Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1282885
De som inte reparerar sina bilar, kommer tappa allt vad värde heter på sina bilar, de som äger och inte märker att den ylar så mycket och vill sälja privat och köparen upptäcker vinandet kommer inte köpa bilen då, de blir svår sålda.
#1284086
Hade min V60 D5 -16 på service i torsdags. Min motor skulle inte vara drabbad enligt Vida då den har koden A4. Jaha sa jag då är det väl något annat som låter. Men oljudet konstaterades att det är balansaxlarna som låter. Byte inbokat 4/1 2019 OM den nya varianten är tillgänglig.
#1284230
Perra83 skrev:Hade min V60 D5 -16 på service i torsdags. Min motor skulle inte vara drabbad enligt Vida då den har koden A4. Jaha sa jag då är det väl något annat som låter. Men oljudet konstaterades att det är balansaxlarna som låter. Byte inbokat 4/1 2019 OM den nya varianten är tillgänglig.
Ja du ser, jag har sagt det tidigare alla kommer drabbas för eller senare av ylande balansaxlar. Tyvärr. :-(
#1284335
Hur bökigt är det att byta det själv för andra/tredje ägaren?
#1284344
MartinS skrev: mån 03 dec 2018, 22:44 Hur bökigt är det att byta det själv för andra/tredje ägaren?
När jag lämnade in min bil för byte så var jobbet gjort på en förmiddag, inklusive service. Ger en indikation på hur mycket jobb det är. Den "kritiska punkten" är väl att få till ett korrekt kuggflankspel, vi vet att volvoverkstäderna ska göra detta med en indikatorklocka men inte exakt var man indikerar och vad måttet ska vara, kanske någon kan hjälpa till med detta i kommande inlägg?
Att få ner sumpen ska enligt min PST vara bökigt men det verkade inte behövas något ingrepp som att ta ner framvagnen, typ. Min bil är ju en V60, kan eventuellt vara annorlunda på andra modeller med VEA. Av nyfikenhet körde jag till verkstan när dom höll på med bilen i förhoppning att kika på hur det såg ut därunder, tyvärr var bilen redan färdig så det blev inga foton.
Jag hade antagligen gett mig på detta själv om det inte var så att en garanti täckte kostnaden för byte. Hade mätt upp kuggflankspelet på det gamla paketet innan demontering och bara monterat nytt med samma spel.
#1287904
Har hört mig för i veckan ingen ny Axel har dykt upp, min låter nu överförjävligt illa, vill knapp ta i bil jäveln, så fruktansvärt missnöjd. Börja fundera detta kan ju inte bara vi i Svedala ha råkat ut för, gjorde en sökning och mycket riktigt detta är ett gigantiskt problem, och under tiden hör jag massvis i den lilla hålan jag bor i, fast enligt meken på bilia "det är inget stort problem" fan så oduglig.
Engelsk forum nedan.

https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=286892

https://www.volvov40club.com/forums/15- ... pics/34049
Senast redigerad av 1 x74, redigerad totalt 0 gånger.
#1287906
Teknikens Värld kanske är intresserade att sprida lite konsumentinformation om detta problem? Skulle nog gynna oss ägare på sikt då Volvo bör ta ställning till om alla drabbade VEA modeller ska granskas/kontrolleras vid servicetillfälle på aukt. Volvoverkstad. TV har hållit VW varma med deras problem :)
#1287909
Det är absolut på sin plats att göra, jag själv har mailat Volvo men det är knäpp tyst, känslan hos verkstad är att de vill mörka tona ner. Jag personligen känner att Volvo lurar sina kunder då infon är obefintlig. Aldrig någonsin än ny Volvo mer, trodde inte i min enfald att ett så stort erkänt företag kan behandla kunder så illa.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 129

Här har då inte glaset spruckit utan […]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍

Oljud under bilen

Blir tokig på den här biljäveln, h[…]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]