Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1312010
fjohan82 skrev: ons 17 apr 2019, 14:06 Jag har idag kört lite med en Xc40 D3 automat.
Den lät väldigt suspekt när man gasade, misstänker att den kan ha samma symptom om konstruktion är densamma.
Om så är fallet vore det tragiskt: 650 mil på mätaren...
Vad vi -tror- hitintills i tråden så saknar VEA D3 balansaxlar.
#1312011
Cotag skrev: ons 17 apr 2019, 14:44
fjohan82 skrev: ons 17 apr 2019, 14:06 Jag har idag kört lite med en Xc40 D3 automat.
Den lät väldigt suspekt när man gasade, misstänker att den kan ha samma symptom om konstruktion är densamma.
Om så är fallet vore det tragiskt: 650 mil på mätaren...
Vad vi -tror- hitintills i tråden så saknar VEA D3 balansaxlar.
Aha, kanske därför jag upplevde att den hade ett annat ljud och karaktär än D4... Frånsett effekten då.
#1312017
fjohan82 skrev: ons 17 apr 2019, 14:49
Cotag skrev: ons 17 apr 2019, 14:44
fjohan82 skrev: ons 17 apr 2019, 14:06 Jag har idag kört lite med en Xc40 D3 automat.
Den lät väldigt suspekt när man gasade, misstänker att den kan ha samma symptom om konstruktion är densamma.
Om så är fallet vore det tragiskt: 650 mil på mätaren...
Vad vi -tror- hitintills i tråden så saknar VEA D3 balansaxlar.
Aha, kanske därför jag upplevde att den hade ett annat ljud och karaktär än D4... Frånsett effekten då.

Please note, however, that the VED4 D3 and D2 engines did not have balancer shafts because its shorter pistons, lighter connecting rods and smaller piston pins reduced reciprocating masses by 20 per cent and, in turn, vibration. Similarly, the 1498 cc VEP4 engines also omitted balance shafts."
Källa: http://australiancar.reviews/Volvo_VED4_VEA_Engine.php

Källan behöver inte vara 100%, någon har tidigare i tråden uttryckt misstankar om att det på någon marknad finns D3 med axlar. Artikeln har också något år på nacken nu, hur nya bilar idag är konfigurerade framgår såklart inte då.
Bästa hade såklart varit en lista direkt från Volvo där det framgår vilka motorkoder som har balansaxlar.

Från tidigare inlägg här: viewtopic.php?p=1274746#p1274746
#1312082
Cotag skrev: ons 17 apr 2019, 15:50
fjohan82 skrev: ons 17 apr 2019, 14:49
Cotag skrev: ons 17 apr 2019, 14:44
Vad vi -tror- hitintills i tråden så saknar VEA D3 balansaxlar.
Aha, kanske därför jag upplevde att den hade ett annat ljud och karaktär än D4... Frånsett effekten då.

Please note, however, that the VED4 D3 and D2 engines did not have balancer shafts because its shorter pistons, lighter connecting rods and smaller piston pins reduced reciprocating masses by 20 per cent and, in turn, vibration. Similarly, the 1498 cc VEP4 engines also omitted balance shafts."
Källa: http://australiancar.reviews/Volvo_VED4_VEA_Engine.php

Källan behöver inte vara 100%, någon har tidigare i tråden uttryckt misstankar om att det på någon marknad finns D3 med axlar. Artikeln har också något år på nacken nu, hur nya bilar idag är konfigurerade framgår såklart inte då.
Bästa hade såklart varit en lista direkt från Volvo där det framgår vilka motorkoder som har balansaxlar.

Från tidigare inlägg här: viewtopic.php?p=1274746#p1274746
Jag kan inte plocka fram källa på det just nu, men har läst nån stans att det finns nertrimmade d4or med awd som kallas d3 awd. Dvs samma grundmotor ink. grövre stakar+kolvar, balansaxlar och dubbelturbo.

Jag minns inte motorbeteckningen heller, det är inte samma som min d3 fwd (d4204t9) som enligt alla källor jag läst ska ha lättare stakar och kolvar som inte kräver balansaxlar samt singelturbo med variabel geometri.

Hade xc40:n awd? Om inte så är det fortfarande möjligt att det finns en "ny" d3 med annan motorbeteckning.
#1312088
Camel skrev:
Camel skrev:Ja, VEA 2.0 manuell. Ska försöka spela in ett klipp imorgon. Den låter relativt illa, men jag har hört flera andra bilar här i staden som låter värre. Bl.a. kom en mycket fin V90 T5 rullande förbi huset i dag på eftermiddagen. Den ylade...
Jag lade upp ett klipp idag på det vinande ljudet från balansaxlarna:
http://youtu.be/eEbGcWrcs7s
Ljudet hörs mest under bilen, i slutet av klippet. Bilen var kallstartad när klippet spelades in, men det låter också när motorn är varm.
Ja visst är det axelpaketet som låter.
#1312089
klirre skrev: ons 17 apr 2019, 22:03
Cotag skrev: ons 17 apr 2019, 15:50
fjohan82 skrev: ons 17 apr 2019, 14:49

Aha, kanske därför jag upplevde att den hade ett annat ljud och karaktär än D4... Frånsett effekten då.

Please note, however, that the VED4 D3 and D2 engines did not have balancer shafts because its shorter pistons, lighter connecting rods and smaller piston pins reduced reciprocating masses by 20 per cent and, in turn, vibration. Similarly, the 1498 cc VEP4 engines also omitted balance shafts."
Källa: http://australiancar.reviews/Volvo_VED4_VEA_Engine.php

Källan behöver inte vara 100%, någon har tidigare i tråden uttryckt misstankar om att det på någon marknad finns D3 med axlar. Artikeln har också något år på nacken nu, hur nya bilar idag är konfigurerade framgår såklart inte då.
Bästa hade såklart varit en lista direkt från Volvo där det framgår vilka motorkoder som har balansaxlar.

Från tidigare inlägg här: viewtopic.php?p=1274746#p1274746
Jag kan inte plocka fram källa på det just nu, men har läst nån stans att det finns nertrimmade d4or med awd som kallas d3 awd. Dvs samma grundmotor ink. grövre stakar+kolvar, balansaxlar och dubbelturbo.

Jag minns inte motorbeteckningen heller, det är inte samma som min d3 fwd (d4204t9) som enligt alla källor jag läst ska ha lättare stakar och kolvar som inte kräver balansaxlar samt singelturbo med variabel geometri.

Hade xc40:n awd? Om inte så är det fortfarande möjligt att det finns en "ny" d3 med annan motorbeteckning.
Ja det var ju du som skrev om detta. :-)
Hittar du källan, eller motorbeteckningen, vid tillfälle så posta den gärna. Vet du om det var på svenska marknaden?
#1312090
Cotag skrev: ons 17 apr 2019, 22:24
klirre skrev: ons 17 apr 2019, 22:03
Cotag skrev: ons 17 apr 2019, 15:50


Please note, however, that the VED4 D3 and D2 engines did not have balancer shafts because its shorter pistons, lighter connecting rods and smaller piston pins reduced reciprocating masses by 20 per cent and, in turn, vibration. Similarly, the 1498 cc VEP4 engines also omitted balance shafts."
Källa: http://australiancar.reviews/Volvo_VED4_VEA_Engine.php

Källan behöver inte vara 100%, någon har tidigare i tråden uttryckt misstankar om att det på någon marknad finns D3 med axlar. Artikeln har också något år på nacken nu, hur nya bilar idag är konfigurerade framgår såklart inte då.
Bästa hade såklart varit en lista direkt från Volvo där det framgår vilka motorkoder som har balansaxlar.

Från tidigare inlägg här: viewtopic.php?p=1274746#p1274746
Jag kan inte plocka fram källa på det just nu, men har läst nån stans att det finns nertrimmade d4or med awd som kallas d3 awd. Dvs samma grundmotor ink. grövre stakar+kolvar, balansaxlar och dubbelturbo.

Jag minns inte motorbeteckningen heller, det är inte samma som min d3 fwd (d4204t9) som enligt alla källor jag läst ska ha lättare stakar och kolvar som inte kräver balansaxlar samt singelturbo med variabel geometri.

Hade xc40:n awd? Om inte så är det fortfarande möjligt att det finns en "ny" d3 med annan motorbeteckning.
Ja det var ju du som skrev om detta. :-)
Hittar du källan, eller motorbeteckningen, vid tillfälle så posta den gärna. Vet du om det var på svenska marknaden?
Den jag körde var en D3 FWD Inscription MY19, men ändå intressant med detta.
#1312568
klirre skrev: ons 17 apr 2019, 22:03
Cotag skrev: ons 17 apr 2019, 15:50
fjohan82 skrev: ons 17 apr 2019, 14:49

Aha, kanske därför jag upplevde att den hade ett annat ljud och karaktär än D4... Frånsett effekten då.

Please note, however, that the VED4 D3 and D2 engines did not have balancer shafts because its shorter pistons, lighter connecting rods and smaller piston pins reduced reciprocating masses by 20 per cent and, in turn, vibration. Similarly, the 1498 cc VEP4 engines also omitted balance shafts."
Källa: http://australiancar.reviews/Volvo_VED4_VEA_Engine.php

Källan behöver inte vara 100%, någon har tidigare i tråden uttryckt misstankar om att det på någon marknad finns D3 med axlar. Artikeln har också något år på nacken nu, hur nya bilar idag är konfigurerade framgår såklart inte då.
Bästa hade såklart varit en lista direkt från Volvo där det framgår vilka motorkoder som har balansaxlar.

Från tidigare inlägg här: viewtopic.php?p=1274746#p1274746
Jag kan inte plocka fram källa på det just nu, men har läst nån stans att det finns nertrimmade d4or med awd som kallas d3 awd. Dvs samma grundmotor ink. grövre stakar+kolvar, balansaxlar och dubbelturbo.

Jag minns inte motorbeteckningen heller, det är inte samma som min d3 fwd (d4204t9) som enligt alla källor jag läst ska ha lättare stakar och kolvar som inte kräver balansaxlar samt singelturbo med variabel geometri.

Hade xc40:n awd? Om inte så är det fortfarande möjligt att det finns en "ny" d3 med annan motorbeteckning.
Snokade runt lite på forumet och hittade denna eminenta tråd där det förklarades redan 2016 att D3-maskinen med beteckning D4204T4 egentligen är en "nertrimmad D4" och har balansaxlar. Maskinen ligger/låg exempelvis i V60CC D3 aut och V90 AWD.
viewtopic.php?p=1109363#p1109363

Enligt Wiki ligger/låg den i:
2017–2018 Volvo S60CC badged as S60CC D3 AWD
2016–2018 Volvo V60CC badged as V60CC D3
2016–2018 Volvo XC60 badged as XC60 D3
2019–present Volvo V60 II badged as V60 D3 AWD
2019–present Volvo V60CC II badged as V60CC D3 AWD
2018–present Volvo XC60 II badged as XC60 D3
2017–present Volvo V90 II badged as V90 D3 AWD

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Engine_Architecture
#1312579
Cotag skrev: sön 21 apr 2019, 03:20
klirre skrev: ons 17 apr 2019, 22:03
Cotag skrev: ons 17 apr 2019, 15:50


Please note, however, that the VED4 D3 and D2 engines did not have balancer shafts because its shorter pistons, lighter connecting rods and smaller piston pins reduced reciprocating masses by 20 per cent and, in turn, vibration. Similarly, the 1498 cc VEP4 engines also omitted balance shafts."
Källa: http://australiancar.reviews/Volvo_VED4_VEA_Engine.php

Källan behöver inte vara 100%, någon har tidigare i tråden uttryckt misstankar om att det på någon marknad finns D3 med axlar. Artikeln har också något år på nacken nu, hur nya bilar idag är konfigurerade framgår såklart inte då.
Bästa hade såklart varit en lista direkt från Volvo där det framgår vilka motorkoder som har balansaxlar.

Från tidigare inlägg här: viewtopic.php?p=1274746#p1274746
Jag kan inte plocka fram källa på det just nu, men har läst nån stans att det finns nertrimmade d4or med awd som kallas d3 awd. Dvs samma grundmotor ink. grövre stakar+kolvar, balansaxlar och dubbelturbo.

Jag minns inte motorbeteckningen heller, det är inte samma som min d3 fwd (d4204t9) som enligt alla källor jag läst ska ha lättare stakar och kolvar som inte kräver balansaxlar samt singelturbo med variabel geometri.

Hade xc40:n awd? Om inte så är det fortfarande möjligt att det finns en "ny" d3 med annan motorbeteckning.
Snokade runt lite på forumet och hittade denna eminenta tråd där det förklarades redan 2016 att D3-maskinen med beteckning D4204T4 egentligen är en "nertrimmad D4" och har balansaxlar. Maskinen ligger/låg exempelvis i V60CC D3 aut och V90 AWD.
viewtopic.php?p=1109363#p1109363

Enligt Wiki ligger/låg den i:
2017–2018 Volvo S60CC badged as S60CC D3 AWD
2016–2018 Volvo V60CC badged as V60CC D3
2016–2018 Volvo XC60 badged as XC60 D3
2019–present Volvo V60 II badged as V60 D3 AWD
2019–present Volvo V60CC II badged as V60CC D3 AWD
2018–present Volvo XC60 II badged as XC60 D3
2017–present Volvo V90 II badged as V90 D3 AWD

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Engine_Architecture
Så långt lyckades jag också gräva, dock litar jag inte helt på Wikipedia. Men om vi förutsätter att wiki är rätt så ser du att xc40 saknas i listan för d4204t4, och istället står under d4204t9 (både xc40 d3 fwd och awd).

Jag hittar ingen bättre källa på vilka motorer som ligger i xc40, inte heller nån info från Volvo själva hur motorerna är konfigurerade.
#1312700
klirre skrev: sön 21 apr 2019, 08:45
Cotag skrev: sön 21 apr 2019, 03:20
klirre skrev: ons 17 apr 2019, 22:03

Jag kan inte plocka fram källa på det just nu, men har läst nån stans att det finns nertrimmade d4or med awd som kallas d3 awd. Dvs samma grundmotor ink. grövre stakar+kolvar, balansaxlar och dubbelturbo.

Jag minns inte motorbeteckningen heller, det är inte samma som min d3 fwd (d4204t9) som enligt alla källor jag läst ska ha lättare stakar och kolvar som inte kräver balansaxlar samt singelturbo med variabel geometri.

Hade xc40:n awd? Om inte så är det fortfarande möjligt att det finns en "ny" d3 med annan motorbeteckning.
Snokade runt lite på forumet och hittade denna eminenta tråd där det förklarades redan 2016 att D3-maskinen med beteckning D4204T4 egentligen är en "nertrimmad D4" och har balansaxlar. Maskinen ligger/låg exempelvis i V60CC D3 aut och V90 AWD.
viewtopic.php?p=1109363#p1109363

Enligt Wiki ligger/låg den i:
2017–2018 Volvo S60CC badged as S60CC D3 AWD
2016–2018 Volvo V60CC badged as V60CC D3
2016–2018 Volvo XC60 badged as XC60 D3
2019–present Volvo V60 II badged as V60 D3 AWD
2019–present Volvo V60CC II badged as V60CC D3 AWD
2018–present Volvo XC60 II badged as XC60 D3
2017–present Volvo V90 II badged as V90 D3 AWD

https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Engine_Architecture
Så långt lyckades jag också gräva, dock litar jag inte helt på Wikipedia. Men om vi förutsätter att wiki är rätt så ser du att xc40 saknas i listan för d4204t4, och istället står under d4204t9 (både xc40 d3 fwd och awd).

Jag hittar ingen bättre källa på vilka motorer som ligger i xc40, inte heller nån info från Volvo själva hur motorerna är konfigurerade.
Jag har inte påstått annat än den nämnda xc40 troligast saknar balansaxlar, alltså har maskinen med kod d4204t9 under huven.
Nä Wicki är väl aldrig bombsäkert, ganska fullt med länkar till officiella volvodokument på den sidan dock.
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 129

Jag har Auto hold aktiverat på min och 9 av […]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]