Enligt min tekniker så hade han endast bytt på bensinare tills jag stövlade in. Så det kanske var bra för honom att få insikt i att även dieslarna har samma åkommor.
JAG TACKAR ALLA I DETTA FORUM FÖR ALL HJÄLP Och vägledning!
Ta hand om er och rulla lugnt
#1488905
Så, då har min fått balansaxlarna bytta. Spontant lät den tystare den milen jag hann köra idag från verkstaden.
Volvo Select tog kostnaden. Drygt 14.500kr exkl moms och med avräknad rabatt på ca 1500kr, så inkl moms utan rabatt skulle det landat väldigt nära 20.000kr ur egen ficka. Någon post var felsökning, provkörning före och efter, läsa ev. felkoder m.m..
Ny motorolja och filter. Kylarvätskan tömde man ur och hällde tillbaka densamma.
#1488915
mortimer skrev:Så, då har min fått balansaxlarna bytta. Spontant lät den tystare den milen jag hann köra idag från verkstaden.
Volvo Select tog kostnaden. Drygt 14.500kr exkl moms och med avräknad rabatt på ca 1500kr, så inkl moms utan rabatt skulle det landat väldigt nära 20.000kr ur egen ficka. Någon post var felsökning, provkörning före och efter, läsa ev. felkoder m.m..
Ny motorolja och filter. Kylarvätskan tömde man ur och hällde tillbaka densamma.
Tömt ur kylarvätskan? Varför då? Det gjordes INTE på min T5a. Man tar bara av sumpen och byter modulen. Nu var detta på en XC60.

Skulle väl i så fall vara att kylaren eller någon kylarslang som sitter i vägen för att kunna ta av sumpen. Kanske därför det är så mycket dyrare på din V90.
#1488924
EbbevonVolvo skrev: ons 16 feb 2022, 23:19
mortimer skrev:Så, då har min fått balansaxlarna bytta. Spontant lät den tystare den milen jag hann köra idag från verkstaden.
Volvo Select tog kostnaden. Drygt 14.500kr exkl moms och med avräknad rabatt på ca 1500kr, så inkl moms utan rabatt skulle det landat väldigt nära 20.000kr ur egen ficka. Någon post var felsökning, provkörning före och efter, läsa ev. felkoder m.m..
Ny motorolja och filter. Kylarvätskan tömde man ur och hällde tillbaka densamma.
Tömt ur kylarvätskan? Varför då? Det gjordes INTE på min T5a. Man tar bara av sumpen och byter modulen. Nu var detta på en XC60.

Skulle väl i så fall vara att kylaren eller någon kylarslang som sitter i vägen för att kunna ta av sumpen. Kanske därför det är så mycket dyrare på din V90.
Kylarvätska byttes på min V70 i samband med balansaxelbytet. Vet dock inte varför, kanske behöver släppa på något för att komma åt?

Min har nu rullar ytterligare några hundra mil och är lika tyst som direkt efter bytet. :)
  • 1
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 129

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]