Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1464506
Har inte uppdaterat mig här på ett tag nu, but guess what🙈 tralala lalla.....den är rökt igen tjallalala.....den är rökt igennnnn. Axel numbro 3 hahahaha jag tror jag blir galen tjallalala...... nr 3 var förvisso den mest seglivade axel jag haft den klara 3000mil och ylandet kom relativt hastigt. Bilen blir 6år i januari har nu rullat 8300mil, så nu skall det bråkas med bilia igen de skall minsann få byta igen, kostnads fritt såklart :mad:
#1464529
x74 skrev: sön 19 sep 2021, 07:30 Har inte uppdaterat mig här på ett tag nu, but guess what🙈 tralala lalla.....den är rökt igen tjallalala.....den är rökt igennnnn. Axel numbro 3 hahahaha jag tror jag blir galen tjallalala...... nr 3 var förvisso den mest seglivade axel jag haft den klara 3000mil och ylandet kom relativt hastigt. Bilen blir 6år i januari har nu rullat 8300mil, så nu skall det bråkas med bilia igen de skall minsann få byta igen, kostnads fritt såklart :mad:
Jobbigt.. skönt att det är gratis iallafall! men för folk som tänkt köpa VEA-motorer bör nog tänka i framtiden.. you never know :x
#1464610
x74 skrev:Har inte uppdaterat mig här på ett tag nu, but guess what🙈 tralala lalla.....den är rökt igen tjallalala.....den är rökt igennnnn. Axel numbro 3 hahahaha jag tror jag blir galen tjallalala...... nr 3 var förvisso den mest seglivade axel jag haft den klara 3000mil och ylandet kom relativt hastigt. Bilen blir 6år i januari har nu rullat 8300mil, så nu skall det bråkas med bilia igen de skall minsann få byta igen, kostnads fritt såklart :mad:
Galet, hur ofta/långt mellan oljebyten?
#1464999
Äger en V60 T3 -17 där den första balansaxeln blev utbytt i maj 2019. Bilen var då 2,5 år gammal och fick det kostnadsfritt den gången trots att nybilsgarantin gått ut tack vare konsumentköpslagen som gäller i 3 år då jag var den enda ägaren.
Nu i veckan hade jag bilen inne igen och teknikern konstaterar även denna gång defekt axel. Denna gång nekar volva att ta hela kostnaden eftersom jag inte betalade något vid det första bytet.
De har ju annars livslång garanti som tydligen bara gäller om man bekostat det hela själv.
Volvo gick med på att betala 1/3 av kostnaden. Jag och verkstaden skulle då betala resten vilket för mjg hade blivit 7000 kr. Går även att använda sig av maskinskadan på försäkringen vilket skulle kosta mig 5000 kr.
Anser att volvo bör stå för hela kostnaden då en balansaxel ska hålla mer än 2 år.
Har kontaktat volvo support så får se vad det leder till.

Mvh
Claes
#1465089
Klart volvo skall stå för kalaset, ja menar hade de monterat en axel som håller hade du ju inte behövt byta igen. Det är ju långt ifrån ditt fel att volvo inte tatt fram en axel som håller måttet. Ett konstruktions fel de skall stå för. Man kan ju inte montera undermåliga axlar för att när garantier osv gått ut då skall man varannat år bekosta en ny axel själv. Absurt!!! :mad: :mad:
#1465105
@classeboy, Kan det verkligen spela in att du inte betalat något, du har ju inte betalat av en uppenbar anledning vilken är att de följt reglerna och lagat ett problem som visade sig inom 3 år från inköp. Ställer mig tveksam till detta. Bilen har ju först fått en produkt som var felaktig och inom 3 år och nu fått fel på den utbytta delen inom 3år

Här finns lite godis i ämnet https://www.konsumentverket.se/for-fore ... nden-kopt/

Om du ger konsumenten en ny vara och fel uppstår även på den varan, oavsett om det är samma fel eller ett nytt, har konsumenten rätt till tre års reklamationsrätt. Reklamationsrätten gäller då från den dagen konsumenten fick den nya varan.
#1465172
Micce1980 ->
Tack för texten från Konsumentverkets sida. Jag tog upp det med min kontakt på min Volvoverkstad så får se vad han kommer fram till nu.
Fick även ett svar från Volvo support som jag kan delge er.

“Vi beklagar det du upplever, för oss är det viktigt att du får rätt hjälp och uppföljning så snabbt som möjligt angående det du beskriver.

Vad gäller garanti på Volvo bilar omfattas nybilsgaranti i 24 månader efter första leveransdatum. Garantiärenden hanteras av våra auktoriserade Volvohandlare eftersom du har din affärsrelations med Volvohandeln samt att Volvohandlaren gör den fysiska bedömning. Volvo Originaldelar med livslång personlig garanti gäller endast för Originaldelar köpta och monterade från det datum konceptet introducerades, 2020-01-01.

Eventuell goodwill utöver garanti är det Volvohandlaren som tar beslut om. Varje fall bedöms utifrån dess unika förutsättningar.

För vidare dialog kring kostnaden för arbetet rekommenderar vi att du har fortsatt dialog med din verkstad. “

Min verkstad ansökte om goodwill men fick nej av Volvo centralt.
I mailet står det att det är upp till återförsäljaren angående goodwill verkar vara olika bud.

X74 ->
Håller med dig fullständigt.

Håller er uppdaterade hur det går.

Mvh
#1465175
@classeboy, Detta var så klart aldrig en fråga om goodwill utan om reklamationsrätten som varar i tre år. De snurrar ofta med sina mindre giltiga garantier.
  • 1
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 116
  • 129

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]