Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1364356
Yana skrev: sön 26 jan 2020, 23:52 Hej!

Har v60 med vea d4, 11000 mil. Tycker den börjat märkbart vina speciellt när man varvar drygt 2000/min (växel i Neutral), antar det är balansaxelpaketet. Tycker dessutom det börjar höras en del in i kupén när man kör.

Vad kostar det att byta?
När är det dags att byta balansaxelpaketet?
Något som kan ge följdskador på motorn om man väntar ”för länge”?

/Yana
Hur gick det för dig?
#1365614
Ett par frågor. Är 31492533 (31460632?) beteckningen på den senaste versionen? Hur många finns det totalt? Och var det inte på tal om att en ny version skulle släppas?

Har ett par mil kvar på maskinskadeförsäkringen och ska låta verkstaden se över ljudet i slutet av veckan.

En sista fråga: är det nåt specifikt jag gärna ska ta upp vid besöket?

Video inspelad nyligen:
https://www.instagram.com/p/B8yONX6nVS8 ... 3oymvtirxi
#1365669
@eqt,
Ja det ska vara det senaste för D4204T5 , fick ett sånt monterat i somras.
TimoL har också fått ett sånt för någon månad sen, han la även upp några bilder på bla ett demonterat "saxhjul" där man ser vad som orsakar oljudet: viewtopic.php?p=1356925#p1356925 och viewtopic.php?p=1356826#p1356826

(31460632?) som du nämner har jag skrivit om tidigare i tråden, fick till mig att det var detta som gällde då, men antingen sa killen på Bilia fel, eller så missförstod jag. Det är hursomhelst ett paket som suttit i dessa motorer någon gång under revisionshistoriken, men inte aktuellt längre.

Kan kanske va ide att fråga mekaren om h*n gjort jobbet förut och känner sig säker på att få inställningarna rätt.
Oljan som ska/bör bytas ingår antagligen(?) inte i skaderegleringen. Bilia vill ha 250+ sek/ liter för Castrol 0w-20, orkar du bry dig så finns det en femhundring att spara på att handla online i protest.
#1365686
Det beror nog på vem man frågar, men varesej jag, min syster, min mor eller nån av mina vänner och bekanta har några bekymmer.
V60 T5 -15 16 000 mil
V60 D4 -15 11 000 mil
Xc90 D5 -17 8 000 mil
V90 T4 -19 2 000 mil

Men, vissa har bekymmer, och det är nog rätt vanligt. Samtidigt kostar paketet mindre monterat och klart än vad det kostade att byta vevaxeltätning på varenda 850, och det verkar inte ha stoppat folk från att åka volvo.
#1365694
Du glömde din granne som ju hade det värsta vinandet du hört. :ninja:

Min behövde byte runt 13 000 mil och min brors har antydan till problematiken runt 8 000. Och visst, jag lyssnar såklart mer noga nuförtiden.
Några officiella siffror på hur vanlig skadan lär vara svåra att hitta.

13 000 är kanske känns överkomligt/billigt för en del, vad vet jag.
Själv kan jag tycka att utökad garanti på konstruktionsfelet, hela bilens livslängd, hade varit på sin plats.
Är nu problemet så ringa, som en del påstår, så skulle ju kostnaden för en sådan utökad garanti var väldigt liten och lätt att åstadkomma.
#1365708
Sant, grannens var riktigt elak. Väntar fortfarande på att den dyker upp här. Räknar för övrigt med att min börjar skrika allt eftersom, men det är väl priset för att vara först i ledet på vea.
Kan hålla med, ägarna borde inte bli lidande för volvos slöa hållning till det. Men chansen för att de skulle ta en spänn av kostnaden efter garantitiden är noll tyvärr.
#1365771
volvofantast skrev:Vågar man köpa en bil med den motorn???
Frågar du mig så Nej. Av den enkla anledningen att du vet helt enkelt inte vad du får, det verkar vara ett lotteri av vad du får. Risken för motorhaveri finns med motorbyte för en runt 50-60 tusen, dåliga kolvringar med hög oljeförbrukning, egr systemet sotar igen, toppar som havererar, spruckna foder, balansaxel problem, Detta gäller framförallt de tidiga motorerna då de inte är färdig utvecklade, huruvida de senaste spisarna håller återstår att se säg nånstans från 2018 och framåt.
#1365786
Cotag skrev: tor 20 feb 2020, 17:31 @eqt,
Ja det ska vara det senaste för D4204T5 , fick ett sånt monterat i somras.
TimoL har också fått ett sånt för någon månad sen, han la även upp några bilder på bla ett demonterat "saxhjul" där man ser vad som orsakar oljudet: viewtopic.php?p=1356925#p1356925 och viewtopic.php?p=1356826#p1356826

(31460632?) som du nämner har jag skrivit om tidigare i tråden, fick till mig att det var detta som gällde då, men antingen sa killen på Bilia fel, eller så missförstod jag. Det är hursomhelst ett paket som suttit i dessa motorer någon gång under revisionshistoriken, men inte aktuellt längre.

Kan kanske va ide att fråga mekaren om h*n gjort jobbet förut och känner sig säker på att få inställningarna rätt.
Oljan som ska/bör bytas ingår antagligen(?) inte i skaderegleringen. Bilia vill ha 250+ sek/ liter för Castrol 0w-20, orkar du bry dig så finns det en femhundring att spara på att handla online i protest.
Tack för ett utmärkt svar. Skall bära med mig det du sagt.
  • 1
  • 95
  • 96
  • 97
  • 98
  • 99
  • 129
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]