Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1336186
tobbeeo skrev: lör 07 sep 2019, 18:39 Har en v60 2015 awd d4. Dock inte VEA, för min är 2.4 liter och 5-cylindrig. (VEA är väl 2.0 och 4?) Men oroar mig ändå när bilen är relativt nyköpt. Men detta kanske bara är turbon som låter? Hörs dock knappt på video märkte jag nu :P

https://streamable.com/e4es4
Nee, som du egentligen själv skriver så har din femma inte några balansaxlar som kan yla. :)
#1336508
Kod: Markera allt
Fått besked från Volvo/Bilia att paket med nr 31460632 är det senaste till D4 (D4204T5), som jag förstod samtalet så kommer det inte heller några fler uppdateringar utan "this is it". 
Är det alltså bara D4204T5 som har problem ? Eller gäller det även exvis min D4204T14 och andra D4204T* också ?
Min har gått ca 9245 mil och viner svagt om jag lyssnar noga.
Och nu en ren spekulation : Vissa i tråden har bytt balanspaket men ljudet har återkommit redan efter typ 2000 mil. Kan det kanske vara något annat som påverkar balanspaketet då ?. Obs detta är en ren spekulation. Men har jag trampat i klaveret helt så ber jag om ursäkt för detta nu.
#1336512
S80beat skrev: tis 10 sep 2019, 00:05
Är det alltså bara D4204T5 som har problem ? Eller gäller det även exvis min D4204T14 och andra D4204T* också ?
Min har gått ca 9245 mil och viner svagt om jag lyssnar noga.
Och nu en ren spekulation : Vissa i tråden har bytt balanspaket men ljudet har återkommit redan efter typ 2000 mil. Kan det kanske vara något annat som påverkar balanspaketet då ?. Obs detta är en ren spekulation. Men har jag trampat i klaveret helt så ber jag om ursäkt för detta nu.
Googlar man D4204T14+balance shaft så får man en del träffar med bilder på ett axelpaket. Så din motor har med stor sannolikhet balansaxlar.
Exakt vilka motorkoder och modul.nr på axlar som har mest problem har vi inte någon statistik på i tråden.
Några av bilarna har, som du skriver, blivit någorlunda tysta efter byte medan andra återkommer oljudet på. En av bilarna i tråden diskuteras det motorbyte på.
En gissning är att det drivande kugghjulet på vevaxeln kan ta stryk, men vi vet egentligen inte.
Lägg gärna upp ett tube-klipp.

Hur gick det för dig @Magnus-B, ? något nytt om det blir maskinbyte eller de kämpar vidare?
#1336564
Väntar på svar från Volvo.
Mejlade med teknikern idag och ärendet är skickat centralt så jag antar att han menar att bilia lämnat det till Volvo.


/M
#1336637
Huvudfrågan i denna tråds första inlägg har med oljeval att göra, dock hittar jag inte någon diskussion om just detta.
När jag tittar på en bild av balansaxelpaketet ser det ut att drivas med kugghjul som för tankarna till en växellåda.
Vem skulle få för sig att hälla 0W-20 C5 i en växellåda?
Jag tror att motorerna skulle må mycket bättre av en riktig olja t.ex. 5W-40 C3, men bränsleförbrukningen skulle väl öka med nån tank under bilens livstid...
#1336641
C3/C5 oljor är väl inget man har numera i moderna motorer. Mig veterligen är det A5/B5 klassade.
Spontant känns siffran 20 i 0W/20 väldigt låg; lite lägre temp område men stabilare än en med brett spektra, t.ex 5W/50
Anledningen bakom till varför Volvo valt 0W/20 låter jag någon annan svara på och ge sin tolkning på.
#1336688
frippe64 skrev: tis 10 sep 2019, 20:08 Huvudfrågan i denna tråds första inlägg har med oljeval att göra, dock hittar jag inte någon diskussion om just detta.
När jag tittar på en bild av balansaxelpaketet ser det ut att drivas med kugghjul som för tankarna till en växellåda.
Vem skulle få för sig att hälla 0W-20 C5 i en växellåda?
Jag tror att motorerna skulle må mycket bättre av en riktig olja t.ex. 5W-40 C3, men bränsleförbrukningen skulle väl öka med nån tank under bilens livstid...
Du sätter väl fingret på varför trådstarten blev som den blev. Dels tog/tar min maskin 1L olja/1000 mil och frågan var från början om någon gjort 2 flugor på smällen genom att få minskat balansaxelvin/oljeförbrukning med byte till 5W30 eller annat.
Kollar du trådstarten igen så är det 2 inlägg taggade där medlemmar bytat till 5W30 och fått, kanske inte helt otippat, tystare gång på balansaxlarna.
Problemet med ett sånt byte är såklart att man bryter Volvos rekommendationer och bränner troligen eventuella garantier/goodwill. Häller man på en "vanlig"A5/B5 olja så blir också serviceintervallen 1500 mil ist. för 3000.

Jag kan bara instämma i dina kritiska tankegångar kring kugghjulsdrift och nållagerlagring, i dubbla vevaxelhastigheten, smord med 0W-20 "skitig" motorolja.

VEAn har en variabel oljepump som verkar jobba mot ett bör-tryck. En allt för djärv ändring av viskositet äventyrar eventuellt gissningsvis flöde på smörjningen längst ut i systemet. Jag mätte oljetrycket i lite olika driftsfall och postade i denna tråd för nyfikna, 250kpa på tomgång oavsett driftstemperatur.: viewtopic.php?p=1279962#p1279962
mortimer skrev:Eller bör det ligga en transmissionsolja i balansaxelmodulen istället, helt separerad från motoroljan ?
Ja, eller en trycksmord konstruktion med vanliga glidlager som andra motortillverkare.
Att det ser ut som det gör är väl troligen jakt på friktion och CO-mål.
#1336778
Nu fick jag besked att skiten ska in och det ska kontrolleras att kamremmen är korrekt spänd.

Mystiskt att man inte gör det innan man byter balansaxlarna 2ggr.

Men ja kostnaderna mellan dessa jobb är väl marginell.


/M
  • 1
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 79
  • 129

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]