Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1528729
Varför köpa en trasig bil, tänker jag. Är den billig? :-D
Ett byte kostar runt 15-20k och en del bilar verkar inte bli tysta av en eller annan anledning.
Det är inte ett kosmetiskt fel, iallafall inte i mina ögon. Det finns bilder tidigare i tråden på hur slitaget ser ut på kugghjul och axlarnas lagerlägen.
#1528759
Cotag skrev: fre 27 jan 2023, 17:15 Varför köpa en trasig bil, tänker jag. Är den billig? :-D
Ett byte kostar runt 15-20k och en del bilar verkar inte bli tysta av en eller annan anledning.
Det är inte ett kosmetiskt fel, iallafall inte i mina ögon. Det finns bilder tidigare i tråden på hur slitaget ser ut på kugghjul och axlarnas lagerlägen.
Jo, det är sant. Upplevde inte vinandet som direkt störande. Däremot bekymrade jag mig mest för om oljudet kan utvecklas till något värre.
Förmedlaren var inte främmande för problemet. Däremot menade han på att det inte rör sig om bortfall utav funktionen.
Frågade honom om köp utav sk extragarantin och ifall balansaxlarna skulle orsaka ett haveri så skulle garantin ta det.

Bortsett från det så var det en trevlig bil

Bilen ifråga nedan:

https://www.blocket.se/annons/skane/vol ... /106524162
#1528768
Cotag skrev:Varför köpa en trasig bil, tänker jag. Är den billig? :-D
Ett byte kostar runt 15-20k och en del bilar verkar inte bli tysta av en eller annan anledning.
Det är inte ett kosmetiskt fel, iallafall inte i mina ögon. Det finns bilder tidigare i tråden på hur slitaget ser ut på kugghjul och axlarnas lagerlägen.
Vad säger du om att ta bort balansaxlarna, finns några som gjort det. 122 Hk är ändå lite effekt ur en 2 liters motor. För bilen ser väldigt fin och välskött ut. Avdrag på priset för borttagning av balansaxlarna? Om man beslutar sig för det?
#1528777
EbbevonVolvo skrev:
Cotag skrev:Varför köpa en trasig bil, tänker jag. Är den billig? :-D
Ett byte kostar runt 15-20k och en del bilar verkar inte bli tysta av en eller annan anledning.
Det är inte ett kosmetiskt fel, iallafall inte i mina ögon. Det finns bilder tidigare i tråden på hur slitaget ser ut på kugghjul och axlarnas lagerlägen.
Vad säger du om att ta bort balansaxlarna, finns några som gjort det. 122 Hk är ändå lite effekt ur en 2 liters motor. För bilen ser väldigt fin och välskött ut. Avdrag på priset för borttagning av balansaxlarna? Om man beslutar sig för det?
Själv hade jag inte gjort det på en bil som är under garanti eller maskinskadeförsäkring.
#1542713
Hej, köpte en Volvo v60 d4 2016 och har märkt ett vinade ljud som har visats i denna tråden, har en fråga om man kan strunta i byta och köra med det eller kan balansaxeln gå sönder? och har läst också att folk har bytt men ljudet kommer tillbaka. och jag har också läst att någon har fått bytet igenom försäkringen.
#1546163
Nix, det har efterfrågats tidigare men ingen som verkar fått tag på kompletta instruktioner.
Det nämns någonstans att det ska behövas en indikatorklocka/stativ (enligt volvos instruktioner då) för att ställa kuggflankspelet, varför blir jag inte klok på.

Jag vet att @sirmiky, har plockat ihop en sån här motor. Hör med honom om han "gick på känn" eller kanske har ett mått till dig.
Här är en av hans trådar: viewtopic.php?p=1346957#p1346957
#1558169
Hej! Har precis köpt en V60 T6 AWD av årsmodell 2017, Hörde detta ljud när jag provkörde men tänkte att det var turbowhine, Nu hittade jag denna tråden och jag har spelat in ljudet, Vad tror ni är det balanseringsaxeln som låter? Följer varvtalet. Hörs mest runt 1500-2000rpm.

Har 2 veckor garanti på motorfel från firman jag köpte så ska jag ta upp "felet" så är det snart dags.

Video nedan, Inifrån tog inte kameran upp så mycket, men det hörs när man sitter där.

Tack!

  • 1
  • 123
  • 124
  • 125
  • 126
  • 127
  • 129
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.