Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1334080
Jag har för mig att det tog min PST cirka tre timmar. Jag kom dit vid 12.00 och körde därifrån strax efter tre. Jag satt i kaffehörnan nästan hela tiden. Var inne och hälsade på två gånger och tog några bilder.
#1334092
mortimer skrev: mån 26 aug 2019, 15:06 Förresten, hur lång tid tar det att byta axlarna/modulen för 1st mekaniker ? Läste om 12.000kr om man skulle stå för "kalaset" själv . 6h ?
Ja ca 3 timmar att byta och runt 12 000 SEK exkl. olja/filter stämmer nog ganska bra.
#1334119
Får min bytad andra gången imorgon utan kostnad och han lovade hälla i ny olja om han råkade grusa ner den gamla.
#1334517
Blev inte tystare efter detta bytet så nu diskuteras motorbyte.
Ska bli kul att höra vad Volvo beslutar.
#1334558
Ska få min bytad för andra gången nästa vecka.
Ny info/missförstånd gör gällande att jag antagligen redan har senaste och slutgiltiga versionen av axelpaket i min maskin.

Såhär låter min bil idag:
#1334562
Vidrigt ljud det där!!
Jag lyssnade med motorhuven öppen då är det inte så tydligt. När sambon drog till jobbet imorse lyssnade jag. Alltså det är bara tjutet som hörs bakifrån. Vi kör väldigt sakta på gatan. Med kall låda så växlar den inte upp så snabbt utan varvar lite längre. Jag skämms över ljudet så jag gasar till lite direkt så lådan lägger i tvåan snabbare och jag kan köra på lägre varv ut till korsningen.
Det blir ingen ny Volvo för mig med dessa motorer det är helt säkert! En fin bil ska inte ha ett dåligt motorljud.
Närmaste grannarnas V90 och V60 CC tjuter inte än men motorljudet går inte att undvika. Jag njuter varje gång jag åker med i svågerns V60 D5 AWD.
#1334611
Jag känner att om det blir tal om inlösen så är nog jag den stora förloraren ekonomiskt.
Någonstans i motorn finns ju problemet om det inte är nåt i växellådan eller däremellan.
Det skumma är att det byter karaktär efter balansaxelbyte.

Efter första så slutade min vibrera vid 3000 rpm för att istället vibrera vi 1200rpm samt vina lite mindre.

Nu efter andra bytet viner det något mer och tillkommit har ett lite smattrande ljud när man lägger foten på gasen och ökar varvet något.

Man undrar ju om det blir en helt ny motor om sen bytas annars vet dom ju inte hur den låtit innan.

De balansaxlar jag fått har samma art nr som gamla vinande men man har bytat någon del i den så det är en ny ährm ”fungerande”


/M
#1334613
Är det någon som har en bild på sin bil där man ser balansaxelmodulen ? Verkar ju inte vara så avancerat och kräva motorlyft då det tar ca 3h för demontering/montering (troligen även inkl. kaffepaus).
  • 1
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 129
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]