Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1266040
Fick besked att byte av balansaxelpaketet kommer att täckas av den fristående garantin förra ägaren tecknat.
Serviceteknikern på Bilia svarade nekande på om de drivna kugghjulen är av kompositmaterial, samtliga är av stål.
På frågan om det nya paketet är uppdaterat på något sätt så trodde han det.
Vad som skulle kunna vara uppdaterat gick inte att utröna, bättre kontrollerad härdning av kuggarna är en spekulation/gissning från min sida.
Undrar om hjulen är smorda från en oljekanal eller om man nöjer sig med rådande "oljedimma" i sumpen...
Hade varit intressant att vara med vid byte och injustering. :nerd: Det gamla paketet får nog följa med husse hem för senare dissekering. :-) Någon som känner till ägandeförhållande på detaljer bytta på garanti?
av mikebike
#1266073
Cotag skrev:Fick besked att byte av balansaxelpaketet kommer att täckas av den fristående garantin förra ägaren tecknat.
Serviceteknikern på Bilia svarade nekande på om de drivna kugghjulen är av kompositmaterial, samtliga är av stål.
På frågan om det nya paketet är uppdaterat på något sätt så trodde han det.
Vad som skulle kunna vara uppdaterat gick inte att utröna, bättre kontrollerad härdning av kuggarna är en spekulation/gissning från min sida.
Undrar om hjulen är smorda från en oljekanal eller om man nöjer sig med rådande "oljedimma" i sumpen...
Hade varit intressant att vara med vid byte och injustering. :nerd: Det gamla paketet får nog följa med husse hem för senare dissekering. :-) Någon som känner till ägandeförhållande på detaljer bytta på garanti?
Har du inte betalat har du inte rätt till delarna. Vid garanti vill de nog analysera delarna för att se att de inte byttes i onödan.
av III
#1266081
mikebike skrev: tor 23 aug 2018, 09:57
Cotag skrev:Fick besked att byte av balansaxelpaketet kommer att täckas av den fristående garantin förra ägaren tecknat.
Serviceteknikern på Bilia svarade nekande på om de drivna kugghjulen är av kompositmaterial, samtliga är av stål.
På frågan om det nya paketet är uppdaterat på något sätt så trodde han det.
Vad som skulle kunna vara uppdaterat gick inte att utröna, bättre kontrollerad härdning av kuggarna är en spekulation/gissning från min sida.
Undrar om hjulen är smorda från en oljekanal eller om man nöjer sig med rådande "oljedimma" i sumpen...
Hade varit intressant att vara med vid byte och injustering. :nerd: Det gamla paketet får nog följa med husse hem för senare dissekering. :-) Någon som känner till ägandeförhållande på detaljer bytta på garanti?
Har du inte betalat har du inte rätt till delarna. Vid garanti vill de nog analysera delarna för att se att de inte byttes i onödan.
Tror inte heller du får behålla delarna men om du får så ta gärna bil och lägg ut här, eller kanske kan ta bild även om du inte får behålla delarna. Kunde vara intressant och se hur det ser ut och om man ser slitaget.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1266169
III skrev: tor 23 aug 2018, 11:06
mikebike skrev: tor 23 aug 2018, 09:57
Cotag skrev:Fick besked att byte av balansaxelpaketet kommer att täckas av den fristående garantin förra ägaren tecknat.
Serviceteknikern på Bilia svarade nekande på om de drivna kugghjulen är av kompositmaterial, samtliga är av stål.
På frågan om det nya paketet är uppdaterat på något sätt så trodde han det.
Vad som skulle kunna vara uppdaterat gick inte att utröna, bättre kontrollerad härdning av kuggarna är en spekulation/gissning från min sida.
Undrar om hjulen är smorda från en oljekanal eller om man nöjer sig med rådande "oljedimma" i sumpen...
Hade varit intressant att vara med vid byte och injustering. :nerd: Det gamla paketet får nog följa med husse hem för senare dissekering. :-) Någon som känner till ägandeförhållande på detaljer bytta på garanti?
Har du inte betalat har du inte rätt till delarna. Vid garanti vill de nog analysera delarna för att se att de inte byttes i onödan.
Tror inte heller du får behålla delarna men om du får så ta gärna bil och lägg ut här, eller kanske kan ta bild även om du inte får behålla delarna. Kunde vara intressant och se hur det ser ut och om man ser slitaget.
Att en fristående garantiställare skulle vara intresserad av "skrotbitarna" är jag lite tvivlande till. Däremot möjligen det finns något intresse från Bilias håll. Så min fråga var väl egentligen istället: Om inte garantiställaren vill ha delarna, vem har då tjing på dessa, jag eller Bilia?
Hur som helst, ja det ska fotas när tillfälle ges.
av jovani
#1266209
Ja, om nu denna del skall trilskas å gå sönder samt att volvo skriver att hela blocket måste bytas... DÅ lär du nog få ett shortblock (block-stakar-kolvar) installerad
och "din" motor åker in i någon form av återvinning som hamnar i någon annan bil. Kul utgift för 3-4 ägaren och +15´mil bilar...
Man blir väldigt intresserad av vad som skulle bli resultatet OM man skulle ta bort det drivande drevet till balanspaketet och återmontera igen... Jag menar, HUR grova vibrationer kan det bli??
märkbart eller ej, det är frågan!
av mikebike
#1266216
Cotag skrev:
III skrev: tor 23 aug 2018, 11:06
mikebike skrev: tor 23 aug 2018, 09:57
Har du inte betalat har du inte rätt till delarna. Vid garanti vill de nog analysera delarna för att se att de inte byttes i onödan.
Tror inte heller du får behålla delarna men om du får så ta gärna bil och lägg ut här, eller kanske kan ta bild även om du inte får behålla delarna. Kunde vara intressant och se hur det ser ut och om man ser slitaget.
Att en fristående garantiställare skulle vara intresserad av "skrotbitarna" är jag lite tvivlande till. Däremot möjligen det finns något intresse från Bilias håll. Så min fråga var väl egentligen istället: Om inte garantiställaren vill ha delarna, vem har då tjing på dessa, jag eller Bilia?
Hur som helst, ja det ska fotas när tillfälle ges.
När en verkstad anser att något är ett garantiärende så får de betalt för reparationen av generalagenten. Denne vill säkerställa att inte delar byts i onödan (och att verkstan faktiskt utfört någon reparation). Om felet är nytt så vill de även se om det rör sig om ett konstruktionsfel och återkoppla till konstruktionsavdelningen.
Jag har en kompis som tidigare jobbade hos SAAB i Nyköping med denna typ av returer. Verkstäderna byter prylar hejvilt om inte någon kontrollerar att de bytta delarna faktiskt är trasiga.

Bilia är inte ett dugg intresserade av de trasiga detaljerna, de måste ju betala för att få skrot bortforslat...
Användarvisningsbild
av MartinS
#1266220
Vad är inte kass på VW gruppens TSI motorer? ;-)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1266266
jovani skrev: fre 24 aug 2018, 07:30 Ja, om nu denna del skall trilskas å gå sönder samt att volvo skriver att hela blocket måste bytas... DÅ lär du nog få ett shortblock (block-stakar-kolvar) installerad
och "din" motor åker in i någon form av återvinning som hamnar i någon annan bil. Kul utgift för 3-4 ägaren och +15´mil bilar...
Man blir väldigt intresserad av vad som skulle bli resultatet OM man skulle ta bort det drivande drevet till balanspaketet och återmontera igen... Jag menar, HUR grova vibrationer kan det bli??
märkbart eller ej, det är frågan!
Blocket behöver inte bytas, vet att det står så på tidigare delat foto men så är inte fallet. Det är endast modulen som ska bytas och det ska ta "mindre än en dag" enligt en servicekille som gjort det tidigare.
Du får gärna prova ta bort balansaxelpaketet , i vetenskapligt syfte liksom, på din bil och berätta här hur den går sen, jag är t.o.m benägen att åka en provrunda med dig oavsett vart jag än ska ta mig i landet. :-D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 129

finns det någon säkring till elbackspeg[…]

Funka dom innan bytet? Funkar inte i min heller s[…]

Mellanöl. (det var vår en[…]

Den är väl kass? Dags att byta..