Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1302462
Tompamannen skrev: lör 02 mar 2019, 10:34 Beträffande vilka motorer som har och inte har balansaxlar. Enligt Volvos egna mediabroschyr.
Sidan 7 för bensinare och sidan 12 för diesel. Gällande årsmodell 2017.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... oad/175927
Skummade snabbt igenom och hittar ingen info om 2L T2 och T3? Motorerna finns ju i bilar men i broschyren beskrivs T2 och T3 som 1,5L motorer, vilket bara täcker bilarna med automatlåda.

Jag känner mig iaf. rätt säker på att min D3 saknar axlarna, ett eventuellt bekymmer mindre med bilen.
#1302464
Magnus-B skrev:Återkallelse skulle kanske vara på sin plats men det kommer väl inte hända.
De produceras ju fortfarande bilar med samma defekt.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1302505
RichardCardell skrev: lör 02 mar 2019, 12:41 Glömde helt bort att filma missljudet på min innan bytet, sorry för det. Ljudet är numera helt borta. Får se hur länge det är så Bild Bytet tog väl cirka 3,5 timme och det var första gången min pst gjorde detta. Väldigt nöjd efter bytet iallafall. Motorn känns även mjukare, kan dock vara placebo också Bild

IMG_0521.jpg
Undrar vad sjutton det är för mått teknikern tar med indikatorklockan där på sidan av balanspaketet..
När ska någon i tråden lyckas skaka fram volvos instruktioner på montering av nytt paket tro? :nerd:
#1302546
Cotag skrev:
RichardCardell skrev: lör 02 mar 2019, 12:41 Glömde helt bort att filma missljudet på min innan bytet, sorry för det. Ljudet är numera helt borta. Får se hur länge det är så Bytet tog väl cirka 3,5 timme och det var första gången min pst gjorde detta. Väldigt nöjd efter bytet iallafall. Motorn känns även mjukare, kan dock vara placebo också

IMG_0521.jpg
Undrar vad sjutton det är för mått teknikern tar med indikatorklockan där på sidan av balanspaketet..
När ska någon i tråden lyckas skaka fram volvos instruktioner på montering av nytt paket tro? :nerd:
Har tänkt jag ska åka till bilia och hämta en monterings anvisning, och klockan är väl kuggspelet som ställs in, jag reagera mer på kedja som hänger där, för övrigt har min bytta axel nr 2 rullat 200 mil och den tjuter allt mer nu.
#1302569
x74 skrev: lör 02 mar 2019, 22:56
Cotag skrev:
RichardCardell skrev: lör 02 mar 2019, 12:41 Glömde helt bort att filma missljudet på min innan bytet, sorry för det. Ljudet är numera helt borta. Får se hur länge det är så Bytet tog väl cirka 3,5 timme och det var första gången min pst gjorde detta. Väldigt nöjd efter bytet iallafall. Motorn känns även mjukare, kan dock vara placebo också

IMG_0521.jpg
Undrar vad sjutton det är för mått teknikern tar med indikatorklockan där på sidan av balanspaketet..
När ska någon i tråden lyckas skaka fram volvos instruktioner på montering av nytt paket tro? :nerd:
Har tänkt jag ska åka till bilia och hämta en monterings anvisning, och klockan är väl kuggspelet som ställs in, jag reagera mer på kedja som hänger där, för övrigt har min bytta axel nr 2 rullat 200 mil och den tjuter allt mer nu.
Jo jag förstår att det är för att ställa in eländet, men hur man får ett relevant mått där klockan är placerad är jag inte med på.
Kedjan är mest troligen till oljepumpen.
200 mil är ju bara sorgligt, är det samma tekniker som monterat? Kan det blivit skador på det drivande kugghjulet som sliter ut det drivna när dom bytar paketet?
#1302710
x74 skrev: lör 02 mar 2019, 22:56
Cotag skrev:
RichardCardell skrev: lör 02 mar 2019, 12:41 Glömde helt bort att filma missljudet på min innan bytet, sorry för det. Ljudet är numera helt borta. Får se hur länge det är så Bytet tog väl cirka 3,5 timme och det var första gången min pst gjorde detta. Väldigt nöjd efter bytet iallafall. Motorn känns även mjukare, kan dock vara placebo också

IMG_0521.jpg
Undrar vad sjutton det är för mått teknikern tar med indikatorklockan där på sidan av balanspaketet..
När ska någon i tråden lyckas skaka fram volvos instruktioner på montering av nytt paket tro? :nerd:
Har tänkt jag ska åka till bilia och hämta en monterings anvisning, och klockan är väl kuggspelet som ställs in, jag reagera mer på kedja som hänger där, för övrigt har min bytta axel nr 2 rullat 200 mil och den tjuter allt mer nu.
Har du pratat med återförsäljaren? Vad säger denna? Bedrövligt dåligt.
#1305123
Intressant det här, detta är saxxat direkt från NL forumet, exakt vad jag upplevde efter bytet, det går troll i dessa jävulska axlar. obs detta är google översatt.

Modulen har äntligen ersatts i min bil. Ljudet är bra. Vi jämförde 2 andra T4s i garaget, och dessa svarade ganska bra. Det finns emellertid nu en vibration i omkring 2000 rpm. Det var inte där förut. Efter samråd med verkstadschefen beslutades det att byta modulen igen inom 2 veckor. Den här gången kommer han att göra det själv med tanke på arbetets svårighet.
Vad som förvånade mig är att min bil var den första här för att ersätta balansaxelmodulen, och det är ett stort garage med 2 grenar i denna region. 2 fler planerades.

Den senaste veckans utveckling: balansaxeln ersattes igen denna vecka på grund av vibrationer i den öppna dörren vid 2000 rpm. Bilen har varit i garaget i 3 dagar. Workshopchefen gjorde ersättaren själv den här gången. Bullret har blivit lite mindre och vibrationen är lika bra som borta, bara lite märkbar i dörren när den är öppen.
#1305337
Man blir ju lite orolig över att lämna in för bytet.
Min pt hade aldrigt bytat tidigare och hans chef har nog inte heller gjort det då hans yrkeserfarenhet är från cyklar,utan motor.
#1305475
Magnus-B skrev:Man blir ju lite orolig över att lämna in för bytet.
Min pt hade aldrigt bytat tidigare och hans chef har nog inte heller gjort det då hans yrkeserfarenhet är från cyklar,utan motor.
Jajamän så är det, jag har inte förtroendet att volvo (bilia) har kunskap att byta dessa axlar helt korrekt, (några kan säkert men långt ifrån alla) då jag själv upplevde bytena olika, då bytena gjordes av 2 olika pst:er. Ska det va så här? :nerd: när man inte ens har förtroende att lämna in bilen på en märkes verkstad.
#1305515
Hej!
Har köpt V60 T4 2016 VEA som gått runt 5500mil. Jag har läst en del om dom vinande balansaxlarna och är ganska säker på att det är likadant på min. Hörs ganska tydligt mellan 1500-2000rpm. Jag stör mig väl inte jättemycket på det och drar mig lite för att lämna den till Bilia då jag inte heller har några bra erfarenheter av dom. Ljudet är är inte så störande för mig än så att det är värt och lämna in den för något som kanske blir likadant eller värre efter 200mil igen. Men frågan är vad som händer eller kan hända om man fortsätter köra med vinande balansaxlar? Någon som vet?
  • 1
  • 51
  • 52
  • 53
  • 54
  • 55
  • 129

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...