- fre 24 aug 2018, 14:20
#1266268
Klart att verkstäderna vill byta pryttlar, det är väl vad dom tjänar kosingen på.
mikebike skrev: ↑fre 24 aug 2018, 08:13Generalagenten är inte garantiställare i detta fall, det är ett fristående bolag (Svensk Bilgaranti) och jag tror inte dom är intresserade av skrotet. Eventuellt kan modulen vara i någon form av bytessystem, det vet jag inget om i dagsläget.Cotag skrev:När en verkstad anser att något är ett garantiärende så får de betalt för reparationen av generalagenten. Denne vill säkerställa att inte delar byts i onödan (och att verkstan faktiskt utfört någon reparation). Om felet är nytt så vill de även se om det rör sig om ett konstruktionsfel och återkoppla till konstruktionsavdelningen.III skrev: ↑tor 23 aug 2018, 11:06Att en fristående garantiställare skulle vara intresserad av "skrotbitarna" är jag lite tvivlande till. Däremot möjligen det finns något intresse från Bilias håll. Så min fråga var väl egentligen istället: Om inte garantiställaren vill ha delarna, vem har då tjing på dessa, jag eller Bilia?
Tror inte heller du får behålla delarna men om du får så ta gärna bil och lägg ut här, eller kanske kan ta bild även om du inte får behålla delarna. Kunde vara intressant och se hur det ser ut och om man ser slitaget.
Hur som helst, ja det ska fotas när tillfälle ges.
Jag har en kompis som tidigare jobbade hos SAAB i Nyköping med denna typ av returer. Verkstäderna byter prylar hejvilt om inte någon kontrollerar att de bytta delarna faktiskt är trasiga.
Bilia är inte ett dugg intresserade av de trasiga detaljerna, de måste ju betala för att få skrot bortforslat...
Klart att verkstäderna vill byta pryttlar, det är väl vad dom tjänar kosingen på.
Nuvarande: V60 D4 -14 Momentum BE II D4204T5 M66. Med premium balansaxelvissla.
Tidigare Volvo: V40 2,0T -04, 240 Turbo -84, Duett -64
Tidigare Volvo: V40 2,0T -04, 240 Turbo -84, Duett -64