Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1447759
Nä tyvärr. När det gäller EGR-ventiler så finns det visuella skillnader som man kan se mellan olika uppdateringar om man intresserar sig.
Balansaxlar not so, vad jag förstått iallafall.
#1462398
Hej!

Nyligen köpt en V70 D4 2016. Har ett tydligt vinande från motorn mellan 1500-2000 varv. Jag trodde först att det var turbon som lät.. efter att ha läst i denna tråden förstår jag att det är balansaxeln. Var förbi en volvo-verkstad och en mekaniker/tekniker lyssnade på bilen, kunde inte lokalisera ljudet och kändes inte vid problemet som volvo har med balansaxlarna.

Ska försöka boka in en tid för felsökning inom kort.

Har läst en del i tråden och vad jag förstår har bensin-motorerna fått en uppdaterat balansaxel, men hur är det för dieslarna? Är det någon idé att få axeln utbytt, eller kommer problemet tillbaka inom kort även med ny balansaxel?
#1462958
V70 2016, D4204 T5, 8300 mil. Hade det inte varit för den här tråden hade det nog dröjt avsevärt längre innan jag fattat vad som var på gång. Tack för det!
Bokade tid på en av norra Stockholms större märkesverkstäder och det tog inte många minuter för teknikern att bekräfta min misstanke. Volvia var sedan extremt snabba att bekräfta att det gick som maskinskada. Tyvärr 3500:- i självrisk eftersom den gått mer än 8000 mil.

Balansaxelbyte idag, och teknikern som felsökte hade kallat in en kollega till hjälp som hade bytt ett antal tidigare (valde den större verkstaden i just den förhoppningen - att de hade koll på detta); ”Det svåra är inte monteringen - det är justeringen efteråt som är krånglig.” Hoppas de vet vad gjorde, men det verkade så på snacket. Lämnade bilen 7:00 och den var klar 14:30.
#1462967
billy2 skrev:Hej!

Nyligen köpt en V70 D4 2016. Har ett tydligt vinande från motorn mellan 1500-2000 varv. Jag trodde först att det var turbon som lät.. efter att ha läst i denna tråden förstår jag att det är balansaxeln. Var förbi en volvo-verkstad och en mekaniker/tekniker lyssnade på bilen, kunde inte lokalisera ljudet och kändes inte vid problemet som volvo har med balansaxlarna.

Ska försöka boka in en tid för felsökning inom kort.

Har läst en del i tråden och vad jag förstår har bensin-motorerna fått en uppdaterat balansaxel, men hur är det för dieslarna? Är det någon idé att få axeln utbytt, eller kommer problemet tillbaka inom kort även med ny balansaxel?
Antagligen har de flesta motorkoder olika axlar, axlarna har i sin tur blivit uppdaterade i omgångar, bensin som diesel.
Majoriteten av bilarna i tråden verkar blivit någorlunda tysta efter byte, men tyvärr inte alla.
Lägger du upp ett tube-klipp där du varvar maskinen mellan 1500-2000 varv så kan aktiva i tråden lyssna av.
#1462969
Cotag skrev: tor 09 sep 2021, 21:12
Antagligen har de flesta motorkoder olika axlar, axlarna har i sin tur blivit uppdaterade i omgångar, bensin som diesel.
Majoriteten av bilarna i tråden verkar blivit någorlunda tysta efter byte, men tyvärr inte alla.
Lägger du upp ett tube-klipp där du varvar maskinen mellan 1500-2000 varv så kan aktiva i tråden lyssna av.
Tack för svar. Jag är tämligen säker på att det är balansaxeln som låter, har lyssnat igenom de flesta utav de videos som finns i tråden och min låter samma/liknande som de flesta i tråden.

Har fått tid för felsökning, men först i oktober..
  • 1
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 115
  • 129

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]