MartinS skrev: ↑mån 03 dec 2018, 22:44
Hur bökigt är det att byta det själv för andra/tredje ägaren?
När jag lämnade in min bil för byte så var jobbet gjort på en förmiddag, inklusive service. Ger en indikation på hur mycket jobb det är. Den "kritiska punkten" är väl att få till ett korrekt kuggflankspel, vi vet att volvoverkstäderna ska göra detta med en indikatorklocka men inte exakt var man indikerar och vad måttet ska vara, kanske någon kan hjälpa till med detta i kommande inlägg?
Att få ner sumpen ska enligt min PST vara bökigt men det verkade inte behövas något ingrepp som att ta ner framvagnen, typ. Min bil är ju en V60, kan eventuellt vara annorlunda på andra modeller med VEA. Av nyfikenhet körde jag till verkstan när dom höll på med bilen i förhoppning att kika på hur det såg ut därunder, tyvärr var bilen redan färdig så det blev inga foton.
Jag hade antagligen gett mig på detta själv om det inte var så att en garanti täckte kostnaden för byte. Hade mätt upp kuggflankspelet på det gamla paketet innan demontering och bara monterat nytt med samma spel.
Nuvarande: V60 D4 -14 Momentum BE II D4204T5 M66. Med premium balansaxelvissla.
Tidigare Volvo: V40 2,0T -04, 240 Turbo -84, Duett -64