Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1469823
Cotag skrev: lör 16 okt 2021, 19:53 Allbilsverkstad i detta fall om man gett sig på bytet själv alltså.
Möller Bil sålde bilen till mig, balansaxelpaketet kommer bytas av Borås Bil som är auktoriserad Volvo-verkstad.
Möller står för kostnaden, utan minsta gnäll eller tjafs. :-)

Min bil ska servas, så frågade vad en service samtidigt skulle kosta. Jag tänkte att de ändå byter oljan, och har bilen inne på lyften, så en viss ”rabatt” borde man kunna räkna med. Men icke, 6000kr för service i samband med balansaxelbytet.

Så det slutar nog med att jag håller i ny olja själv istället, om inte det görs när bilen är inne hos Borås Bil.
#1469830
Jag hade frågat vad minsta möjliga servicen (troligen en Anpassad Basservice) för stämpel i boken kostar + mjukvaruuppdatering. Hade den inte varit helt uppåtväggarna-dyr så hade jag beställt den. En Volvo-stämpel i servicehäftet är trots allt värt någon krona om du ska sälja bilen någon gång framöver, plus att det är bara auktoriserade verkstäder som kan ladda mjukvara (tror jag).
Sen får du givetvis leta upp ett serviceschema och fixa till så resten av grejerna också blir gjorda.

Din bil har -troligen- också blivit återkallad minst två gånger sen ny. Det har handlat om omdragning av kylarslangar till EGR-kylaren + mjukvara och en avluftningsslang dragen till expansionskärlet, passa på att kolla med verkstan så det är gjort (gratis).
Något bältesfäste har också blivit återkallat men det är kanske bara V60, kolla det med när du pratar med verkstan.

Dessa maskiner har, utöver balansaxlarna, ytterligare minst två svagheter, oljekonsumtion och kassa EGR-ventiler. Var vaksam mot symptom på detta under resterande av garantitiden.
Vill du läsa på mer så sök VEA + oljekonsumtion + EGR
#1473526
Hej! Faaan vilken bra tråd!
Jag både skrattar och gråter nog snart samtidigt.
Jag har för första gången i mitt liv tagit steget och kostat på en för mig ny bil( bättre begagnad / sämre begagnad )enligt denna tråden.
Köpte en 2016 v60 med detta fina vinande ljud och misstänkt något från början men var efterbliven nog att ignorera det och köpa biljäveln.
Nu när jag läst många sidor av den här tråder och lyssnat på videos/ljudklipp så inser jag att jag köpt ”grisen i säcken ”.
Jag har någon typ av Volvo selekt garanti som jag fick med vid köpet som ska gälla i 6 månader .
SÅ min fråga till er är: Hur går jag bäst till väga för att få Volvo att ta detta fel på garantin jag har?
Jag är sämst på att bråka med folk så helst vill jag sitta på ”trumf kort” när jag stövlar in på verkstaden.
Troligtvis kommer jag få pröjsa felsökningskostnaden till en början (vilket jag självklart inte vill, men får jag rätt så lär försäkringen pröjsa det också.

SNÄLLA , led mig in i ljuset och låt mig få höra min diesel som den ska låta!
#1473531
Tjena,
Jag tänker att du i första hand ska reklamera enligt konsumentköplagen som ursprungligt fel, alltså inte hänvisa till den där selectgarantin. Om jag fattat det rätt så har garantin en begränsning i hur många byte som kan göras.
Har jag fel i ovan så är det förhoppningsvis andra i tråden som kan rätta.

Stövla in till säljaren, säg att du misstänker defekta balansaxlar och fråga hur h*n tänker åtgärda sitt problem. Eventuell felsökning bör rimligen ingå i reklamationen.
#1473550
Willie skrev: ons 10 nov 2021, 22:39 Hej! Faaan vilken bra tråd!
Jag både skrattar och gråter nog snart samtidigt.
Jag har för första gången i mitt liv tagit steget och kostat på en för mig ny bil( bättre begagnad / sämre begagnad )enligt denna tråden.
Köpte en 2016 v60 med detta fina vinande ljud och misstänkt något från början men var efterbliven nog att ignorera det och köpa biljäveln.
Nu när jag läst många sidor av den här tråder och lyssnat på videos/ljudklipp så inser jag att jag köpt ”grisen i säcken ”.
Jag har någon typ av Volvo selekt garanti som jag fick med vid köpet som ska gälla i 6 månader .
SÅ min fråga till er är: Hur går jag bäst till väga för att få Volvo att ta detta fel på garantin jag har?
Jag är sämst på att bråka med folk så helst vill jag sitta på ”trumf kort” när jag stövlar in på verkstaden.
Troligtvis kommer jag få pröjsa felsökningskostnaden till en början (vilket jag självklart inte vill, men får jag rätt så lär försäkringen pröjsa det också.

SNÄLLA , led mig in i ljuset och låt mig få höra min diesel som den ska låta!
Hur långt har din bil rullat ?
Min bil en v60 T3 2017 som då rullat 7000mil när mekaniker skulle lyssna på bilen konstatera direkt att det va balansaxeln bara av att köra den från parkeringen in i verkstan, ingen felskökningskostnad , fick betala totalt 2000kr i självrisk för att få balansaxeln bytt
#1473601
KalleJ skrev: tor 11 nov 2021, 14:24 Har du ens kollat ebay ? Köp 4 och sälj 3 annars. För de är inte billiga styck.
Varför skulle någon som nyligen köpt hyfsat ny bil hos handlare, dessutom med selectgaranti, kolla på ebay tänker du?
#1473618
Backflash skrev: tor 11 nov 2021, 10:18 Hur långt har din bil rullat ?
Min bil en v60 T3 2017 som då rullat 7000mil när mekaniker skulle lyssna på bilen konstatera direkt att det va balansaxeln bara av att köra den från parkeringen in i verkstan, ingen felskökningskostnad , fick betala totalt 2000kr i självrisk för att få balansaxeln bytt
Har du en manuell eller automat?
#1476685
Cotag skrev: tor 11 nov 2021, 01:38 Tjena,
Jag tänker att du i första hand ska reklamera enligt konsumentköplagen som ursprungligt fel, alltså inte hänvisa till den där selectgarantin. Om jag fattat det rätt så har garantin en begränsning i hur många byte som kan göras.
Har jag fel i ovan så är det förhoppningsvis andra i tråden som kan rätta.

Stövla in till säljaren, säg att du misstänker defekta balansaxlar och fråga hur h*n tänker åtgärda sitt problem. Eventuell felsökning bör rimligen ingå i reklamationen.
Var till verkstaden idag för felsökning. St konstaterade att det var/ är balansaxeln , så nu är ärendet skickat till säljaren.
Så nu är det bara vänta och se om dem står upp och åtgärdar det här utan strid.
Annars får jag väl använda reklamationsnämnden eller något sånt.
Bytet skulle komma att kosta 13xxx + moms.
Den kostnaden tänker jag INTE ta.
Överväger fan att byta till en cross country istället och få 5-cyl motorn.
Den är ju tyvärr lite törstigare men då slipper man ju det här.
  • 1
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 119
  • 129
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]