Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1333012
_FrEdRiK_ skrev: sön 18 aug 2019, 09:54 Har räknat ut på min Vea d4. Att jag slagit i 4liter olja på 2450mil.

Jag kan tycka det är förmycket men vad gör man?

Bilen har gått 9670mil
Här är en tråd där TS skriver om vad Bilia tycker är en acceptabel oljekonsumtion på VEA D4.
viewtopic.php?p=1316492#p1316492
#1333095
OskarL skrev: fre 16 aug 2019, 15:38
Gurrigurri skrev: ons 19 jun 2019, 08:46 Uppdatering på min XC60 D4 VEA.
Körde tidigare med 0W-20 oljan och vid sista service bad jag verkstad slå i 0W-30 olja istället. Resultat = inget vinande från mina axlar, tycker även motorn går på något sätt mjukare.
Detta gjorde jag på min bil och jag tar ansvar för den själv. Oljan jag kör idag är https://webshop.agrol.se/UserFiles/file ... ent_sv.pdf

Bytte även då kamrem och vattenpump då Volvo har flyttat det till 15000mil nu (för info)
Hej Gurrigurri!
Är det vinande ljudet fortfarande borta efter bytet till tjockare olja, eller har det kommit tillbaka?
Ljudet är nästan helt borta, det är en markant skillnad iallafall.

Tycker hela gången på motorn blev helt klart bättre när jag bytte oljan.

Men som sagt jag gör det på min egen motor utan att lämna garantier hur det funkar för andra. :-) ;-)
#1333378
toljun skrev: ons 21 aug 2019, 22:00 Hej,

Precis köpt en V60 D4 2014. Har något litet vinande ljud men osäker på om det är balansaxlar? Kan ni hjälpa mig lyssna och avgöra?
Låter som balansaxeloljud i mina öron.
Har du köpt den privat eller av handlare?
Hur långt har den rullat?
#1333409
Cotag skrev: ons 21 aug 2019, 22:24
toljun skrev: ons 21 aug 2019, 22:00 Hej,

Precis köpt en V60 D4 2014. Har något litet vinande ljud men osäker på om det är balansaxlar? Kan ni hjälpa mig lyssna och avgöra?
Låter som balansaxeloljud i mina öron.
Har du köpt den privat eller av handlare?
Hur långt har den rullat?
Rullat ca 20000mil, köpt från handlare. Ska åka tillbaka och se vad dom säger. Det är inte jätteframträdande utan man får lyssna efter det. Hörs mest utan belastning runt 1600 varv.
#1333997
Snubblade in på denna tråd av en slump!
Jag fick erbjudande från volvo åf att provköra s/v90 d4 för några år sen, körde båda bilarna varav ena var en d4 och den andra en t6 men minns ej vilken som var vilken, det var iallafall D4an som lät.
Det första jag sa när jag kom tillbaka med bilen var att den vibrerade när jag varvade den. Säljaren drog till med att ”det är ju en diesel”. Men jag sa till honom att dom här vibrationerna var för små, det darrade lite i ratten. Jag berättade även att den lät som en gammal volvo med kylarfläkt som följer motorvarvet.
Det där kan inte vara bra var det sista jag sa till honom men han stod där som ett stolpskott.
Bilen jag körde hade gått 200mil som max
S/V90 d4
Jag fick fylla i ett formulär om vad jag tyckte om bilen, och jag skrev ovanstående samt att kromet på infotaiment skärmen och ratten är bländande och borde mattas ner mer. Även att bilen gungar till lite när man korrigerar ratten på motorväg, baken hänger inte med ungefär som att köra med dubbfria sommardäck med för lite luft en varm sommardag på 30 celsius.
Vad som hände med det formuläret har jag ingen aning om.
Det stod en låda som liknar en valurna i vilken jag fick stoppa i formuläret.

Det här myglar dom med det lovar jag er!
Såg att dom släppt en uppdaterad balansaxel.
Märkligt är ju att många åf låtsats som att det regnar och samtidigt har fabriken tagit fram nya axlar. Varför tar dom fram nya axlar när problemet ”inte finns”?

Bara det borde ju vara nåt som går under konstruktionsfel och bytas gratis, även om garantin gått ut
#1334071
Som svar på sista inlägget... Mest troligt är det för att inte verkstäderna ska bli helt överösta med byte av balansaxlarna. Vi verkar ha konstaterat att det finns på en stor del av VEA motorerna och utan att ha några siffror eller belägg för hur många bilar Volvo sålt så hinner inte alla Volvo verkstäder byta alla på en vecka eller två.
Så om nu Volvo lyckats producera en problemfri balansaxel och det blir officiellt känt av kunderna så har alla mekar att göra.

Förresten, hur lång tid tar det att byta axlarna/modulen för 1st mekaniker ? Läste om 12.000kr om man skulle stå för "kalaset" själv . 6h ?
  • 1
  • 72
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 129
Elschema 740

Jag har en rep.handbok från Lafri liknande d[…]

Volvo v70 2009

Har bytt egr adapterat den i vida med får &a[…]

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]