Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1314981
AndreasHä skrev:
Derank skrev:Lånade en kollegas nya v60cc i veckan den vinade på rätt bra den med, verkar ju vara Hur vanligt som helst det där ljudet.

Då jag påpekade det för honom höll han med men orkade inte bry sig, hans förra v60 lät likadant så han

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Så oerhört tråkigt..
Är det helt lönlöst eller finns det några bilar som inte har problemet?
Alla låter såklart inte och många åker omkring ovetandes el bryr sig inte, det finns iaf gott om bilar som viner, den saken är klar.
#1314994
fjohan82 skrev: lör 04 maj 2019, 17:36
klirre skrev: lör 04 maj 2019, 17:31
AndreasHä skrev: lör 04 maj 2019, 13:36 Var precis på ett Bilia i Skaraborg och testkörde en V60 D3 CC 2016 automat med ca. 6000 mil på mätaren.
Kan bekräfta att det som tidigare nämnts gällande att D3 CC automat har balansaxelhus då denna bilen ylade som en varg vid 1800 varv. Påtalade detta för säljaren som givetvis blev helt ställd, samt att han även förnekade vetskapen om detta problemet i dessa motorer (vilket säkert kan vara sant). Börjar bli lite smått kluven över ifall man verkligen ska chansa och köpa en Volvo med VEA... dock så gillar jag ju dessa bilar.
Var den två eller fyrhjulsdriven? Det förvånar mig inte att de fortfarande förnekar problemet, speciellt så nära Skövde där motorerna byggs ;-)
D3 CC finns vara med FWD och VEA-motor i denna modell.
Just det, fick för mig att det var my19 eller nyare vi pratade om. Enligt wikipedia och instruktionsboken ligger det D4204T4 i S/V60 CC, dvs. den motor vi tror är en nertrimmad d4 med grövre kolvar och stakar, dubbelturbo och balansaxlar.

D4204T9, dvs. S/V60 D3 utan cross country, har vi inga rapporter än om vinande axlar. Min har rullat snart 2700mil så jag är inte ute ur riskzonen på långa vägar.
#1314996
Ted68 skrev: lör 04 maj 2019, 19:52 Ja, har inte hört nåt oljud från min D4 VEA heller som har rullat 3200 mil.
Man är ju nyfiken på hur många procent av alla VEA-motorer som har vinande balansaxlar.
Min har rullat ca 7700 mil i detta nu... Men ja, allt kan hända när man minst anar det.
#1315074
Ted68 skrev: lör 04 maj 2019, 19:52 Ja, har inte hört nåt oljud från min D4 VEA heller som har rullat 3200 mil.
Man är ju nyfiken på hur många procent av alla VEA-motorer som har vinande balansaxlar.
Om du ställer dig utanför en större volvoverkstad en halvtimme och lyssnar på inkommande/avgående kundbilar så får du en bild av läget. Några officiella nuffror från Volvo tror jag inte vi kommer att få se.
#1315188
EbbevonVolvo skrev: ons 24 apr 2019, 01:35
EbbevonVolvo skrev:Då är min bils balansaxlar bytade. Vilken skillnad!!!! :-D :-D :-D
Mycket tystare i bilen. Det har tydligen varit mer än vinandet, något malande i bakgrunden som jag inte uppmärksammat. Riktigt tyst och skönt har det blivit.
Nu är glädjen med bilen tillbaka, så försäljningen är tillsvidare uppskjuten.
Min PST kunde inte få fram några uppgifter om detta var någon uppdaterad version, det enda han gjorde vid beställningen var att be om den senaste versionen. Jag ska nog ringa Volvo och diskutera en förlängd garanti på axlarna. Bilia sa sig inte själva kunna lämna en sådan garanti. Min bil har gått 1700 mil nu, och är ett år och fyra månader gammal. Dessbättre hade min PST inte bytt två gånger på samma bil. Än så länge...
Ljudet är tillbaka...
Tre månader och 200 mil sedan bytet. Har kommit tillbaka successivt, men inte så illa som det var då balansaxlarna byttes.

Jag blir så trött...
Får ta mig en ordentlig funderare på hur jag ska ta mig igenom detta. :sick: :x
Har du orkat vara nere och pratat med Bilia om det återkomna ljudet?
#1315192
Cotag skrev:
EbbevonVolvo skrev: ons 24 apr 2019, 01:35
EbbevonVolvo skrev:Då är min bils balansaxlar bytade. Vilken skillnad!!!! :-D :-D :-D
Mycket tystare i bilen. Det har tydligen varit mer än vinandet, något malande i bakgrunden som jag inte uppmärksammat. Riktigt tyst och skönt har det blivit.
Nu är glädjen med bilen tillbaka, så försäljningen är tillsvidare uppskjuten.
Min PST kunde inte få fram några uppgifter om detta var någon uppdaterad version, det enda han gjorde vid beställningen var att be om den senaste versionen. Jag ska nog ringa Volvo och diskutera en förlängd garanti på axlarna. Bilia sa sig inte själva kunna lämna en sådan garanti. Min bil har gått 1700 mil nu, och är ett år och fyra månader gammal. Dessbättre hade min PST inte bytt två gånger på samma bil. Än så länge...
Ljudet är tillbaka...
Tre månader och 200 mil sedan bytet. Har kommit tillbaka successivt, men inte så illa som det var då balansaxlarna byttes.

Jag blir så trött...
Får ta mig en ordentlig funderare på hur jag ska ta mig igenom detta. :sick: :x
Har du orkat vara nere och pratat med Bilia om det återkomna ljudet?
Nej det har jag inte orkat. Bilen får nu stå ute med bilnyckeln i hallen. Parkerat på ställen i Malmö som jag aldrig vågat tidigare. Problemet har inte löst sig. :-/

Ska nu i veckan beställa en tid för fastsättning av plasten som sitter över tröskellådorna, samt inspektion av kromlisterna under ett par av rutorna, som blivit fläckiga. Lite annat som inte heller är som det ska vara. Ska ringa min PST när jag är på gott humör. Hoppas det händer denna veckan när jag ställt på sommarbilen. DET brukar få mig att le från öra till öra. :-D

Jag lovar att återkomma efter besöket.
#1315341
Har även på min Volvo S60 D4 från 2015 börjat höra det vinande ljudet. Det uppkom efter 9 000 mil och jag har i nuläget kört lite över 10 000 mil. Jag reagerade inte direkt negativt på ljudet då det kändes som att det var en del av hur VEA-motorn låter.

Efter att av en slump sett videos gällande saken på YouTube och därefter läst igenom den här tråden har ljudet stört mig otroligt sen ett antal veckor tillbaka. Det finns, vad jag vet, inte under några speciella omständigheter ljudet framkommer, utan det är mer eller mindre konstant på min bil.

Volvo bör ställa sina prioriteringar i rätta.

:sick:
#1315378
eqt skrev: tis 07 maj 2019, 17:39 Har även på min Volvo S60 D4 från 2015 börjat höra det vinande ljudet. Det uppkom efter 9 000 mil och jag har i nuläget kört lite över 10 000 mil. Jag reagerade inte direkt negativt på ljudet då det kändes som att det var en del av hur VEA-motorn låter.

Efter att av en slump sett videos gällande saken på YouTube och därefter läst igenom den här tråden har ljudet stört mig otroligt sen ett antal veckor tillbaka. Det finns, vad jag vet, inte under några speciella omständigheter ljudet framkommer, utan det är mer eller mindre konstant på min bil.

Volvo bör ställa sina prioriteringar i rätta.

:sick:
Välkommen i klubben. :bored:
Och välkommen till forumet, såg att du gått med idag.
Har du lust och ork så lägg gärna upp ett youtubeklipp på eländet.
Annars, är du så pass säker på "diagnos" att jag kan lägga det under "av verkstad fastställt fel" i trådstarten?
  • 1
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 129

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]