Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1496838
Det där skulle jag tro är något lager som är slut. Vattenpump, generator, spännhjul, eller så har något gått helt fel vid bytet av balansaxlar. Helt klart att det INTE ska låta sådär. Bra att verkstaden ville leta vidare! Beröm för det. :-D
#1496903
PhillyD skrev:Hej!

Hittade denna tråd och detta forum när jag googlade lite kring min V60 från 2019. Ser att trådskaparen + fler delar missljuden från defekta balansaxlar så jag tänkte också dela med mig. Låter lite annorlunda än de tidigare klippen jag sett och hört här ovan.

Pratade med mekanikern igår som haft bilen på en auktoriserad Volvoverkstad i snart två veckor(!) för felsökning. De har nu bytt balansaxel, och det har reducerat missljudet men min tolkning är att det fortfarande är något som strular. De ville behålla bilen lite till för att få bukt på det… och de vill ju jag också! :)

Bilen har rullat 6800mil.

Någon som vågar gissa något annat eventuellt strul som kan skapa detta ljud?

Länk till hur den lät innan verkstadsbesöket:


/Philly

EDIT: kanske lades under fel kategori då det är nyare än 2017! :x Ber om ursäkt

Ganska säkert att det där oljudet inte kommer från balansaxlarna, oftast hör man inte axlarna förrän man gasar upp runt 1500 rpm.

Låter riktigt eländigt. Du har inte kört utan oljetryck eller tillräckligt med kylvatten?
#1496905
Cotag skrev: lör 23 apr 2022, 21:20
Ganska säkert att det där oljudet inte kommer från balansaxlarna, oftast hör man inte axlarna förrän man gasar upp runt 1500 rpm.

Låter riktigt eländigt. Du har inte kört utan oljetryck eller tillräckligt med kylvatten?
Jag har själv mer eller mindre noll koll på det rörliga under huven - och kan absolut inget om balansaxlar innan jag hörde det från mekanikern. Tack för du delar med dig - hade heller ingen aning om att man hör det först på 1500+ rpm. Här står den ju bara på tomgång som är ungefär 900rpm på denna.

Hade bilen på årlig service för 300mil sedan - då fylldes alla vätskor och jag har inte märkt något läckage och inga instrument har indikerat något till bilen. Allt har alltså varit frid och fröjd (vad jag vet).
#1497570
Cotag skrev: fre 29 apr 2022, 00:51 Hur har det gått?
Bilen är fortfarande inne för service. Fick samtal i veckan att de önskar behålla den lite till. Mekanikern hade en ”expert” med sig när de installerade den ”nya” balansaxeln men eftersom den fortfarande låter illa så misstänkte de att de inte kalibrerat den alldeles perfekt och därav ljudet. Hmmm… vi får väll se :-/

”Experten” skulle komma igen nästa vecka för att assistera vid kalibreringen så förhoppningsvis hör jag något nytt då. Om det är balansaxeln eller inte får nog återstå att se.
#1497588
KalleJ skrev:120sidor tråd, kommit fram till om det finns någon olja som dämpar vinandet ?
Det ligger två länkade inlägg i trådstarten.
#1498480
Kan ge följande uppdatering till missljudet jag skrev om någon sida bakåt:

Bilen bogserades till verkstaden med ovan missljud - och det kunde hos verkstan lokaliseras till balansaxeln. Det byttes balansaxel men ändå fanns "något" ljud kvar som inte ska finnas där. En "expert" från Volvo i Göteborg assisterade vid kalibreringen igen, och allting såg rätt ut men de ville inte avskriva balansaxeln. De tog in en ny balansaxel och installerade/kalibrerade - och vipps! Missljudet var helt borta! Så... Min ursprungliga balansaxel hade en vacker morgon bestämt sig för att göra livet surt för mig - helt utan anledning. Den nya balansaxeln från Volvo var defekt från fabriken. Den tredje och sista som nu är på plats gör att allting fungerar som det ska.

Så det blev i slutänden konstaterat att ovan ljud härstammade från balansaxeln.
  • 1
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 129
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!