Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1349628
Gött, hoppas det är som det ska och förblir så.
Visst transmissionsljud är nog helt normalt. Ex hör man skillnad på tomgång om man lyssnar noga och trampar ner kopplingen. Då hörs det när axlarna i lådan slutar snurra. Och det är ju inget fel. Sånt hörs ju på alla bilar. Det är ljud som inte ska vara man inte vill ha. Sen är ju ljudet generellt väldigt tråkigt på vea. Volvo borde kunnat få till lite snyggare ljud kan man tycka. Tråkigt ljud speciellt vid acceleration.
#1349635
Jodå skåne håller jag till i iallafall.
Visst är det tråkigt ljud i vea.
Gamla 5 cyl i 859 lät fint.


/M
#1349640
Osis, väl långt för att lyssna dessvärre.
Ja, femmorna lät betydligt trevligare. Synd volvo övergav fem cyl. Tror vea hade gjort sig med fem cyl, och man hade sluppit balansaxlar.
Fast nog borde de gått fått till lite trevligare ljud, eller isolerat så man inte hör det tråkiga ljudet. Kanske hade varit att föredra.
#1349641
Magnus-B skrev: tor 21 nov 2019, 17:00 Motorbytet klart och nu hör man inget vid krypkörning som innan.
Ett visst tranmissions ljud uppstår vid varvning men med tanke på att motorn är bytt nu så ska det väl låta så.
Lyssnade i garagenedfarten och i garaget där det troligen förstärks.

Inte konstig att det blir ett transmissionsljud kanske med två ”kugghjul” och den tunna olja det är.
Vet inte om jag är helnöjd egentligen.
Får väl inhämta ett utlåtande hos Ebbevonvolvo.


/M
Blev det en utbytesmaskin eller en helt ny?
#1349651
Magnus-B skrev:Jodå skåne håller jag till i iallafall.
Visst är det tråkigt ljud i vea.
Gamla 5 cyl i 859 lät fint.


/M
ojoj kan bara hålla med. Har en XC70 D4 AWD med gammla 2.4L 5 cyl motorn. Jämfört med ljudet i min V60 2.0 4 cyl så är XC70n bra mycket roligare att lyssna på. Tyvärr så blir det lite tråkigt när den sitter i en XC70 och man har 0-100 på 9.5 sekunder. Låter snabbt men fan vad slö den är :P

Med lite Polestar blir den dock lite roligare. 0-100 på 8.2
#1349805
Cotag skrev:
Magnus-B skrev: tor 21 nov 2019, 17:00 Motorbytet klart och nu hör man inget vid krypkörning som innan.
Ett visst tranmissions ljud uppstår vid varvning men med tanke på att motorn är bytt nu så ska det väl låta så.
Lyssnade i garagenedfarten och i garaget där det troligen förstärks.

Inte konstig att det blir ett transmissionsljud kanske med två ”kugghjul” och den tunna olja det är.
Vet inte om jag är helnöjd egentligen.
Får väl inhämta ett utlåtande hos Ebbevonvolvo.


/M
Blev det en utbytesmaskin eller en helt ny?
Det ska vara en ny motor. Enl teknikern.
Block,topp och monterad kamrem.
Men nä jag är inte nöjd då det låter som före balansaxelbytet så Volvo får komma med en lösning.
Det är ju trots allt ingen mobil symaskin jag köpt vilket det låter som utan en premium bil för en kvarts miljon +
Finns ju betydligt billigare eller ”sämre” bilar som låter mycket bättre.


/M
#1349848
Ja, Magnus-B var här med sin bil idag. Jag blev helt paff att den lät så mycket. Tycker det lät lika illa som när det blev bestämt med det första bytet. Enligt Magnus så hörs det mindre inne i bilen än innan. Men när han körde iväg så lät det väldigt illa. Hur f-n kunde det bli så här?

En sak som Magnus fick reda på av "våran" PST, var att det är olika balansaxelpaket på hans T3:a och min T5:a. Det var en nyhet för mig.

Nu tycker jag det är riktigt synd om Magnus-B. :-( :-(
#1349886
klirre skrev: ons 17 jul 2019, 21:56
Ted68 skrev: ons 17 jul 2019, 20:03 Är det balansaxlar på en sån här motor?

Diesel 4cyl 150hk/110kW D4204T16

Alltså en D3
Det är en bra fråga, jag har inte läst på om de nyare motorerna med SCR-system. Enligt Wikipedia ska den ha singelturbo, det hintar ju om att det kan vara en D4204T9 (vilken högst troligt saknar balansaxlar) som uppgraderats med SCR.

Jag har ingen koll mer än så, har lovat cotag att sammanställa vad vi vet i ett inlägg men det har kommit annat mer skoj emellan varje gång jag hamnat vid datorn.

Finns det nån här i tråden som råkar känna en motorkonstruktör på Volvo vore det guld värt att få fram info från en mer pålitlig källa än Wikipedia och div. lanseringspropaganda från Volvo.
Är det någon som vet mer idag, är ju lite nyfiken på om min har balansaxlar eller inte.

Men efter 7 mil så tycker jag den låter rätt bra :)
#1349892
Magnus-B skrev: fre 22 nov 2019, 18:01
Cotag skrev:
Magnus-B skrev: tor 21 nov 2019, 17:00 Motorbytet klart och nu hör man inget vid krypkörning som innan.
Ett visst tranmissions ljud uppstår vid varvning men med tanke på att motorn är bytt nu så ska det väl låta så.
Lyssnade i garagenedfarten och i garaget där det troligen förstärks.

Inte konstig att det blir ett transmissionsljud kanske med två ”kugghjul” och den tunna olja det är.
Vet inte om jag är helnöjd egentligen.
Får väl inhämta ett utlåtande hos Ebbevonvolvo.


/M
Blev det en utbytesmaskin eller en helt ny?
Det ska vara en ny motor. Enl teknikern.
Block,topp och monterad kamrem.
Men nä jag är inte nöjd då det låter som före balansaxelbytet så Volvo får komma med en lösning.
Det är ju trots allt ingen mobil symaskin jag köpt vilket det låter som utan en premium bil för en kvarts miljon +
Finns ju betydligt billigare eller ”sämre” bilar som låter mycket bättre.


/M
Sorgligt.
Vad är oddsen på att en helt ny motor och balanspaket ska föra oväsen.
Jag hade nog börjat med att syna informationen om att motorn är fabriksny.
Vad är lättaste sätt att se på en motor om den är fabriksny eller en utbytes?
  • 1
  • 86
  • 87
  • 88
  • 89
  • 90
  • 129
Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]

Hylsan i vinkel vx

Den kanske passar på äldre?