Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1292161
Min V60 D4 VEA 2014 som gått 13500 har exakt detta vinande ljud också.
Frågade om det på Bilia för ett år sedan i samband med en garantirep och fick till svar att "sådär låter alla" och så va det inte mer med det... Nu är alla garantier borta och här åker man med ett jäkla oväsen :-/
#1292162
Om jag tolkar allt rätt härinne så förekommer problemet på alla VEA motorer. VEA motorerna introducerade Volvo aug 2013. Nu snart 6 år senare så finns problemet kvar. Vad får någon att tro att de kommer med en lösning det närmaste om de inte gjort det under 6 års tid ?
Jag är både sugen på en Volvo av nyare modell men samtidigt inte heller. Vinandet har jag inte lyssnat på i något klipp, men det som mest oroar mig är oljeläckaget som kommer.
#1292165
Kanske en sammanställning på drabbade bilar från forumet och en kontakt med Teknikens värld eller Expressen kan hjälpa att få lite fart på goodwillen kring detta :-o

Även jag är som mortimer ovan, sugen på en ny Volvo, inom något år troligen. Antingen en V90 eller nya V60. Finns problem som detta kvar faller ju Volvo tyvärr bort.
#1292178
Det vi borde göra är att se till så denna tråden (inkl. en snabbsammanfattning i början) läggs upp/länkas in i varje modellfamiljs del på forumet så alla kan hitta den lätt. Köper ingen Volvos nya modeller/inga säljs, oavsett om fabriksnya eller de begagnade som står runtom i landet hos alla ÅF´s/handlare så blir det mer intressant för Volvo att hitta en lösning på detta.
#1292189
erkspeed skrev: sön 13 jan 2019, 19:54 Min V60 D4 VEA 2014 som gått 13500 har exakt detta vinande ljud också.
Frågade om det på Bilia för ett år sedan i samband med en garantirep och fick till svar att "sådär låter alla" och så va det inte mer med det... Nu är alla garantier borta och här åker man med ett jäkla oväsen :-/
Tack för feedback, nä det känns inte riktigt premium att grannarna tittar efter en för att kolla var oväsendet kommer ifrån.
"sådär låter alla"..jo..

Har du tid/ork att göra ett tube-klipp och klistra in här så länkar jag det i trådstarten, om inte så taggar jag bara ditt inlägg.
Syftet, när det blir några fler bilar "rapporterade", blir att på något sätt kommunicera detta med Volvo för utökad goodwill.
#1292193
Läste på UK Volvoforum om balansaxel vinandet.
Där stod det att endast ett fåtal har detta oljudet och lösningen på detta är att få ett nytt uppdaterat balansaxelpaket.
Tydligen har de nya balanspaketet ändrats på något sätt.
Tydligen ska det vara någon ventil i balansaxelpaketet som gör att ljudet uppstår.
Men det finns ingen risk för att motorn skulle haverera.
Jag själv har inte hört det ljudet på några av mina VEA motorer som jag har haft och inte de nuvarande heller.(ännu????)
Kanske problemet kan uppstå från VEA årsmodell 2015 och tidigare när de lanserades och när man kört några mil?
Men helt klart ska en frisk VEA inte ha något vinande ljud.
Hade aldrig tolererat något sånt.
#1292195
Dex skrev: sön 13 jan 2019, 21:14 Läste på UK Volvoforum om balansaxel vinandet.
Där stod det att endast ett fåtal har detta oljudet och lösningen på detta är att få ett nytt uppdaterat balansaxelpaket.
Tydligen har de nya balanspaketet ändrats på något sätt.
Tydligen ska det vara någon ventil i balansaxelpaketet som gör att ljudet uppstår.
Men det finns ingen risk för att motorn skulle haverera.
Jag själv har inte hört det ljudet på några av mina VEA motorer som jag har haft och inte de nuvarande heller.(ännu????)
Kanske problemet kan uppstå från VEA årsmodell 2015 och tidigare när de lanserades och när man kört några mil?
Men helt klart ska en frisk VEA inte ha något vinande ljud.
Hade aldrig tolererat något sånt.
Om du läser trådstarten så ser du att det finns exempelvis en S90 D4 2018 3000 mil på mätaren med defekt paket i tråden, alltså gäller detta -inte- bara äldre motorer.
Jag vet inte vad det skulle kunna vara för ventil du skriver om. Jag har, som framgår av bilder i tråden, ett utbytat balansaxelpaket och någon ventil kan jag inte se till, alls. :nerd:
#1292199
Jag ska ta en massa foton när min är inne för byte av balansaxlarna. Har för avsikt att vara där hela tiden, och det vet min mycket trevliga PST. Någon som är intresserad av att närvara? Skicka PM i så fall.
#1292202
mortimer skrev: sön 13 jan 2019, 20:38 Det vi borde göra är att se till så denna tråden (inkl. en snabbsammanfattning i början) läggs upp/länkas in i varje modellfamiljs del på forumet så alla kan hitta den lätt. Köper ingen Volvos nya modeller/inga säljs, oavsett om fabriksnya eller de begagnade som står runtom i landet hos alla ÅF´s/handlare så blir det mer intressant för Volvo att hitta en lösning på detta.
Du får gärna ta detta med forumets Mods.
Troligen sant att det behövs starkare ekonomiska incitament för en lösning på problemet.
  • 1
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 129
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]