Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1292206
EbbevonVolvo skrev: sön 13 jan 2019, 21:44 Jag ska ta en massa foton när min är inne för byte av balansaxlarna. Har för avsikt att vara där hela tiden, och det vet min mycket trevliga PST. Någon som är intresserad av att närvara? Skicka PM i så fall.
Jag ska absolut se vad almanackan säger om detta. Mitt paket, om jag har klart för mig, bytades på liften sidan om där din tekniker står.
#1292237
Cotag skrev:
Tompamannen skrev: lör 12 jan 2019, 17:08 Njae, du som kund kan väl inte veta att en bil har konstruktionsfel. Jag bytte Ac-kompressor 2ggr på en bil som inte ens rullat 10K mil. Kvaliteten på just dessa var känt, men Folksam knorrade inte alls. Att en bil håller usel kvalitet kan man ju inte som kund veta på förhand, vad som är normal hållbarhet, tillverkningsfel osv. kan man ju älta om.
Som jag skrev så är det -i mina ögon- uppenbart konstruktionsfel. Volvo och andra gör annan bedömning. :-D
Så länge det inte skapas ekonomiska incitament för Volvo att ordna upp sin skit så kan detta och liknande problem fortlöpa i evighet.
Hade det gällt en kass generator eller ac-kompressor så hade denna tråden inte uppkommit iallafall inte i min regi. Sådana fel med underleverantörer brukar normalt fixa sig väldigt fort. Återigen, VEAn har funnits på marknaden över 5 år och det finns, exempelvis, en -18 "inrapporterad" i tråden med detta fel. Du får gärna tycka att detta är OK och normalt, jag tillåter mig tycka det motsatta.
Du har väl själv följt tråden och handlat en bil utan balansaxlar?
Volvo hade läckande vevaxeltätningar i 10år, så det tar tid ibland och vea spisarna är nog bra om 5år till, typ



Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1292287
erkspeed skrev: mån 14 jan 2019, 09:47


Vill dock påstå att det låter mer i verkligheten än vad man uppfattar på filmen. Det hörs i kupén när man kör sakta.
Svårt säga att det låter premium.
Länkar ditt inlägg i trådstarten. Skulle du, mot all förmodan, få besked om att det är något annat än balansaxelylande så hojta till.
#1292345
Filmade ett klipp till nu för fem minuter sedan där det hörs bättre. Motorslamret överröstade en del på klippet med öppen huv.



Ska tilläggas också att i höstas byttes multirem och spännrulle (från och till Volvo original givetvis) samt lager i generator och ackompressor kontrollerades.
#1292372
erkspeed skrev: mån 14 jan 2019, 17:20 Filmade ett klipp till nu för fem minuter sedan där det hörs bättre. Motorslamret överröstade en del på klippet med öppen huv.



Ska tilläggas också att i höstas byttes multirem och spännrulle (från och till Volvo original givetvis) samt lager i generator och ackompressor kontrollerades.
En annan bil i tråden fick ac-kompressor bytt, utan att ylandet försvann förstås.
Ägaren hittade själv den här tråden och kunde därmed informera volvoverkstaden om vad som var fel på hans volvobil.

Var fick du kollat generator och kompressor? Var detta innan reklamationsrätten hade gått ut?
#1292375
Min garanti på bilen gick ut förra våren, och byte av rem av spännare gjordes på lilla lokala verkstaden på uppdrag av mig då jag trodde det var detta som gnisslande då jag har haft liknande ljud på en tidigare bil av annat fabrikat och det då var spännrullen som var boven. Så kan tyvärr inte "reklamera" detta jobbet till nån aukt. Volvoverkstad då jag gav uppdraget att byta remmen, rullen samt kolla ackompressor och generator.

Bilia lämnar jag aldrig bilen till igen, då förra besöket blev en total katastrof :-/ men det är en helt annan historia.
#1292380
Det är ett oerhört sorgligt kapitel med volvos nya vea, allt som skulle bli bra blev helt åt skogen.....mycket pgr av inkompetens. Det som oerhört frusterande är att inte volvo centralt skickar ut en uppmaning till alla bilia anläggningar så de blir varse om att det finns problem med balansaxlarna. Jag vet att många anläggningar har bytt både det ena och det andra för oerhörda summor och skruvat "sönder" kunders bilar helt i onödan, och dessutom kört upp i frusterade kunders nyllen "detta är helt normalt på vea de låter så" när det i princip räcker med några mail till samtliga anläggningar, men det gäller ju ochså att inte anläggningen har en verkmästare som är totalt oduglig oförmögen att förmedla.
Säg så här betänk vilket lurendrejeri du åker in med bilen betalar fiolerna på vad det nu kostar, bilia byter till den axeln som ligger på hyllan (den håller inte och är inte bortplockad från hyllan än), du åker 2-3000 mil och tycker att det vinande börjar komma tillbaka det har då gått säg 2år, gäller 3års rek tiden då med, eller är det bara att hosta upp fiolerna igen? Och åker du väldigt lite med bilen så kan det gå både 4-5-6 år innan axeln är rökt igen. Volvo centralt har vetat om att axlarna ger sig i flera år, och volvo har inga axlar som håller måttet ännu. Jag vet av egen erfarenhet.
Senast redigerad av 4 x74, redigerad totalt 0 gång.
#1292382
erkspeed skrev: mån 14 jan 2019, 19:19 Min garanti på bilen gick ut förra våren, och byte av rem av spännare gjordes på lilla lokala verkstaden på uppdrag av mig då jag trodde det var detta som gnisslande då jag har haft liknande ljud på en tidigare bil av annat fabrikat och det då var spännrullen som var boven. Så kan tyvärr inte "reklamera" detta jobbet till nån aukt. Volvoverkstad då jag gav uppdraget att byta remmen, rullen samt kolla ackompressor och generator.

Bilia lämnar jag aldrig bilen till igen, då förra besöket blev en total katastrof :-/ men det är en helt annan historia.
Nu blir man nyfiken..
  • 1
  • 34
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 129

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen