Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1321611
EbbevonVolvo skrev:Ja du Magnus, som jag sa till dig så tyckte jag att den hade lät en hel del fortfarande. När du körde iväg från mig i går så lät det tyvärr ganska mycket. När min var nybytt så lät den nästan inget alls.
Du har tydligen fått en ännu äldre version än vad jag fick. Eller så är det skillnad på axlarna till T3 och T5.
Undrar om någon på Volvo verkligen jobbar på en lösning? Var finns informationen om en eventuell handlingsplan?
Ska kontakta teknikern nästa vecka och se vad han säger.


/M
#1321625
roka skrev: lör 15 jun 2019, 15:36 Hallå

Nu har jag inte läst alla poster, men min fråga är: Gäller problemet både bensin och diesel motorer? Samtliga “nya” 2.0? Vore då ngt äldre model ett bättre köp? 1.6L Bensin till exempel
Detta gäller alla motorer med VEA-spisen. Den äldre 5-cylinder eller äldre bensinare har jag inte hört/sett någon klagat på balansaxel
#1321626
roka skrev: lör 15 jun 2019, 15:36 Hallå

Nu har jag inte läst alla poster, men min fråga är: Gäller problemet både bensin och diesel motorer? Samtliga “nya” 2.0? Vore då ngt äldre model ett bättre köp? 1.6L Bensin till exempel
Det har nämnts flera gånger i tråden, som för övrigt är läsvärd trots att den börjar bli lång, och vi vet inget säkert utan det är bara spekulationer baserat på Wikipedia som i sin tur refererar till dokument släppta av Volvo.

Det gäller bara VEA-motorerna, som finns med i 1,5 och 2L slagvolym. De äldre bensin och dieselfyrorna är inte volvomotorer utan bygger på diverse ford och peugeotkonstruktioner om jag förståt rätt. Volvofemmorna som härstammar från 850-tiden har inga balansaxelbesvär heller, tror knappt de har balansaxlar.

Först av allt beror det på vilken bilmodell du kollar på, då D3 inte är samma motor på alla bilar. Men i grova drag bör T3 med 1,5L slagvolym sakna axlar, dessa motorer finns bara med automatlåda, dessutom bör alla D2-motorer sakna det, och D3 med motorkod D4204T9. Alla andra, dvs T3 manuell, T4-T6 och D4-D6 har balansaxlar. Om alla motorer som sålts kommer drabbas är svårt att säga, någon enstaka i tråden har kört 7-8000 mil utan bekymmer, andra får oljud redan under 1500.

Till andra intresserade i tråden, satt och torrgasade igår kväll och tyckte mig börja höra ett vinande från min D3, men tack vare era fina youtubefilmer kunde jag försäkra mig om att det bara var turbon som lät. Man blir lite väl paranoid ibland, speciellt när nybilsgarantin går ut när som helst och jag köpt bilen begagnad :)
#1321714
Magnus-B skrev: lör 15 jun 2019, 21:17 Man får kanske intala sig att det är turbon som låter då.


/M
Vet inte om det hjälper när man väl har problem med balansaxlarna, min bil gjorde inte alls samma ljud som de med konstaterade problem här i tråden. Den lät som fjohan82:s bil, den verkar alla vara överens om att den låter frisk.

Som sagt bara paranoia får min sida, vi har ju inget konkret bevis på att D4204T9 (D3) saknar balansaxlar så jag försöker vara uppmärksam på om motorn börjar låta annorlunda.
#1321751
Magnus-B skrev:Fått balansaxlarna bytade idag och jag får väl säga att jag är nöjd med resultatet.

Tar tillbaka detta och har nu skickat ett mejl till teknikern.
Vi får väl se om det händer mer eller det blir returbilen nästa.


/M
#1321876
Nu har jag spelat in hur min motor låter:


Det finns ju säkerligen en teknisk lösning på problemet. Men jag kan tänka mig att det är en prioriterings- och kostnadsfråga för Volvo Cars och dess underleverantör. Trots allt är det ju inga motorer som har rasat, så det är inget katastrof-fel, bara jäkligt irriterande. Men kanske kan man påverka Volvo Cars kvalitétsavdelning genom att kontakta Cars direkt, istället för att gå via verkstad. Volvo Cars har en Customer Relations avdelning som går att maila direkt [email protected]. Jag tycker alla som har problem borde skriva till dem och förklara det absurda situationen med att ha en relativt ny premiumbil som behöver repareras, men det finns inga uppdaterade delar för verkstaden att montera in! Min Bilia-verkstad vägrar fortfarande att byta ut balansaxel modulpaketet, och hänvisar till att Volvo ännu inte släppt det uppdaterade paketet som skall lösa problemet.

Alltså: Maila [email protected] och fråga när det kommer reservdel till din bil.
#1321900
V40T3 skrev: mån 17 jun 2019, 09:32 Nu har jag spelat in hur min motor låter:


Det finns ju säkerligen en teknisk lösning på problemet. Men jag kan tänka mig att det är en prioriterings- och kostnadsfråga för Volvo Cars och dess underleverantör. Trots allt är det ju inga motorer som har rasat, så det är inget katastrof-fel, bara jäkligt irriterande. Men kanske kan man påverka Volvo Cars kvalitétsavdelning genom att kontakta Cars direkt, istället för att gå via verkstad. Volvo Cars har en Customer Relations avdelning som går att maila direkt [email protected]. Jag tycker alla som har problem borde skriva till dem och förklara det absurda situationen med att ha en relativt ny premiumbil som behöver repareras, men det finns inga uppdaterade delar för verkstaden att montera in! Min Bilia-verkstad vägrar fortfarande att byta ut balansaxel modulpaketet, och hänvisar till att Volvo ännu inte släppt det uppdaterade paketet som skall lösa problemet.

Alltså: Maila [email protected] och fråga när det kommer reservdel till din bil.
Bl.a MagnusB, som f.ö har samma maskin som dig, har varit i kontakt med Volvo och fått ett "rakt ut i luften" svar, dessutom blivit hänvisad tillbaka till verkstaden.
Svaret från Volvo ligger i tråden här på detta inlägg: viewtopic.php?p=1311875#p1311875
Har du själv skrivit och fått något vettigt svar från Volvo i frågan?
Jag kan bara hålla med dig att det är absurt att det inte finns uppdaterade delar framtagna ännu, tveksam till att det kommer också.

Ganska dämpat ljud på din video tyvärr.
#1321940
Ställde den här texten till [email protected] , får se vad svaret blir.

Hej,
Jag har problem med vinande oljud från balansaxelpaketet, vilket jag förstått inte är ett ovanligt problem, i min V60 -14 VEA 15 500 mil. VIN: xxxxxxxxxx
Balansaxelpaketet är bytat för strax ett år sen, aug -18, ljudet har nu kommit tillbaka succesivt och är nästan lika illa som innan bytet -18.
Jag har ägt bilen sen ca 13 000mil, hur historiken ser ut tidigare angående detta problem vet jag tyvärr inte. Bilen är f.ö fullservad av Bilia.

Det axelpaket som blev bytat -18 hade nr 31401201.
Det som monterades då hade nr 31492533.
Det paket Bilia vill byta till idag har nr 31460632.
Googlar jag på det paket Bilia vill montera idag (31460632) så får man upp att det axelpaketet har varit monterat i bilar så lång tillbaka som åtminstone 2016.

Min frågeställning:
Med tanke på att detta paket varit på marknaden ett tag, är 31460632 på något sätt uppdaterat för att lösa problemet med oljud (och vibrationer i en del fall)? Om ja, på vilket sätt är det uppdaterat?
Håller ni på att arbeta fram ett bättre paket (till D4204T5 i mitt fall) och när finns ett sånt i så fall på marknaden?
Det är för mig en tämligen absurd situation med att ha en 4-5år gammal premiumbil som behöver repareras, men det finns inga uppdaterade delar för verkstaden att montera in.
Hur ser er goodwill ut på detta? Ponera att jag bytar axelpaket idag och får tillbaka oljudet igen om 13 månader, vilka kostnader tar ni då på er i ännu ett balansaxelbyte?

Med vänliga hälsningar
xx xx
  • 1
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 129
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]