Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1344057
mortimer skrev: fre 25 okt 2019, 10:33 Jag följer och läser denna tråden mellan varven men är inte så aktiv med att skriva.
Någon härinne skrev att det hade blivit bättre/helt tyst efter man hade haft bilen på service och kamremsbyte (inkl. tillhörande hjul/spännare). Sen någonstans hade Volvo begärt att kamrem skulle kontrolleras innan byte av balansaxelmodul.
Det är inte så "enkelt" så att det är olika fabrikat/tillverkare av kamrem/spännare/löphjul etc som föranleder att detta fenomenet uppkommer ?
Någon som fått kamrem bytt i samband med byte av balansaxelmodul också ?
De flesta bilar blir ju, åtminstone tillfälligt, tysta efter axelbytet.
Det talar mot att eventuella oljud från kamrem/spännare/löphjul etc skulle vara lätt förväxlingsbara med balansaxeloljud, eller hur?
#1344061
Min tanke var inte att ljuden i sig kommer från kamrem/spännare/löphjul utan att något av detta får balansaxlar/vevaxel till att gå i "otakt/ojämnt" beroende på värme/friktion eller dyl.
Alltså, jag spånar mest efter andra möjliga orsaker till varför fågelkvittret uppkommer.
#1344078
Cotag skrev:
toljun skrev: ons 16 okt 2019, 20:13
Tompamannen skrev: Kan lika gärna vara turbon eller generatorns frihjul som låter.
Jag hade bilen inne på volvoverkstad för service och kam/hjälpremsbyte och bad serviceteknikern att kolla upp ljudet. Han/dom kände till problemet men kunde inte säga att detta kom från balansaxlar utan kunde vara något annat också, kanske något av det som du är inne på. Han sade också att hade jag inte sagt något så hade han inte reagerat på det och tyckte jag skulle köra med bilen, kanske blir det värre, kanske inte. Sen tyckte jag faktiskt den blev tystare efter servicen också så har släppt det för nu.
Var servicen på samma ställe som du köpte bilen? Isåfall kan man väl gissa att det finns någon form av lojalitet i mellan meckarna och säljarna.
Att teknikern inte reagerade på ljudet har trolig förklaring i att en hel massa bilar han skruvar på helt enkelt låter såhär, det gör ju inte oljudet mer rätt för det.
Jag hade sett till att få en second opinion av annan verkstad innan garantier och reklamationsrätt gått ut på beg-köpet, men du gör såklart som du vill.
Servicen var inte på samma ställe som jag köpt bilen, valde ett annat ställe i annan stad av den anledningen. Dom skulle ju om det skulle konstaterats ett fel även i detta fall tjänat pengar på att erbjuda mig ett byte? Sen kan det ju såklart vara så som du skriver att dom inte hör det för att många bilar låter mer eller mindre så det blir accepterat som normalt. Frågan är vart man ska vända sig för att få en korrekt bedömning.
#1344079
Cotag skrev: fre 25 okt 2019, 11:12
mortimer skrev: fre 25 okt 2019, 10:33 Jag följer och läser denna tråden mellan varven men är inte så aktiv med att skriva.
Någon härinne skrev att det hade blivit bättre/helt tyst efter man hade haft bilen på service och kamremsbyte (inkl. tillhörande hjul/spännare). Sen någonstans hade Volvo begärt att kamrem skulle kontrolleras innan byte av balansaxelmodul.
Det är inte så "enkelt" så att det är olika fabrikat/tillverkare av kamrem/spännare/löphjul etc som föranleder att detta fenomenet uppkommer ?
Någon som fått kamrem bytt i samband med byte av balansaxelmodul också ?
De flesta bilar blir ju, åtminstone tillfälligt, tysta efter axelbytet.
Det talar mot att eventuella oljud från kamrem/spännare/löphjul etc skulle vara lätt förväxlingsbara med balansaxeloljud, eller hur?
The information that I have recieved from Volvo Belgium is that there was a bearing issue in the balance shaft module.
Now that they are using new bearings in the module, the issue should not re-occur.
So far, I can confirm this. +6000 kms without whining noise.
#1344105
Yves skrev: fre 25 okt 2019, 13:27
Cotag skrev: fre 25 okt 2019, 11:12
mortimer skrev: fre 25 okt 2019, 10:33 Jag följer och läser denna tråden mellan varven men är inte så aktiv med att skriva.
Någon härinne skrev att det hade blivit bättre/helt tyst efter man hade haft bilen på service och kamremsbyte (inkl. tillhörande hjul/spännare). Sen någonstans hade Volvo begärt att kamrem skulle kontrolleras innan byte av balansaxelmodul.
Det är inte så "enkelt" så att det är olika fabrikat/tillverkare av kamrem/spännare/löphjul etc som föranleder att detta fenomenet uppkommer ?
Någon som fått kamrem bytt i samband med byte av balansaxelmodul också ?
De flesta bilar blir ju, åtminstone tillfälligt, tysta efter axelbytet.
Det talar mot att eventuella oljud från kamrem/spännare/löphjul etc skulle vara lätt förväxlingsbara med balansaxeloljud, eller hur?
The information that I have recieved from Volvo Belgium is that there was a bearing issue in the balance shaft module.
Now that they are using new bearings in the module, the issue should not re-occur.
So far, I can confirm this. +6000 kms without whining noise.

346/5000
Some of the cars in the post have had the package changed 3-4 times at short intervals. In these cases, it is probably not possible to blame incorrect needle bearings.
Read Magnus B's post. His T3 is up in 4 changes now. The car is also test driven without axles and then it is quiet.

By the way, added to you in the first post, how far had your car rolled at the first change?
#1344148
Cotag skrev:
Yves skrev: fre 25 okt 2019, 13:27
Cotag skrev: fre 25 okt 2019, 11:12 De flesta bilar blir ju, åtminstone tillfälligt, tysta efter axelbytet.
Det talar mot att eventuella oljud från kamrem/spännare/löphjul etc skulle vara lätt förväxlingsbara med balansaxeloljud, eller hur?
The information that I have recieved from Volvo Belgium is that there was a bearing issue in the balance shaft module.
Now that they are using new bearings in the module, the issue should not re-occur.
So far, I can confirm this. +6000 kms without whining noise.

346/5000
Some of the cars in the post have had the package changed 3-4 times at short intervals. In these cases, it is probably not possible to blame incorrect needle bearings.
Read Magnus B's post. His T3 is up in 4 changes now. The car is also test driven without axles and then it is quiet.

By the way, added to you in the first post, how far had your car rolled at the first change?
After the first change, I immediately noticed something was not good, so had the chief of the technicians listen and feel the vibrations. A week later he replaced the module himself because the first change was done by an inexperienced technician.
I can only say that the installation is rather difficult because the timing needs to be correct. Maybe this is a problem for some technicians?
#1344152
Grannen har en tidig (2014-06) D4 -15 manuell som gått typ 20-22 nånstans. Hörde den i garaget för första gången på länge idag (senast jag hörde den var kanske 2016) och JÖSSES vilket ljud. Typ malande mer än vinande. Ungefär som när man hade dåligt med servoolja (eller luft i systemet) förr i tiden.
Har lyssnat på alla här, och det här var garanterad förstaplats. Om det är så bilarna kommer låta runt 20k mil är det katastrof.
Jag kan aldrig tänka mej att ett nållager som låter så överlever i ytterligare 10 000 mil. Vad händer vid ett haveri?
#1344154
Orkar inte skriva på engelska, gör det titt som tätt på jobbet så får bli svenska.
OM det nu är felmontage, både från fabrik och vid byte (inkl. i vissa fall dåliga lager på axlarna) som du Yves erfarit så behöver vi kanske lite reda ut vilka verkstäder som verkar behärska ett byte inkl. få timingen korrekt. En bit in i tråden hade i något fall, Volvo begärt att bytet skulle övervakas av typ verkstadschefen. Här kan jag inte minnas vi fått någon feedback.
Vi vill normalt sett inte hänga ut några verkstäder men kan vi på något sätt få lite koll på vilka ÅF som gjort bytet, t.ex Bilia, Rejmes, Kalles allmek o korv, Upplands motor etc.
#1344157
Yves skrev: fre 25 okt 2019, 20:13
Cotag skrev:
Yves skrev: fre 25 okt 2019, 13:27

The information that I have recieved from Volvo Belgium is that there was a bearing issue in the balance shaft module.
Now that they are using new bearings in the module, the issue should not re-occur.
So far, I can confirm this. +6000 kms without whining noise.

346/5000
Some of the cars in the post have had the package changed 3-4 times at short intervals. In these cases, it is probably not possible to blame incorrect needle bearings.
Read Magnus B's post. His T3 is up in 4 changes now. The car is also test driven without axles and then it is quiet.

By the way, added to you in the first post, how far had your car rolled at the first change?
After the first change, I immediately noticed something was not good, so had the chief of the technicians listen and feel the vibrations. A week later he replaced the module himself because the first change was done by an inexperienced technician.
I can only say that the installation is rather difficult because the timing needs to be correct. Maybe this is a problem for some technicians?
The fourth change on Magnus B.'s car was monitored by Volvo staff to make sure everything was fitted properly. Still, the noise continued. We do not know the cause yet in the post but suspect / guess that the driving gear on the crankshaft has been damaged. Volvo is now investigating whether the entire engine should be replaced or what to do.
#1344161
mortimer skrev: fre 25 okt 2019, 20:27 Orkar inte skriva på engelska, gör det titt som tätt på jobbet så får bli svenska.
OM det nu är felmontage, både från fabrik och vid byte (inkl. i vissa fall dåliga lager på axlarna) som du Yves erfarit så behöver vi kanske lite reda ut vilka verkstäder som verkar behärska ett byte inkl. få timingen korrekt. En bit in i tråden hade i något fall, Volvo begärt att bytet skulle övervakas av typ verkstadschefen. Här kan jag inte minnas vi fått någon feedback.
Vi vill normalt sett inte hänga ut några verkstäder men kan vi på något sätt få lite koll på vilka ÅF som gjort bytet, t.ex Bilia, Rejmes, Kalles allmek o korv, Upplands motor etc.
Mitt paket byttes hos Rejmes i Lindesberg. Min PST sa att det drog ut på tiden för Vida låg nere 2h. Han behövde läsa instruktionen på hur man ställde spelet. Där tror jag inte att något gick snett i alla fall. Jag har inte kört långt med nya paketet så det är underbart tyst fortfarande.
  • 1
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 87
  • 129

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]

@bem , Vad blir det sen då?