Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1265767
Bilden:
Bilagor
balansmodul.JPG
balansmodul.JPG (48.31 KiB) Visad 3169 gånger
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1265786
B234f blev riktigt vidrig utan axlarna om man frågar mej. Hade en sån när jag precis tagit körkort.
Vissa säger att det inte märks, då tror jag det var nåt fel på deras bil sedan innan.
av jovani
#1265789
Finns nog inga nackdelar att själv göra ett mellanbyte av motorolja och filter var 1500mil, jobbet är jätteenkelt:
Upp med bilen på en bilyft t.e.x hos OKQ8, ner med hasplåten, lokalisera oljepluggen och töm ut oljan.
Kolla efter läckage mm.
I botten på oljefiltret finns en liten insex skruv, lossa denna och töm innehållet i filtret, lossa skruvinsatsen och undersök filtret efter onormalt skräp mellan lamellerna.
Ersätt filtret och dess packningar, byt brickan på oljepluggen, montera hasplåten och sänk ner bilen.

Vid senaste oljebytet valde jag 0W-30 olja istf. 0W-20, typ halva priset för de 6L.

Att återfylla oljan krävs tålamod.... VEM kom på att sätta ribbor i påfyllningshålet så man inte får ner tratten???.
Starta motorn och koppla upp tex. iCarsoft VOL II för olje reset.

Klart!
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1265791
jovani skrev: tis 21 aug 2018, 08:10 Finns nog inga nackdelar att själv göra ett mellanbyte av motorolja och filter var 1500mil, jobbet är jätteenkelt:
Upp med bilen på en bilyft t.e.x hos OKQ8, ner med hasplåten, lokalisera oljepluggen och töm ut oljan.
Kolla efter läckage mm.
I botten på oljefiltret finns en liten insex skruv, lossa denna och töm innehållet i filtret, lossa skruvinsatsen och undersök filtret efter onormalt skräp mellan lamellerna.
Ersätt filtret och dess packningar, byt brickan på oljepluggen, montera hasplåten och sänk ner bilen.

Vid senaste oljebytet valde jag 0W-30 olja istf. 0W-20, typ halva priset för de 6L.

Att återfylla oljan krävs tålamod.... VEM kom på att sätta ribbor i påfyllningshålet så man inte får ner tratten???.
Starta motorn och koppla upp tex. iCarsoft VOL II för olje reset.

Klart!
De där ribborna har de haft sen tidigt 2000-tal. Men ja det gör det mer tidsödande att fylla och ökar risken för spill när det är svårt att få dit en tratt stabilt.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1265857
jovani skrev: tis 21 aug 2018, 08:10 Finns nog inga nackdelar att själv göra ett mellanbyte av motorolja och filter var 1500mil, jobbet är jätteenkelt:
Upp med bilen på en bilyft t.e.x hos OKQ8, ner med hasplåten, lokalisera oljepluggen och töm ut oljan.
Kolla efter läckage mm.
I botten på oljefiltret finns en liten insex skruv, lossa denna och töm innehållet i filtret, lossa skruvinsatsen och undersök filtret efter onormalt skräp mellan lamellerna.
Ersätt filtret och dess packningar, byt brickan på oljepluggen, montera hasplåten och sänk ner bilen.

Vid senaste oljebytet valde jag 0W-30 olja istf. 0W-20, typ halva priset för de 6L.

Att återfylla oljan krävs tålamod.... VEM kom på att sätta ribbor i påfyllningshålet så man inte får ner tratten???.
Starta motorn och koppla upp tex. iCarsoft VOL II för olje reset.

Klart!
Så kommer det bli framöver, har alltid tidigare servat mina bilar själv. Just nästa service kommer jag dock att överlämna till Bilia, mest för att stämpeln ser fin ut i det annars fullstämplade häftet samt bibehållen maskinskadeförsäkring till 15000 mil.
Har du märkt någon som helst skillnad på byte av olja till 0W-30 olja istf. 0W-20?
Nämnda "ribbor" har jag inga på min bil, skumt. Se bild.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1265860
Inga ribbor i påfyllningshålet på min VEA iaf.
Bilagor
Inga ribbor.jpg
Inga ribbor.jpg (1.57 MiB) Visad 3108 gånger
av jovani
#1265892
Cotag skrev: tis 21 aug 2018, 16:06 Har du märkt någon som helst skillnad på byte av olja till 0W-30 olja istf. 0W-20?
Nämnda "ribbor" har jag inga på min bil, skumt. Se bild.
Jag har inte märkt någon som helst skillnad på motor eller bränsleåtgång med 0w-30, underligt att du inte har ribborna, eller har någon förnuftig tagit bort dem?? jag ska nog undersöka om de går att bryta bort!
av III
#1265997
Drivlinan skrev: ons 22 aug 2018, 10:45 Hej,

Är det någon som har bytt till 0-30 eller 5-30 olja och fått någon
förbättring/förändring av balansaxelvinet?
Har en liten känsla av att det inte hjälper med annan olja och gör det det så blir det nog som konstgjord andning. Gissar jag rätt är ett av dreven slitet och då gäller nog bara byte.
av III
#1265998
jovani skrev: tis 21 aug 2018, 20:34
Cotag skrev: tis 21 aug 2018, 16:06 Har du märkt någon som helst skillnad på byte av olja till 0W-30 olja istf. 0W-20?
Nämnda "ribbor" har jag inga på min bil, skumt. Se bild.
Jag har inte märkt någon som helst skillnad på motor eller bränsleåtgång med 0w-30, underligt att du inte har ribborna, eller har någon förnuftig tagit bort dem?? jag ska nog undersöka om de går att bryta bort!
Lustigt. Min förra D4 bra hade inga ribbor. Ska kolla om min t3 bra har.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 129

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]