Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1289977
x74 skrev: tor 03 jan 2019, 09:45
MartinS skrev:Hur ser ditt körmönster ut x74? Korta/långa, kallstarter etc. etc.? Hur långt har bilen gått mellan service?
fjohan82 skrev:Jag kan inte låta bli att tänka på att det är märkligt att inte alla drabbas.
Min är som sagt helt befriad från detta (ta i trä!) trots att jag knappast "gubbkör" och att den endast får ny olja var 3000-mil.
Mycket stadskörning, alpkörning och hård Autobahnkörning verkar inte heller ta knäcken på den...
Ganska varierande körning jobbar dock i stan 6km, jobbar mycket helg så då blir det bara 2 turer i veckan till jobb, annars enheldel landsväg, och den rullar 1700mil mellan service.

Ja det är högst intressant varför vissa inte drabbas (eller drabbas de bara senare mer mil?), vad skiljer det sig? jätte intressant. Hos volvo är locket på, tro mig jag har försökt.
Om man lägger locket på är man förmodligen väl medvetna omproblemet och jobbar på saken alt. inte vet om/hur man ska ta tag i det... :-/
Ibland är det svårt att veta hur Volvo tänker - eller inte tänker... :bored:
#1289985
Hade jag inte läst om problemet här så hade jag troligen trott att den i princip alltid låtit såhär, och kört vidare... Men någonstans blir det FÖR mycket oljud och då är kanske alla garantier slut. Så jag är tacksam för att det uppmärksammades här!
#1289988
EbbevonVolvo skrev:Hade jag inte läst om problemet här så hade jag troligen trott att den i princip alltid låtit såhär, och kört vidare... Men någonstans blir det FÖR mycket oljud och då är kanske alla garantier slut. Så jag är tacksam för att det uppmärksammades här!

Som tidigare skrivits har du tid och möjlighet skulle det vara kul att höra din motor om du torrvarvar mellan 1500-2000v.
Och ja med tiden blir oljudet värre, börjar lite diffust i början, sedan blir det olidligt.
#1290054
Skulle vara intressant för alla om NÅGON med konstaterat vinande skulle tänka sig att byta oljeviskositet och se vad som händer..
0w40, 5w30 etc. en "tjockare" olja bör få hörbara effekter.
Mina misstankar från början är att det bara finns två saker som kan vina så här högt:
1. kuggdrevet.
2. kulagren i paketet.
Dock skall ljudet ut genom flera millimerter aluminium oxå...(dämpar nog en hel del)

Nu skall jag spekulera lite, MEN jag har misstankar om generatorn med... och detta har mycket med om hur bilen brukas.
En modern generator funkar inte som de gjorde förr, de laddar inte från första sekund tills att batteriet är fullt, de pendlar mellan 0-100% beroende på vad elektroniken och bilen säger att den behöver ge ut, detta KAN ge ett ökat ljud vid 100% uttag. Enkelt förklarat så finns det väll tre typer av generatorer:
1. Direktrift = remhjul direkt på axeln
2. Frihjul = remhjulet funkar som en koppling.
3. Smart Charge = lindningen i generatorn sköts via elektronik från bilen.

Och eftersom en generator snurrar 3x varvtalet på motorn så kan man åstadkomma ett vinande ljud utan problem.

Men som sagt, min spekulation.
#1290070
Missljudet har nog kommit smygande på en så att man har vant sig vid det, sedan går ju stereon konstant..

Snart dags med bli byte, vad ska man byta till?
#1290073
Rillee skrev:Missljudet har nog kommit smygande på en så att man har vant sig vid det, sedan går ju stereon konstant..

Snart dags med bli byte, vad ska man byta till?
Nya Mercedes Benz B-klass?? Verkar riktigt fin, ska själv ta en titt vid tillfälle.
  • 1
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 129
B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]

Billigaste lösningen är att ersätta[…]

Kolla trycvärden och temperaturer på en[…]

Nästa elbil från Volvo?

I carup står det att Volvo ska presentera n&[…]