Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1322368
Cotag skrev: mån 17 jun 2019, 16:03 Ställde den här texten till [email protected] , får se vad svaret blir.

Hej,
Jag har problem med vinande oljud från balansaxelpaketet, vilket jag förstått inte är ett ovanligt problem, i min V60 -14 VEA 15 500 mil. VIN: xxxxxxxxxx
Balansaxelpaketet är bytat för strax ett år sen, aug -18, ljudet har nu kommit tillbaka succesivt och är nästan lika illa som innan bytet -18.
Jag har ägt bilen sen ca 13 000mil, hur historiken ser ut tidigare angående detta problem vet jag tyvärr inte. Bilen är f.ö fullservad av Bilia.

Det axelpaket som blev bytat -18 hade nr 31401201.
Det som monterades då hade nr 31492533.
Det paket Bilia vill byta till idag har nr 31460632.
Googlar jag på det paket Bilia vill montera idag (31460632) så får man upp att det axelpaketet har varit monterat i bilar så lång tillbaka som åtminstone 2016.

Min frågeställning:
Med tanke på att detta paket varit på marknaden ett tag, är 31460632 på något sätt uppdaterat för att lösa problemet med oljud (och vibrationer i en del fall)? Om ja, på vilket sätt är det uppdaterat?
Håller ni på att arbeta fram ett bättre paket (till D4204T5 i mitt fall) och när finns ett sånt i så fall på marknaden?
Det är för mig en tämligen absurd situation med att ha en 4-5år gammal premiumbil som behöver repareras, men det finns inga uppdaterade delar för verkstaden att montera in.
Hur ser er goodwill ut på detta? Ponera att jag bytar axelpaket idag och får tillbaka oljudet igen om 13 månader, vilka kostnader tar ni då på er i ännu ett balansaxelbyte?

Med vänliga hälsningar
xx xx
Fick samtal från Bilia idag angående ovan mail till Volvo häromdagen.
H*n som ringde skulle fortsätta dra i om hurvida paketet man nu vill montera är på något sätt uppdaterat, om inte så när/om det är någon uppdatering på gång. Bollar m.a.o frågan tillbaka till Volvo. Det menades också i samtalet att detta är ett välkänt problem.

Svaret på sista frågan, hur Volvo ser på sina åtagande: H*n menade att eftersom detta är ett välkänt fel och jag fått bytat paket en gång så har jag reklamationsrätt i 3 år, såvida jag inte kör väldigt många mil (läs taxi).
Skillnaden mot en vanlig reklamationsrätt blir väl här, om jag förstår saken rätt, att skadan blir erkänd i förtid och det behöver inte bevisas ursprungsfel. Jag behöver inte heller ha så bråttom att byta till nytt paket innan ordinarie ettårsgaranti går ut i augusti.
Ska/kan man vara nöjd med detta?

Det vore nog bra om fler, med andra motorer än D4, skriver in och och ställer liknande frågor på vilka löpnummer/axelpaket det egentligen jobbas på någon lösning, om något.

EDIT 2019-09. JAG HAR FÅTT FEL INFO FRÅN BILIA ALT. MISSFÖRSTÅTT SAMTAL.
HAR FÅTT YTTERLIGARE ETT 31492533 MONTERAT.
Senast redigerad av 1 Cotag, redigerad totalt 0 gånger.
#1323828
Jag har funderat på att återgå till Volvo, funderat på XC70 man -16 med D4 och en V60 man -11 T3 till frun, nu känns det inte lika roligt efter att ha sökt runt lite på forumet här gällande denna fråga, vilka modeller/motoralternativ kan man slippa detta med, och hur utbrett är problemet?

Ska tilläggas att jag varit runt till olika försäljare, främst de större t.ex. Bilia, intet ett ord om detta har sagt vid frågor. (antingen vet försäljare inget, eller så håller de käft, de vill väl sälja så klart)
#1323834
Skulle tro att detta problem är relativt litet, bara ett fåtal som drabbats. D3 med beteckning D4204t9 (150hk) och den lilla 1,5-liters bensinaren ska inte ha balansaxlar. Men som sagt, jag tror vi pratar nån 100-dels promille av alla Vea-motorer som sålts och har detta missljud.
#1323841
Tompamannen skrev:Skulle tro att detta problem är relativt litet, bara ett fåtal som drabbats. D3 med beteckning D4204t9 (150hk) och den lilla 1,5-liters bensinaren ska inte ha balansaxlar. Men som sagt, jag tror vi pratar nån 100-dels promille av alla Vea-motorer som sålts och har detta missljud.
Jag väntar på mitt andra byte av balansaxlar. Bilen har nu gått 2000 mil. MagnusB har bytt en gång och den var tyst i 50 mil, eller något. Det är intressant att ställa sig på en stormarknadsparkering och lyssna. Det är många som viner. Långt mycket mer än vad du TROR. Observera att XC60 med fyrhjulsdrift inte har VEA motor. Så mitt råd är att köpa en utan VEA motorn.
#1323842
Paz skrev:Jag har funderat på att återgå till Volvo, funderat på XC70 man -16 med D4 och en V60 man -11 T3 till frun, nu känns det inte lika roligt efter att ha sökt runt lite på forumet här gällande denna fråga, vilka modeller/motoralternativ kan man slippa detta med, och hur utbrett är problemet?

Ska tilläggas att jag varit runt till olika försäljare, främst de större t.ex. Bilia, intet ett ord om detta har sagt vid frågor. (antingen vet försäljare inget, eller så håller de käft, de vill väl sälja så klart)
V60 T3 på 150 Hk 1.6 liter, har en motor från Ford. Den är bra, inga balansaxlar. Den använder Volvo fram till 2014, någonstans.
#1323844
EbbevonVolvo skrev:
Tompamannen skrev:Skulle tro att detta problem är relativt litet, bara ett fåtal som drabbats. D3 med beteckning D4204t9 (150hk) och den lilla 1,5-liters bensinaren ska inte ha balansaxlar. Men som sagt, jag tror vi pratar nån 100-dels promille av alla Vea-motorer som sålts och har detta missljud.
Jag väntar på mitt andra byte av balansaxlar. Bilen har nu gått 2000 mil. MagnusB har bytt en gång och den var tyst i 50 mil, eller något. Det är intressant att ställa sig på en stormarknadsparkering och lyssna. Det är många som viner. Långt mycket mer än vad du TROR. Observera att XC60 med fyrhjulsdrift inte har VEA motor. Så mitt råd är att köpa en utan VEA motorn.
Har din pt beslutat ett andra byte eller är frågan ställd till Volvo?


/M
#1323866
Paz skrev: fre 28 jun 2019, 14:49 Jag har funderat på att återgå till Volvo, funderat på XC70 man -16 med D4 och en V60 man -11 T3 till frun, nu känns det inte lika roligt efter att ha sökt runt lite på forumet här gällande denna fråga, vilka modeller/motoralternativ kan man slippa detta med, och hur utbrett är problemet?

Ska tilläggas att jag varit runt till olika försäljare, främst de större t.ex. Bilia, intet ett ord om detta har sagt vid frågor. (antingen vet försäljare inget, eller så håller de käft, de vill väl sälja så klart)
Jag sökte 4st "XC70 man -16 med D4" på blocket, samtliga hade 5-cylindriga maskiner, alltså inte VEA. AWD-bilarna brukar ha den äldre 5-cylindriga maskinen längre upp i årsmodellerna än FWD-bilarna.
VEAn kom inte förrän -13 så med en "V60 man -11 T3" till frugan behöver du inte heller tänka på balansaxelproblematik.

I övrigt har jag taggat några inlägg i trådstarten där vi vi skriver vad vi tror oss veta om vilka maskiner som har/inte har axlar. Klirre här på forumet kommer troligen med en bättre lista när lust och överbliven tid sammanfaller.
#1323872
Cotag skrev: ons 19 jun 2019, 19:15
Cotag skrev: mån 17 jun 2019, 16:03 Ställde den här texten till [email protected] , får se vad svaret blir.

Hej,
Jag har problem med vinande oljud från balansaxelpaketet, vilket jag förstått inte är ett ovanligt problem, i min V60 -14 VEA 15 500 mil. VIN: xxxxxxxxxx
Balansaxelpaketet är bytat för strax ett år sen, aug -18, ljudet har nu kommit tillbaka succesivt och är nästan lika illa som innan bytet -18.
Jag har ägt bilen sen ca 13 000mil, hur historiken ser ut tidigare angående detta problem vet jag tyvärr inte. Bilen är f.ö fullservad av Bilia.

Det axelpaket som blev bytat -18 hade nr 31401201.
Det som monterades då hade nr 31492533.
Det paket Bilia vill byta till idag har nr 31460632.
Googlar jag på det paket Bilia vill montera idag (31460632) så får man upp att det axelpaketet har varit monterat i bilar så lång tillbaka som åtminstone 2016.

Min frågeställning:
Med tanke på att detta paket varit på marknaden ett tag, är 31460632 på något sätt uppdaterat för att lösa problemet med oljud (och vibrationer i en del fall)? Om ja, på vilket sätt är det uppdaterat?
Håller ni på att arbeta fram ett bättre paket (till D4204T5 i mitt fall) och när finns ett sånt i så fall på marknaden?
Det är för mig en tämligen absurd situation med att ha en 4-5år gammal premiumbil som behöver repareras, men det finns inga uppdaterade delar för verkstaden att montera in.
Hur ser er goodwill ut på detta? Ponera att jag bytar axelpaket idag och får tillbaka oljudet igen om 13 månader, vilka kostnader tar ni då på er i ännu ett balansaxelbyte?

Med vänliga hälsningar
xx xx
Fick samtal från Bilia idag angående ovan mail till Volvo häromdagen.
H*n som ringde skulle fortsätta dra i om hurvida paketet man nu vill montera är på något sätt uppdaterat, om inte så när/om det är någon uppdatering på gång. Bollar m.a.o frågan tillbaka till Volvo. Det menades också i samtalet att detta är ett välkänt problem.

Svaret på sista frågan, hur Volvo ser på sina åtagande: H*n menade att eftersom detta är ett välkänt fel och jag fått bytat paket en gång så har jag reklamationsrätt i 3 år, såvida jag inte kör väldigt många mil (läs taxi).
Skillnaden mot en vanlig reklamationsrätt blir väl här, om jag förstår saken rätt, att skadan blir erkänd i förtid och det behöver inte bevisas ursprungsfel. Jag behöver inte heller ha så bråttom att byta till nytt paket innan ordinarie ettårsgaranti går ut i augusti.
Ska/kan man vara nöjd med detta?

Det vore nog bra om fler, med andra motorer än D4, skriver in och och ställer liknande frågor på vilka löpnummer/axelpaket det egentligen jobbas på någon lösning, om något.
Nytt samtal från Bilia igår å Volvos räkning.
H*n hade fått besked från Volvo att paket med nr 31460632 är det senaste till min D4204T5, som jag förstod samtalet så kommer det inte heller några fler uppdateringar utan "this is it".
Varför detta paket funnits tillgängligt redan långt före senaste bytet i min bil, och ändå ett annat valts då, fick jag inget svar på.
Någon generell framtida förlängd reklamationsrätt var det inte tal om längre i heller.
EDIT 2019-09. JAG HAR FÅTT FEL INFO FRÅN BILIA ALT. MISSFÖRSTÅTT SAMTAL.
HAR FÅTT YTTERLIGARE ETT 31492533 MONTERAT.
Senast redigerad av 1 Cotag, redigerad totalt 0 gånger.
#1323884
Magnus-B skrev:
EbbevonVolvo skrev:
Tompamannen skrev:Skulle tro att detta problem är relativt litet, bara ett fåtal som drabbats. D3 med beteckning D4204t9 (150hk) och den lilla 1,5-liters bensinaren ska inte ha balansaxlar. Men som sagt, jag tror vi pratar nån 100-dels promille av alla Vea-motorer som sålts och har detta missljud.
Jag väntar på mitt andra byte av balansaxlar. Bilen har nu gått 2000 mil. MagnusB har bytt en gång och den var tyst i 50 mil, eller något. Det är intressant att ställa sig på en stormarknadsparkering och lyssna. Det är många som viner. Långt mycket mer än vad du TROR. Observera att XC60 med fyrhjulsdrift inte har VEA motor. Så mitt råd är att köpa en utan VEA motorn.
Har din pt beslutat ett andra byte eller är frågan ställd till V


/M
Jag ska dit om ungefär en månad för andra garantireparationer. Beslut tages då, för han har inte lyssnat ännu. Jag vill se hans reaktion när jag startar och varvar upp skiten till 1500-1800 varv/minut. :sick:
  • 1
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 129
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &ari[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]