Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1334617
mortimer skrev:Är det någon som har en bild på sin bil där man ser balansaxelmodulen ? Verkar ju inte vara så avancerat och kräva motorlyft då det tar ca 3h för demontering/montering (troligen även inkl. kaffepaus).
Bytet görs underifrån. Paketet ligger längst ner i motorn, åtkomligt när sumpen är avplockad. Jag har lagt upp bilder på balansaxlarna i denna tråd.
#1334662
mortimer skrev: tor 29 aug 2019, 12:14 Är det någon som har en bild på sin bil där man ser balansaxelmodulen ? Verkar ju inte vara så avancerat och kräva motorlyft då det tar ca 3h för demontering/montering (troligen även inkl. kaffepaus).
Richard la upp en bild från bytet på sin bil för ett tag sen: viewtopic.php?p=1302434#p1302434
EbbevonVolvo skrev:
mortimer skrev:Är det någon som har en bild på sin bil där man ser balansaxelmodulen ? Verkar ju inte vara så avancerat och kräva motorlyft då det tar ca 3h för demontering/montering (troligen även inkl. kaffepaus).
Bytet görs underifrån. Paketet ligger längst ner i motorn, åtkomligt när sumpen är avplockad. Jag har lagt upp bilder på balansaxlarna i denna tråd.
Du skickade ett gäng bilder till mig men jag la nog aldrig upp dem, inte du iheller tror jag. :bored:
#1334676
toljun skrev: ons 21 aug 2019, 22:00 Hej,

Precis köpt en V60 D4 2014. Har något litet vinande ljud men osäker på om det är balansaxlar? Kan ni hjälpa mig lyssna och avgöra?



Hur gick det för dig?
#1334715
toljun skrev:Hej,

Precis köpt en V60 D4 2014. Har något litet vinande ljud men osäker på om det är balansaxlar? Kan ni hjälpa mig lyssna och avgöra?



Ahh stackare du har ochså blivit pålurad en vea diesel, med rökt axelpaket. :-( :-(
En tröst är att du är inte ensam, bilfirmorna har inte en susning, och volvo själva skiter i att informera och således blir kunder lurade.
#1335251
Cotag skrev: tor 29 aug 2019, 20:20
toljun skrev: ons 21 aug 2019, 22:00 Hej,

Precis köpt en V60 D4 2014. Har något litet vinande ljud men osäker på om det är balansaxlar? Kan ni hjälpa mig lyssna och avgöra?



Hur gick det för dig?
Handlaren provkörde och lyssnade men kunde inte höra något vinande eller missljud. Ska lämna den på service och kamremsbyte på volvoverkstad om två veckor, bett om en diagnos i samband med detta.
#1335820
Cotag skrev: lör 30 mar 2019, 02:33
freda155 skrev:Här är en med en -17 V60 T3 manuell (2,0) (byggd november -16) med detta vinande (hörs upp till 60-70 blås med dubbdäck). Det började vid kanske 2 500 mil, låter idag vid 3 600 mil lika mycket som de värsta i tråden här.

Tog upp det i samband med service (idag 14/11 2018) och de påstod sig inte ha en aning om va det berodde på. "Bensinarna brukar låta så där". Hur som helst, tack vare detta eminenta forum, utbildade jag mekanikern i problematiken och jag kommer bli kontaktad när nya versionen kommer. Ingen idé att byta nu för att sedan byta om ett år igen...
Hur gick det för dig, blev axelpaketet bytat ?
Hej, har glömt återkoppla här. Ja, mitt balansaxelpaket byttes 25 april. Det blev lite bättre, men inte alls som när den var ny. Garantihanteraren åkte med och tyckte ljudet var acceptabelt... Ja, vad säger man? Standardsvaret hos verkstäder, försäkringsbolag och vårdinrättningar är ju alltid att neka först. Men jag stod på mig, de spelade in ljudet och Volvo godkände.

Anmärkningsvärt dock att det nya också låter, fast mindre. Enligt mekanikern fick jag den uppdaterade versionen. Kanske är det så att den låter mer än de tidigare, men håller bättre.

(Sen hur de hanterade mig som kund, det är en annan historia. Jag är klar med Volvo på ett tag, det har varit alldeles för mycket strul med både bil och serviceverkstad.)
#1336114
Det kan vina både från ac, kupefläkt, turbo osv och det är helt normallt, på vintern när jag startar min xc60 d4 femman i minus 20 och drar full pelle vinar och ylar det överalllt
#1336185
mortimer skrev: tor 05 sep 2019, 20:42 En fundering... kan man köra utan balansaxelmodul och vad händer isåfall kring vibrationer och ljud ? Eller pumpar motorn runt olja genom denna ?
Lassebus hade ett bra svar på det tidigare i tråden: viewtopic.php?p=1294301#p1294301
Det är ingen i tråden som provat köra utan modul vad jag vet.
Till andra bilmärken, exempelvis Mazda, går det köpa ombyggnadsgrejor för att ta bort balansaxlarna i "trimningssyfte", antagligen inte speciellt nyttigt för motorn i övrigt att ta bort dessa. viewtopic.php?p=1293485#p1293485
  • 1
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 78
  • 129

Det som hände tidigare står beskrive[…]

Skulle med 99.9% säkerhet säga att bilen[…]

Hej! Jag har tid för omprogramering på […]

Tjo! Har gett mig på att byta kondensorn oc[…]