Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Micce1980
#1266736
III skrev:Hm, pillade lite med detta idag på min v60 t3 Classic. Lossade kåpan vid bakljuset och fingrade lite. jodå, där fanns en sladd. Pillade loss lampan i bakluckan och anslöt den. Men inte lyste det. Prövade stänga och låsa. Gjorde ingen skillnad. Monterade tillbaks lampan i bakluckan och då lyste den. Teorier om varför det inte lyste?
Att den ena lampan behövs för att den andra ska fungera, seriekopplade? Lätt att mäta upp om du har e multimeter
av III
#1266739
Hm, bra teori. Fast den i bakluckan går utan den på högersidan är där. Men kanske måste den i sidan ha den i luckan på plats för att fungera. Kanske skulle försöka låna en eller se om den vid fötterna är av samma sort och testa sätta den i sidan på bagaget. Vill ju inte ta upp hål om det inte går att få den lysa.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1266760
III skrev:Hm, bra teori. Fast den i bakluckan går utan den på högersidan är där. Men kanske måste den i sidan ha den i luckan på plats för att fungera. Kanske skulle försöka låna en eller se om den vid fötterna är av samma sort och testa sätta den i sidan på bagaget. Vill ju inte ta upp hål om det inte går att få den lysa.
Lysdioder brukar vara polaritetsberoende. Prova att ansluta den med plus på den andra sidan av led-lampan.
av III
#1266775
EbbevonVolvo skrev: mån 27 aug 2018, 23:49
III skrev:Hm, bra teori. Fast den i bakluckan går utan den på högersidan är där. Men kanske måste den i sidan ha den i luckan på plats för att fungera. Kanske skulle försöka låna en eller se om den vid fötterna är av samma sort och testa sätta den i sidan på bagaget. Vill ju inte ta upp hål om det inte går att få den lysa.
Lysdioder brukar vara polaritetsberoende. Prova att ansluta den med plus på den andra sidan av led-lampan.
Det gick bara ansluta kontakten på ett sätt.
Användarvisningsbild
av C.W.
#1266803
lyser mitt på ljusa dagen för mig, både i bagaget samt bakluckan.
:-)
av vjohnj
#1266804
Ja då är det utrett då ;) kanske den är fel löd. Du kan testa din led med ett par strömtåtar för att se om det är det som är fel
av III
#1267360
Micce1980 skrev: mån 27 aug 2018, 21:51
III skrev:Hm, pillade lite med detta idag på min v60 t3 Classic. Lossade kåpan vid bakljuset och fingrade lite. jodå, där fanns en sladd. Pillade loss lampan i bakluckan och anslöt den. Men inte lyste det. Prövade stänga och låsa. Gjorde ingen skillnad. Monterade tillbaks lampan i bakluckan och då lyste den. Teorier om varför det inte lyste?
Att den ena lampan behövs för att den andra ska fungera, seriekopplade? Lätt att mäta upp om du har e multimeter
Testade pilla loss lampan vid fötterna. Anslöt den i bagaget och det lyste. Slutsats. Är inte lampan i bakluckan ansluten lyser inte den på sidan. Bara köpa en lampa och göra ett hål för den så har jag i alla fall lite bättre belysning.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1267367
Nu kom jag på att jag skulle kolla ifall det fanns fördragna kablar i dörrarna fram för instegsbelysning.
Chansen är nog stor att det finns då dessa samt din bagagebelysning saknas på Classic modellerna och du hade fördraget i luckan.


/M
V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Sökte runt och hittade det här, efter li[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar