Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1343816
Magnus-B skrev:Jaha då var fjärde bytet eller nåt gjort ,tappat räkningen.
Inte blev det bättre iallafall.

Kundrelationsansvarig är tydligen inkopplad nu vad det nu innebär med en sån relation.

Trött på detta nu faktisk att man gör en sak som man dessutom upprepar flera gånger och när det inte hjälper så fortsätter man inte felsökningen utan ny tid bokas när Volvo hittat på nåt annat trams.


/M
Varför inte hålla sågspån i oljan? Det gjorde man på 60-talet, och då blev det tyst i motorn...


Dags för motorbyte kanske? Eller bilbyte? Vad säger vår PST? Vad kan en "kundrelationsansvarig" göra eller hjälpa dig med?
Ja ja, vi hörs, dags för något roligt som en fotosession bland höstlöven.
#1343821
Kundrelationsansvarige tar som det verkar diskussionen som bl.annat skulle kunna innebära ett byte där volvo är inblandad.
Kanske man nöjer sig med en ersättning vilket jag inte gör.

Frågade om Volvo kunde va så dumma att beordra ännu ett byte med pst.n bara skrattade så man vet inte.

Ja fotosession låter bra.


/M
#1344024
Som jag skrivit tidigare i tråden var min T3:a inne på verkstad i vintras. Den ylade lite mellan 1500-2000 rpm och lät lite knackigt/rossligt på förhöjd tomgång (~1200 rpm). Serviceteknikern konstaterade att den "inte skall låta såhär" och felsökte sig fram till att det var balansaxlarna. Det fanns dock ingen utbytesdel då utan han skulle höra av sig när Volvo hade en ny balansaxelmodul framme. Nu, 8 månader senare, har han hört av sig. Volvo har gått med på att byta ut den på goodwill (bilen var knappt 3 år när del konstaterades) och han antog att det var en uppdaterad variant jag skulle få.

Bilen låter inte värre nu än vad den gjorde i vintras. Jag har nästan börjat vänja mig. Men det blir intressant att se om den kan bli så tyst som den var när den var ny igen. Och hur länge det kommer hålla i så fall.

Så här lät den i vintras (skruva upp volymen rejält, jag hade dålig mikrofon):


Jag återkommer med hur bytet gick och hur resultatet blev.
#1344027
Det sjöng friskt i det axelpaketet, men så hade du runt 4k mil på den, de brukar börja ge sig vid 1500mil, jaa de höres överallt dessa spisar. Och nej det går inte att vänja sig ;-)
#1344042
Rillee skrev:det är nog mest fågelkvitter
...blandat med ylandet från odjuret vea, ett skadedjur som håller på att ta över allt fågelkvitter.
#1344049
Jag följer och läser denna tråden mellan varven men är inte så aktiv med att skriva.
Någon härinne skrev att det hade blivit bättre/helt tyst efter man hade haft bilen på service och kamremsbyte (inkl. tillhörande hjul/spännare). Sen någonstans hade Volvo begärt att kamrem skulle kontrolleras innan byte av balansaxelmodul.
Det är inte så "enkelt" så att det är olika fabrikat/tillverkare av kamrem/spännare/löphjul etc som föranleder att detta fenomenet uppkommer ?
Någon som fått kamrem bytt i samband med byte av balansaxelmodul också ?
#1344053
I mitt youtube-klipp på hur det lät före mitt första byte så har någon kommenterat såhär:
"Jag har bytt 3 axlar på min s60 d4 2014. Gav upp och bytte bil när volvo skulle göra byte nr 4a."

Tyvärr inget unikt att problemet kvarstår trots flera byten alltså.
#1344054
Magnus-B har fått kontrollerat det. Samt en massa byten och kontroller. Volvo har kört hans bil utan balansaxelpaketet och då blev bilen tyst!!
#1344055
Ja då ska teknikern spela in ljudet så Volvo kan lyssna.
Slutar väl med att jag byter bil för att jag är trött på det.

/M
  • 1
  • 82
  • 83
  • 84
  • 85
  • 86
  • 129
Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]