Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1356907
På många av detaljerna ser man tycker iallafall jag att man ser slitningar, intressant undra vad som händer med ett paket som "nyper" med resten av motorn. Om det bara lossnar delar i paketet och skramlar och således bara upphör att fungera som en balansering av motorn. Jag tycker iallafall det ser allvarligare ut en vad "vissa" bara påstår att det rör sig om ett ljud och ingenting övrigt kan hända. Ser som sagt inte bra ut när jag ser bilderna.
#1356910
Håller med andra talare. Detta ser inte alls bra ut. Volvo har börjat tappa kvalitet i samband med sina VEA motorer. Jag är av synen att fel kan alltid uppstå och är Ok med nytt, MEN det ska gå smidigt och enkelt att få det ordnat (kostnadsfritt i dessa fall det är konstrukyionsfel) utan att man ska behöva tjata sig till åtgärd hos ÅF/Verkstad/Volvo
#1356911
Jag försökte få min pst att lyssna efter oljud i min bil, och jag fick inte napp direkt. Däremot berättade han att dom haft in en taxi där kuggkransen på veven lossnat och hängde löst på veven. För mej var första tanken att balansaxelpaketet kärvat och till slut krängt av den påpressade kransen. Det är väl troligen så det slutar om man drar det till sin spets.
#1356917
Jaha, då har jag fått mitt första balansaxelpaket bytt på min T4 (B4204T19). Blev helt klart skillnad i ljud men jag har en känsla av att det kommer att återkomma. Lite vinande kan man fortfarande ana men det skulle kunna vara generator eller den elektriska vattenpumpen eller nått.
Detta skulle enligt teknikern vara den senaste versionen. Art.nr 31492532 enligt specen. Men det är väl ingen ny version om jag förstått det hela rätt?
#1356925
I had no choise to see the new one by myself but it looks pretty much the same in picture I got from Volvo mechanic. From picture I could see only ball bearing numbers and those are the same SKF BB1-0979B in both cases (ny och gammal). I asked more information directy from Volvo, but they didn't want to say. The answer was that these parts has gone only a few in history...
Bilagor
Gammal.jpg
Gammal
Gammal.jpg (89.97 KiB) Visad 857 gånger
Ny.jpg
Ny
Ny.jpg (69.41 KiB) Visad 857 gånger
Balansaxel.jpg
Ny och gammal
Balansaxel.jpg (28.11 KiB) Visad 857 gånger
#1357037
Tänker att det är bra att några bilar klarar sig ifrån hög oljeförbrukning, havererade balansaxlar, igensotade egr-ventiler/kylare/topplock/kolvringar, sprickor i blocket och/eller motorbyte av annan orsak. :-)
#1357052
Cotag skrev: lör 04 jan 2020, 22:35 Tänker att det är bra att några bilar klarar sig ifrån hög oljeförbrukning, havererade balansaxlar, igensotade egr-ventiler/kylare/topplock/kolvringar, sprickor i blocket och/eller motorbyte av annan orsak. :-)
Ja jag är också evigt tacksam! :-)
Undra om kaoset kommer bryta ut när Volvo "ska laga" den fullt fungerande EGR-grejjen... :bored:
  • 1
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 129
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]