jovani skrev: ↑tis 21 aug 2018, 08:10
Finns nog inga nackdelar att själv göra ett mellanbyte av motorolja och filter var 1500mil, jobbet är jätteenkelt:
Upp med bilen på en bilyft t.e.x hos OKQ8, ner med hasplåten, lokalisera oljepluggen och töm ut oljan.
Kolla efter läckage mm.
I botten på oljefiltret finns en liten insex skruv, lossa denna och töm innehållet i filtret, lossa skruvinsatsen och undersök filtret efter onormalt skräp mellan lamellerna.
Ersätt filtret och dess packningar, byt brickan på oljepluggen, montera hasplåten och sänk ner bilen.
Vid senaste oljebytet valde jag 0W-30 olja istf. 0W-20, typ halva priset för de 6L.
Att återfylla oljan krävs tålamod.... VEM kom på att sätta ribbor i påfyllningshålet så man inte får ner tratten???.
Starta motorn och koppla upp tex. iCarsoft VOL II för olje reset.
Klart!
Så kommer det bli framöver, har alltid tidigare servat mina bilar själv. Just nästa service kommer jag dock att överlämna till Bilia, mest för att stämpeln ser fin ut i det annars fullstämplade häftet samt bibehållen maskinskadeförsäkring till 15000 mil.
Har du märkt någon som helst skillnad på byte av olja till 0W-30 olja istf. 0W-20?
Nämnda "ribbor" har jag inga på min bil, skumt. Se bild.
Nuvarande: V60 D4 -14 Momentum BE II D4204T5 M66. Med premium balansaxelvissla.
Tidigare Volvo: V40 2,0T -04, 240 Turbo -84, Duett -64