Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1299579
Gurrigurri skrev: ons 06 feb 2019, 07:56
Cotag skrev: mån 04 feb 2019, 18:33
Gurrigurri skrev: mån 04 feb 2019, 14:26 Jag har en XC60 D4a 181hk som jag lyckats nästan få alla barnsjukdomar på. BLA dessa balansaxlar som viner. Dock har jag märkt att det händer bara ibland (pendlar 12mil dagligen med bilen)
Är det någon som har testat byta upp sig i viskositet på oljan ? Tittar åt 0W-30 alt 5W-30. Någon som testat byta?
Och Nej, Jag har inga garantier kvar på min bil. Bilar har gått 15500mil. Är det någon som hört eller har fått haveri på paketet ?
Är det konstaterat på verkstad att det är balansaxlarna? Tycker det verkar lite avvikande från alla andra här att ljudet är borta ibland. Lägg gärna upp ett tube-klipp om du orkar och vill.
Ja det är någon i tråden som fått bort en del av ljudet med en lite tjockare olja.
Nej det är inte konstaterat på verkstad. Är själv utbildad mekaniker arbetar dock inte som det idag. Har lyssnat på alla klipp på Youtube jag kan hitta och det är precis samma ljud. Har inte speciellt stort förtroende för verkstäderna runt här ikring gällande Volvo då jag frågade verkstaden om dom har fått en bra lösning på att bilen rycker i samband med EGR strul. Då hade dom inte hört att det finns något problem med ryckningar om inte bilen tänder lampa eller sätter felkod (som min)
Har du tid/ork så lägg gärna upp ett tube-klipp på oljudet.
#1299639
Magnus-B skrev: lör 16 feb 2019, 11:17 Återkallelse skulle kanske vara på sin plats men det kommer väl inte hända.
Nä, så länge det går bra att skicka räkningen för sina egna konstruktionsfel till försäkringsbolag, garantiställare och enskilda bilägare, så kommer såklart Volvo fortsätta att göra det.
#1301800
Var och reklamerade bilen för oljudet idag.
Konstaterades att "ja det låter som man fått förklarat för sig, men vi har inga verktyg för bytet"
Verktyg lär väl införskaffas och mitt byte kommer planeras till kommande service.
#1301812
Då min servicetekniker fortfarande inte hört av sig om problemet med balansaxlar så tror jag de strunta i det så ska besöka en annan större volvoverkstad imorgon och se om de också är helt ovetandes om problemet och även be nån lyssna på min.
#1301848
Magnus-B skrev:Var och reklamerade bilen för oljudet idag.
Konstaterades att "ja det låter som man fått förklarat för sig, men vi har inga verktyg för bytet"
Verktyg lär väl införskaffas och mitt byte kommer planeras till kommande service.
Så "klåparna" har aldrig bytt balansaxlarna? Ska du ändå inte ...
Kunde inte låta bli. ;-)
#1301875
EbbevonVolvo skrev: ons 27 feb 2019, 19:28
Magnus-B skrev:Var och reklamerade bilen för oljudet idag.
Konstaterades att "ja det låter som man fått förklarat för sig, men vi har inga verktyg för bytet"
Verktyg lär väl införskaffas och mitt byte kommer planeras till kommande service.
Så "klåparna" har aldrig bytt balansaxlarna? Ska du ändå inte ...
Kunde inte låta bli. ;-)
Så tänkte jag inte men det kanske är bra att dem aldrig gjort det tidigare så gör dom det ordentligt.
Han visste var den sitter iallafall.
#1301880
Cotag skrev:@Magnus-B,
@EbbevonVolvo,
Jag noterar era signaturer :-D
:-D :-D

Men inte f-n är det roligt, om vi ser till problemet. :devil: :devil:
#1302434
Glömde helt bort att filma missljudet på min innan bytet, sorry för det. Ljudet är numera helt borta. Får se hur länge det är så Bild Bytet tog väl cirka 3,5 timme och det var första gången min pst gjorde detta. Väldigt nöjd efter bytet iallafall. Motorn känns även mjukare, kan dock vara placebo också Bild
IMG_0521.jpg
IMG_0521.jpg (162.49 KiB) Visad 880 gånger
  • 1
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 129

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]