Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1400033
Var det du själv som satte diagnos? Framgår av något tidigare inlägg att du jobbar/jobbade på volvoverkstad.
#1400035
Cotag skrev:Var det du själv som satte diagnos? Framgår av något tidigare inlägg att du jobbar/jobbade på volvoverkstad.
Nix, jobbar ej i verkstaden. Tyckt det har funnits ett vinande och rasslande o fått tummen ur nu o be verkstaden kika på detBild

Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

#1400040
Haggee skrev: tor 03 sep 2020, 20:19 Hejsan. Nu har jag inte följt tråden helt o hållet utan sneglade in på denna tråd. Gäller detta V90 T4 2019 motorer oxå?
Det enkla svaret är väl att vi inte riktigt vet. Den här tråden ligger i X60-delen av forumet och missas antagligen av en del 90-ägare. Volvo har ju jobbat en del med uppdaterade paket, vilka motorkoder och årsmodeller som fått dessa är svårt att få koll på.
#1400086
Högre viskositet på oljan hjälper nog inte mot problemet. Lösningen är antingen förbättrad tillförsel av olja eller bättre yt-/värmebehandling av axeln och slavkugghjulet.

Funktionen med slavkugghjulet, den smala, är att då den är fjäderbelastad tar den bort kuggspelet som finns mellan huvudkuggahjulen, och således minskar ljudet från kuggdrivningen. Då justeringen inte längre fungerar som den skall , ökar ljudnivån. Jag hoppas Volvo fixat problemet med på den nya varianten och Volvo-mekanikern monterade det rätt.

Jo, jag betalade reparationen själv. Importerade bilen själv från Sverige till Finland, så då det svårt att få Volvo-handlarn i Sverige att stå för notan, för att inte tala om den finska Volvo-importören.
#1400105
Alltså... Uppfattar jag det rätt att det är ett hål i axeln (röd text) på Clutchmans (T4) bild? Eller är det en synvilla?
Verkar ju vara en annorlunda konstruktion isåfall än på TimoLs (D4) tidigare bilder.


TimoL.JPG
TimoL.JPG (66.3 KiB) Visad 974 gånger
clutchman.JPG
clutchman.JPG (72.5 KiB) Visad 974 gånger
  • 1
  • 106
  • 107
  • 108
  • 109
  • 110
  • 129

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...