Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1498830
PhillyD skrev: lör 07 maj 2022, 22:17 Kan ge följande uppdatering till missljudet jag skrev om någon sida bakåt:

Bilen bogserades till verkstaden med ovan missljud - och det kunde hos verkstan lokaliseras till balansaxeln. Det byttes balansaxel men ändå fanns "något" ljud kvar som inte ska finnas där. En "expert" från Volvo i Göteborg assisterade vid kalibreringen igen, och allting såg rätt ut men de ville inte avskriva balansaxeln. De tog in en ny balansaxel och installerade/kalibrerade - och vipps! Missljudet var helt borta! Så... Min ursprungliga balansaxel hade en vacker morgon bestämt sig för att göra livet surt för mig - helt utan anledning. Den nya balansaxeln från Volvo var defekt från fabriken. Den tredje och sista som nu är på plats gör att allting fungerar som det ska.

Så det blev i slutänden konstaterat att ovan ljud härstammade från balansaxeln.
… och 100 km senare så betvivlar jag att det var balansaxeln (även om de konstaterat att det skulle vara den).

Väntar på bärgare som ska ta tillbaka bilen till verkstaden.
https://youtube.com/shorts/m61mkLC4nSo?feature=share
#1498857
I den nya filmen hör man absolut balansaxlarnas "turbinljud" när du gasar, om det är tillräckligt mycket för ytterligare åtgärd får verkstan bedöma. Någon bil i tråden har blivit tystare en tid efter bytet.

Utöver balansaxlarna så är det ett skramlande bankande metalliskt ljud som inte helt verkar följa motorvarvet (!?). Svårt att bedöma var det kommer ifrån, riktigt illa låter det iallafall som sagt.

https://www.youtube.com/shorts/m61mkLC4nSo
#1499424
Cotag skrev: ons 11 maj 2022, 18:34 I den nya filmen hör man absolut balansaxlarnas "turbinljud" när du gasar, om det är tillräckligt mycket för ytterligare åtgärd får verkstan bedöma. Någon bil i tråden har blivit tystare en tid efter bytet.

Utöver balansaxlarna så är det ett skramlande bankande metalliskt ljud som inte helt verkar följa motorvarvet (!?). Svårt att bedöma var det kommer ifrån, riktigt illa låter det iallafall som sagt.

https://www.youtube.com/shorts/m61mkLC4nSo
Hej,

Kan uppdatera med att jag nu hämtat ut bilen ännu en gång. Denna gång kunde det snabbt konstateras att startmotorn låg och skrapade mot svänghjulet vars kuggar fått sig en rejäl omgång av startmotorn. Min gissning är nu att det varit startmotorn hela tiden - men verkstaden som lagt otroligt med tid (och pengar) på att byta balansaxel kommer nog knappast erkänna detta - och i slutändan så kvittar det så länge allt är fixat.

Det känns som en mycket mer rimlig förklaring med att det metalliska lätet kommit från att kugghjul legat och slagits med varann. Oavsett så konstaterade de som auktoriserad verkstad efter första reparationen att det kom från balansaxeln - men igen så betvivlar jag det verkligen.

Kanske ta bort min länk i första inlägget för att inte förvirra någon annan med kass startmotor till att byta balansaxel? :oops: (även om det konstaterats av verkstad).
#1499431
Antar att dom blåst ditt försäkringsbolag med ett felaktigt byte av balansaxlar då. Klart att dom inte vill ändra den diagnosen så här i efterhand.

Att följa trådar här på forumet ger en inblick i hur det (inte) fungerar där ute på verkstäderna.
Tidigt i den här tråden var den en bil som fick ny AC-kompressor innan ägaren själv fick letat upp att det var balansaxlarna. :party:
#1499433
Cotag skrev: mån 16 maj 2022, 22:40 Antar att dom blåst ditt försäkringsbolag med ett felaktigt byte av balansaxlar då. Klart att dom inte vill ändra den diagnosen så här i efterhand.

Att följa trådar här på forumet ger en inblick i hur det (inte) fungerar där ute på verkstäderna.
Tidigt i den här tråden var den en bil som fick ny AC-kompressor innan ägaren själv fick letat upp att det var balansaxlarna. :party:
Någon försäkring må det kanske vara, men jag har fortfarande garanti från återförsäljaren - vilket även inkluderar dess auktoriserad verkstad. Det som gick genom Volvia var två bärgningar som såklart ingår i assistanspaketet. Förhoppningsvis kunde de nog se detta som lite läropengar ur egen ficka :x

Ja, verkstäder har ju tyvärr (men ibland med all rätt) ryktet av att vara skojare.
#1502131
Hej, efter att ha haft problem med balansaxelpaketet på min v70 d4 2016 med motorkod: d404t5
har jag nu bestämt mig för att plocka bort skitet.

Köpte en stänkplåt från Volvo för d3:an
motorkod: d4204t9
artikelnr: 31430922 med tillhörande bult.

Monteringen är klar återkommer när jag har startar upp bilen, hur den beter sig.

Bilder finns nedan

https://picbun.com/p/ii5Tsu8u
  • 1
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 129
Nya eller gamla V60

Nu har du ju inte svarat på om du kan tä[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]