Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1292462
Jag ska iallafall in på fredag och byta till den undermåliga varianten, pgr dröjsmålet på den nya. Men jag har papper på att få byta till den nya den dagen den kommer ut. Då har sumpen blivit öppnad 3 ggr på en ny bil. Jag kommer göra en ljudupptagning då och redigera ihop med den dåliga axeln. Fy fanken vad axlar Volvo kommer att få byta :-/ :x
#1292493
Det verkar vara lite så man jobbar på Volvo.... Växellådan på min V40CC MY16 har varit nere tre gånger, tredje gången gillt säger man ju :)
#1292607
Tänkt på en detalj. Sitter det någon form av packning mellan denna balansaxelmodul och motorblocket ? Vet vi om den varit hel/hållt tätt när byte av modul gjorts ?
Ni som haft detta problemet; vilken olja har ni haft i era bilar melan byte av modulerna; tillverkare, viskositet och kvalité (A5/B5) ?
#1292639
mortimer skrev: tis 15 jan 2019, 19:59 Tänkt på en detalj. Sitter det någon form av packning mellan denna balansaxelmodul och motorblocket ? Vet vi om den varit hel/hållt tätt när byte av modul gjorts ?
Ni som haft detta problemet; vilken olja har ni haft i era bilar melan byte av modulerna; tillverkare, viskositet och kvalité (A5/B5) ?
Nix, inga packningar, lagren till balansaxlarna är "stänksmorda"/ligger i oljebad, vad jag vet. Kolla fotona som jag lagt upp tidigare i tråden. Hade själv också tanken att det var trycksmorda glidlager, men så är inte fallet.
De allra flesta i tråden har säkert kört med olja enligt volvos spec, alltså VCC RBS0-2AE/SAE 0W20, någon i tråden har bytat till en något tjockare olja och fått dämpat oljudet något.
#1292654
x74 skrev: tis 15 jan 2019, 02:08 Jag ska iallafall in på fredag och byta till den undermåliga varianten, pgr dröjsmålet på den nya. Men jag har papper på att få byta till den nya den dagen den kommer ut. Då har sumpen blivit öppnad 3 ggr på en ny bil. Jag kommer göra en ljudupptagning då och redigera ihop med den dåliga axeln. Fy fanken vad axlar Volvo kommer att få byta :-/ :x
Vad står det i ett sånt papper? Vem har utfärdat det och på vilken grund? Är det bundet till ett antal mil eller tid?
#1292709
Som ett tillägg, när jag släppte av sonen vid skolan idag stod jag i fickan framför en V90 T5 Taxi, som lämnade andra barn.
Den hade mer oljud och vinande än vad min D4 från 2014 har!

Hann dock tyvärr inte fråga chauffören hur långt den hade gått, men den står där säkert fler morgnar.
#1292717
Om det nu inte sitter någon packning mellan denna modul och där den ansluter mot motorblocket, vart tar motoroljan vägen då (nivån på motoroljan börjar ju minska med detta fenomenet som jag förstått det) ?
#1292723
Cotag skrev:
x74 skrev: tis 15 jan 2019, 02:08 Jag ska iallafall in på fredag och byta till den undermåliga varianten, pgr dröjsmålet på den nya. Men jag har papper på att få byta till den nya den dagen den kommer ut. Då har sumpen blivit öppnad 3 ggr på en ny bil. Jag kommer göra en ljudupptagning då och redigera ihop med den dåliga axeln. Fy fanken vad axlar Volvo kommer att få byta :-/ :x
Vad står det i ett sånt papper? Vem har utfärdat det och på vilken grund? Är det bundet till ett antal mil eller tid?
Eftersom jag i princip haft problem sedan bilen varit ny, och man inte har någon axel (fungerande) på hyllan innan garantin går ut ,då den påstådda axeln ska komma juni 2019. Så byter man till likadan axel som sitter på bilen idag, den kommer ju att ge sig med med tiden den med, dels ochså för jag ska slippa åka runt med oljud i ytterligger ett halv år. Det är den lösningen bilia ger mig, då jag bråkat rätt så rejält med dom. Helt obundet, volvo har ju inte levererat kvalitet(och har inget kvalitet till dax datum), och det ska jag som kund inte bli lidande av. Så jag har ett skriftligt bevis att de byter till den nya trots att garantin är ute.
#1292725
erkspeed skrev:Som ett tillägg, när jag släppte av sonen vid skolan idag stod jag i fickan framför en V90 T5 Taxi, som lämnade andra barn.
Den hade mer oljud och vinande än vad min D4 från 2014 har!

Hann dock tyvärr inte fråga chauffören hur långt den hade gått, men den står där säkert fler morgnar.

Det bekräftar bara en mer mina teser att man pumpar dagligen ut bilar med dåliga axlar. mmm det blir ett gäng axlar, tycker bara synd om de kunder som inte upptäcker vinande innan garantin går ut, och bilen blir svår såld privat. alt hosta upp självrisk för reparation.
#1292738
Jag hade nog inte upptäckt vinandet om det inte var för denna tråden då det inte hörs in i kupén och man sitter ju inte vanligtvis med huvet utanför bilen och varvar motorn på 2000 varv.


/M
  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 129

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...