Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cotag
#1274876
klirre skrev:
Cotag skrev: sön 14 okt 2018, 21:11
klirre skrev:
Där ser man, trodde inte de skippade balansaxlar på så moderna motorer.

Slarvigt av mig att inte skriva raka sexor, det vet jag mycket väl om ;-)
Om jag minns rätt har en trecylindrig motor mindre oblalans än en fyra, i alla fall i första gradens svängningar.

Åter till ämnet, var sitter balansaxlarna på vea? Går det att undersöka när man kollar på bil eller är där för trångt att komma åt?
Balansaxelpaketet sitter precis under vevaxeln i sumpen. Att undersöka hur slitet det är betraktar jag som svårt, även om man som i mitt fall har det "uttjänta" paketet tvättat framför sig på en bänk.
Jag jobbar med mekanik och lyssnade såklart efter b.l.a oljud från turbo och liknande innan jag köpte bilen, ändå uppstod problematiken med vinandet omkring 500 mil efter köp. Det ligger youtube-klipp med motorljud före/efter byte av paketet tidigare i tråden, mig veterligen finns det inget annat sätt att avslöja defekten utan att lyssna efter oljudet.
Rätta mig gärna om jag har fel. :)
Jaha, jag trodde paketet satt på utsidan av blocket... Jag ville bara kunna se om det satt där eller inte, har sett bilderna i tråden på det uttjänta paketet och som du säger syns inga tydliga fel.

Enligt länken längre upp är det alltså D2, D3 och T2/T3 med 1,5l slagvolym (automatarna?) som levereras utan balansaxlar.
Ja enligt artikeln så verkar de där maskinerna vara utan balansaxlar.
Har tittat igenom ett tiotal bilar på blocket/carinfo, det verkar som du nämner att T2/T3 med 1,5l slagvolym bara ligger i bilar med automat. Säkert självklart för andra i tråden mne för mig är det nytt.
av HPinter
#1278063
Kanske missat i tidigare inlägg Cotag, men undrar vilken verkstad bytte din balansaxelmodul? Har exakt samma problem med S90 D4 MY-17 med ca 3500 mil på mätaren. På Bilia Nacka känner dom bara till felet på bensinare (säger dom). Men min har som sagt detta sjukt irriterande problem och vid test av beg. S90 inne i bilhallen lät den likadant. Så det här problemet är nog mer omfattande än vad Volvo vill förstå..
Användarvisningsbild
av x74
#1278087
HPinter skrev: tor 01 nov 2018, 18:38 Kanske missat i tidigare inlägg Cotag, men undrar vilken verkstad bytte din balansaxelmodul? Har exakt samma problem med S90 D4 MY-17 med ca 3500 mil på mätaren. På Bilia Nacka känner dom bara till felet på bensinare (säger dom). Men min har som sagt detta sjukt irriterande problem och vid test av beg. S90 inne i bilhallen lät den likadant. Så det här problemet är nog mer omfattande än vad Volvo vill förstå..
Japp det säger jag också, mer omfattande än vad de begriper. Har t.o.m mailat volvo om detta fick inget bra svar "vi vet inte". Därför har jag undrat om de fortsätter spotta ut bilar med dåliga balansaxlar, min är sedan januari 2016, de har spotta ut ett antal bilar sedan dess, ska de byta ut dessa på alla mmm ja, och du kan hälsa din mek att det gäller både bensin och dieslar, skulle vilja påstå att det gäller alla motor varianter där det finns en balansxel av denna sort.
Nu kommer det ut en ny variant i slutet på året, min skall bytas igen då, det blir tredje axeln. :bored:
av pergrein
#1278089
Senaste bud från volvo är början av december. Frågade för någon vecka sedan...
Användarvisningsbild
av Cotag
#1278111
HPinter skrev: tor 01 nov 2018, 18:38 Kanske missat i tidigare inlägg Cotag, men undrar vilken verkstad bytte din balansaxelmodul? Har exakt samma problem med S90 D4 MY-17 med ca 3500 mil på mätaren. På Bilia Nacka känner dom bara till felet på bensinare (säger dom). Men min har som sagt detta sjukt irriterande problem och vid test av beg. S90 inne i bilhallen lät den likadant. Så det här problemet är nog mer omfattande än vad Volvo vill förstå..
Bilia i Trelleborg bytte mitt. Skickat namn i PM.

Jag hade själv googlat fram vad jag trodde det var för något och berättade det för PST vid första besöket . Han lyssnade ca 10 sekunder på bilen när jag varvade upp den mellan 1500-1800 rpm innan han "satte diagnos".

Lämnade in bilen en kväll varefter den rullades in på verkstan för att svalna, dagen efter omkring 13-tiden var bilen klar och då var även en vanlig service utförd.

Intressant att man kränger bilar med detta fel hos en auktoriserad handlare..
Användarvisningsbild
av x74
#1278119
Va på en parkering här om dan, hörde bakom mig en bil kommandes, hörde direkt jaha en till rökt balansaxel, bilen var en v70 d4 vea. :-/
Användarvisningsbild
av Derank
#1278125
VEA verkar ju vara värsta skiten sedan PRV V6an. Är det baar vissa årsmodeller el över hela linjen?
av HPinter
#1278132
Tack! Ja man hör vinande VEA:s överallt.. Det sjuka är att Bilia kliat sig i huvudet i flera månader över detta. Är dom okunniga eller mörkar dom? Dom har bytt remspännare samt AC-komp. Utan resultat. Vinandet fortsatte. Efter det ledsnade dom och sa att det var en "egenskap". Det är inget fel på din bil var budskapet i ett mail med utropstecken. Eftersom det är ett uppenbart fel så då fick jag börja leta själv och hittade den här tråden.. Tack för att det finns forum med kunniga människor!
Senast redigerad av 1 HPinter, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 129

Elevate your dating game with the top site for has[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]