Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1324411
Paz skrev: mån 01 jul 2019, 21:22 Så D4204T5 ligger i faro-zonen, medans D5244T12 t.ex. klarar sig?
Ja alla 5-cylindriga maskiner som exempelvis D5244T12 saknar, i alla fall vad jag vet, balansaxlar.
D4204T5 har balansaxlar.
#1327225
Ted68 skrev: ons 17 jul 2019, 20:03 Är det balansaxlar på en sån här motor?

Diesel 4cyl 150hk/110kW D4204T16

Alltså en D3
Det är en bra fråga, jag har inte läst på om de nyare motorerna med SCR-system. Enligt Wikipedia ska den ha singelturbo, det hintar ju om att det kan vara en D4204T9 (vilken högst troligt saknar balansaxlar) som uppgraderats med SCR.

Jag har ingen koll mer än så, har lovat cotag att sammanställa vad vi vet i ett inlägg men det har kommit annat mer skoj emellan varje gång jag hamnat vid datorn.

Finns det nån här i tråden som råkar känna en motorkonstruktör på Volvo vore det guld värt att få fram info från en mer pålitlig källa än Wikipedia och div. lanseringspropaganda från Volvo.
#1328167
Hello everyone, my name is Yves, I live in Belgium, and drive a V40 T4 geartronic (year 2017, engine B4204T19). I am following this forum already for quite some time, but now that I have registered, I want to share this new information: the balance shaft module with whining noise has been replaced on my car in march 2019 and the result is still good. However the Volvo dealer told me that this was still an intermediate solution. Today I have received a mail from them, saying that they received a new report from Volvo about the final version of the balance shaft module. It was tested and approved, and production will start in september 2019. As soon as they can order it, I will be contacted for a new replacement. Not sure if the dates will be same in other countries.
#1328176
Yves skrev: tis 23 jul 2019, 12:51 Hello everyone, my name is Yves, I live in Belgium, and drive a V40 T4 geartronic (year 2017, engine B4204T19). I am following this forum already for quite some time, but now that I have registered, I want to share you this new information: the balance shaft module with whining noise has been replaced on my car in march 2019 and the result is still good. However the Volvo dealer told me that this was still an intermediate solution. Today I have received a mail from them, saying that they received a new report from Volvo about the final version of the balance shaft module. It was tested and approved, and production will start in september 2019. As soon as they can order it, I will be contacted for a new replacement. Not sure if the dates will be same in other countries.
Hello and welcome Yauwera.
Good news for owners of T4.
Also good that you seem to have a reseller who shows commitment to the problem.
I will tag your post on the first page so more T4 owners will receive this.
Please return with spare part number once you have changed module.

Bra nyheter för ägare av T4.
Också bra att du verkar ha en äterförsäljare som visar engagemang i problemet.
Jag kommer att tagga ditt inlägg på första sidan så fler T4 ägare får del av detta.
Kom gärna tillbaka med reservdelsnummer när du fått bytat modul.
@x74, Har du hört något om detta datum för din bil?
#1328179
Jag var förbi Volvo men dom hade internt strul nu så far dit senare i veckan och kollar upp detta. Låter ju lovande att efter ca:2 år så kommer en ny...

Mvh
Per
#1328184
pergrein skrev: tis 23 jul 2019, 14:55 Jag var förbi Volvo men dom hade internt strul nu så far dit senare i veckan och kollar upp detta. Låter ju lovande att efter ca:2 år så kommer en ny...

Mvh
Per
Dig har jag nog missat att "räkna" i trådstarten, Du har fått bytat en gång redan eller hur var det? Vid vilka miltal ungefär?
#1328188
Japp, har bytt vid ca:2500mil och ljudet blev betydligt bättre men det ökade ju med tiden och efter ett par månader lät det samma som före bytet.

Mvh
Per
#1328681
Cotag skrev: tis 23 jul 2019, 14:35
Yves skrev: tis 23 jul 2019, 12:51 Hello everyone, my name is Yves, I live in Belgium, and drive a V40 T4 geartronic (year 2017, engine B4204T19). I am following this forum already for quite some time, but now that I have registered, I want to share you this new information: the balance shaft module with whining noise has been replaced on my car in march 2019 and the result is still good. However the Volvo dealer told me that this was still an intermediate solution. Today I have received a mail from them, saying that they received a new report from Volvo about the final version of the balance shaft module. It was tested and approved, and production will start in september 2019. As soon as they can order it, I will be contacted for a new replacement. Not sure if the dates will be same in other countries.
Hello and welcome Yauwera.
Good news for owners of T4.
Also good that you seem to have a reseller who shows commitment to the problem.
I will tag your post on the first page so more T4 owners will receive this.
Please return with spare part number once you have changed module.

Bra nyheter för ägare av T4.
Också bra att du verkar ha en äterförsäljare som visar engagemang i problemet.
Jag kommer att tagga ditt inlägg på första sidan så fler T4 ägare får del av detta.
Kom gärna tillbaka med reservdelsnummer när du fått bytat modul.
@x74, Har du hört något om detta datum för din bil?
Nej har inte blivit kontaktad än, ligger och bevakar andra med problem och som inväntar ny axel, hade jag suttit och åkt med den förra tjutandes axeln, hade jag vart på dem som hökar. Axeln som sitter på nu är acceptabelt tyst, man måste "leta" efter ylandet, man den har bara rullat 700mil än. Lät mer när den var nymonterad men har minskat något med tiden.
  • 1
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 73
  • 129

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

2 nya sommardäck fram 2 till på plats […]

Bullerbyn Skickat från min SM-G970F via Ta[…]