Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1305519
Tycker mig ha läst på något NL eller US forum att kamremmen kunde skadas men hittar inte detta igen.
#1305541
mrclean_c skrev: sön 17 mar 2019, 10:16 Hej!
Har köpt V60 T4 2016 VEA som gått runt 5500mil. Jag har läst en del om dom vinande balansaxlarna och är ganska säker på att det är likadant på min. Hörs ganska tydligt mellan 1500-2000rpm. Jag stör mig väl inte jättemycket på det och drar mig lite för att lämna den till Bilia då jag inte heller har några bra erfarenheter av dom. Ljudet är är inte så störande för mig än så att det är värt och lämna in den för något som kanske blir likadant eller värre efter 200mil igen. Men frågan är vad som händer eller kan hända om man fortsätter köra med vinande balansaxlar? Någon som vet?
Har du köpt den nyligen?
Då hade jag gått tillbaka och bett säljaren fixa bilen, förutsatt att det var av en auktoriserad ÅF. Då är det alltid lättare att få en smidig åtgärd, förutsatt att säljaren har något innanför pannbenet.
#1305587
Jodå, den är allt köpt på Bilia med deras maxitrygg garanti så jag ska allt ta upp det med dom. Jag funderade mest på vad som händer om man inte gör nått åt problemet? Är det bara ljudet eller kan det tillslut få kamremen att kugga över eller ta skada? Kan det sistnämda hända så är det ju än mer viktigt att påpeka problemet i tid för återförsäljaren. Även om dom nekar till att göra nått åt saken och anser att balansaxelvinandet är en egenskap och inget fel, så har man ju iallafall påpekat problemet i ett tidigt skede. Skulle nått allvarligt hända senare med motorn så borde det ju öka chanserna att dom fixar det på goodwill typ, även om garantin gått ut.
#1305618
mrclean_c skrev: sön 17 mar 2019, 16:44 Jodå, den är allt köpt på Bilia med deras maxitrygg garanti så jag ska allt ta upp det med dom. Jag funderade mest på vad som händer om man inte gör nått åt problemet? Är det bara ljudet eller kan det tillslut få kamremen att kugga över eller ta skada? Kan det sistnämda hända så är det ju än mer viktigt att påpeka problemet i tid för återförsäljaren. Även om dom nekar till att göra nått åt saken och anser att balansaxelvinandet är en egenskap och inget fel, så har man ju iallafall påpekat problemet i ett tidigt skede. Skulle nått allvarligt hända senare med motorn så borde det ju öka chanserna att dom fixar det på goodwill typ, även om garantin gått ut.
Har du tid och ork så lägg gärna upp ett tube-klipp på eländet så klistrar jag det i trådstarten.
Någon i tråden har fått "OK"från verkstad på att köra med bilen (exempelvis X74) utan att det bör skada maskinen i övrigt.
Att kamremmen skulle vara utsatt -tror- jag inte, balansaxlarna är direktdrivna av vevaxeln via kugghjul.
Bra att du har garanti, lär väl täcka iallafall ett byte.
#1305620
mrclean_c skrev:Hej!
Har köpt V60 T4 2016 VEA som gått runt 5500mil. Jag har läst en del om dom vinande balansaxlarna och är ganska säker på att det är likadant på min. Hörs ganska tydligt mellan 1500-2000rpm. Jag stör mig väl inte jättemycket på det och drar mig lite för att lämna den till Bilia då jag inte heller har några bra erfarenheter av dom. Ljudet är är inte så störande för mig än så att det är värt och lämna in den för något som kanske blir likadant eller värre efter 200mil igen. Men frågan är vad som händer eller kan hända om man fortsätter köra med vinande balansaxlar? Någon som vet?
Vi har ju likadan kärra,motor, årsmodell så att din axel skulle vara rökt förvånar mig inte, din har gått rätt långt utan att du tycker vinandet är påtagligt störande, hur många mil har då kört den sedan du köpte den? Vart fall är det väldigt beklämmande att volvo säljer begagnade defekta bilar, det är helt sjukt dålig. Lurendrejeri på hög nivå. Lägg gärna upp en klipp, vill gärna höra spisen.
#1305628
Jag var ute och gick då jag hörde en bil med ett vinande ljud komma körande bakom mig i ungefär 30 km/h.
Vände mig om och där kom en XC60 rullande. Nu är man expert på att känna igen en Volvo med VEA motor.
Min har börjat vina igen, men nu är man ju expert på att lyssna. Tror nog inte många andra skulle reagera på ljudet. Får helt enkelt vänta och se (höra) om det tilltar i styrka. Nu blev jag sugen på den nya Mercedes B-klass igen...
#1305679
mrclean_c skrev: sön 17 mar 2019, 22:10 Ska försöka få till ett videoklipp i veckan. Jag har nog kört typ 300mil sen jag köpte den. Ska försöka svänga förbi Bilia snarast också och ge på dom lite.
Med 5500 mil kan man ochså misstänka att axeln är bytt engång. Och att nummer 2 börjar ge sig igen, jag har tredje axeln i min på 5500mil. Nu är det väl svårt att få nån slags rep historik som andra ägare, men i ditt fall borde det vara intressant att veta.
#1305847
Jag tror inte min balansaxel är bytt faktiskt då bilen tidigare vart en leasingbil på ett företag. Bilia lär ju knappast ha bytt nånting om ingen har klagat, vilket jag är tveksam till att dom har gjort. Jag har även historik på vad som är gjort på dom vanliga servicarna och det är inget utöver det normala.
  • 1
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 129

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...