Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1295772
Magnus-B skrev: Jag hade inte reflekterat på ljudet om det inte var för denna tråden.
Ja min är också classic ,var glad att din inte låter.
Jag stör mig inte tillräckligt än så jag kommer invänta ny version eller om det räcker med justering.
Bidrar med inspelning av mitt oljud nedan.
Vid 2300 var/min ca så vibrerar hela bilen,kanske ska va så eller så är det obalans i balansppaketet.
https://youtu.be/o677mMBQHtU
Där ser man, jag noterade med efter nu senaste bytet fick jag ochså vibrasioner vid just 2300rpm rätt kraftiga ochså(man måste hålla exakt vartal varken mer eller mindre), men jag kan tillägga att jag letat efter mer missljud efter bytet då jag inte vart nöjd och upptäckte vibrasionerna, så jag kan egentligen inte uttala mig till 100% om dessa vibrasioner fanns eller inte fanns innan bytet, upptäckte det iallafall inte på den tidigare axeln.
#1295901
Har ni fått kraftigare vibrationer efter byte av balansaxelpaket? Då tänker jag direkt, måste balansaxelpaketet "synkroniseras med vevaxel på exakt rätt "kugge" Är det några märkningar på kugghjulen som anger montagesätt?
#1295928
Vi får väl hoppas och tro att auktoriserade verkstäder klarar få markeringar mitt för varandra...

Mer trolig felkälla kan kanske vara att man ändrat motvikternas placering /vikt för att komma åt oljud/vibrationer på nyare axelpaket, kanske även ändrat toleranser på nållager och kuggflankspel.
Mest gissningar från min sida tyvärr.
#1295929
Magnus-B skrev:Ja det var märkligt.
Du får gärna lägga upp den.
/M
Här har jag lagt upp min inspelning av din bil.

Alltså Magnus T3 S60 Classic 2018.
#1295940
Premiumljud. Det mest högfrekventa hitintills vad jag kan avgöra.
Uppdaterat trådstart, det ligger nu 9 bilar med denna "egenskap" där.
#1295941
Nåt som just nu retar mig oerhört mycket är att det vibrerar i hela bilen runt 2000 varv.
#1295950
Magnus-B skrev: ons 30 jan 2019, 16:16 Nåt som just nu retar mig oerhört mycket är att det vibrerar i hela bilen runt 2000 varv.
Inget jag reflekterat över när jag kör. Ska undersöka om min också vibrerar vid 2000 och 2300 varv. Verkar ju vara känsliga varvtal.
#1295980
Magnus-B skrev:Nåt som just nu retar mig oerhört mycket är att det vibrerar i hela bilen runt 2000 varv.
Nästa gång jag ska ut och köra så ska jag kolla om min har dom eller några vibrationer. Synd att jag inte visste om detta innan jag fick mina balansaxlar bytade.
#1295986
Det börjar vibrera innan 2000 och ända upp till 3000 tycker jag men mest vid 2300.
Vid körning tycker jag att det vibrerar i vissa hastigheter beroende på växel men kan ju va att det är för hög växel också.
Det får nog bli reklamation tidigare ändå.



/M
#1295997
Magnus-B skrev: ons 30 jan 2019, 19:12 Det börjar vibrera innan 2000 och ända upp till 3000 tycker jag men mest vid 2300.
Vid körning tycker jag att det vibrerar i vissa hastigheter beroende på växel men kan ju va att det är för hög växel också.
Det får nog bli reklamation tidigare ändå.

/M
Nu har jag varit ute och åkt med bilen. Passade på undersöka vibrationerna. Kört i olika hastigheter och olika växlar. Haft mellan 2000 och 2500 varv. Både med jämn fart och acceleration. Känner över huvud taget inga vibrationer. Med växel i friläge och varvar sakta uppåt så känner jag vibrationer vid ungefär 2000 varv som är kraftigaste vid 2300 varv för att dö ut uppåt 3000 varv. Känns påtagligt med armen på dörrpanelen, märks knappt om jag tar bort armen från panelen. Vill nog tror att det är helt normalt för fyror obelastat. Haft många fyror genom åren och liknande på alla. Även på min Yamaha utombordare med balansaxlar liknande våra när man höjer varvtalet utan växel i.
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 129

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]