Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peruben
#1262710
Hej. Min D4 med knappt 5k mil har börjat gå hackigt på låga varv. Jag lämnade in den på Volvo och de uppgraderade mjukvara både för växellåda och motor, men det löste tyvärr inte problemet. Mekanikern visste inte vad det kunde bero på så inga felkoder visades. Han bad mig återkomma efter semestern.
Så nu kör jag omkring i en bil som "hackar" nu och så i vanlig stadskörning. Känns som om den "misständer" eller nåt.
Det är ingen skillnad om jag kör på automat eller manuell.

Någon annan med samma problem eller som har en lösning på gåtan m

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

av Psyko
#1262717
Om du kör växellådan manuellt och kör ca 60-70 km/h på 8:ans växel och gasar på, alltså accelererar under en längre tid från ett varvtal runt 1500- och uppåt, rycker den då?

Eller är det bara när du kör på jämn gas/fart som den rycker

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

#1262739
Ja, den rycker runt de varvtalen. Mest märks det i ca 45-50 km i jämn stadstrafik. Gasar jag lite "hårdare" rycker den inte, men kör jag med mjuk fot på gasen kommer ryckningarna emellanåt. Väldigt oregelbundet.

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk

#1262753
Garanterat EGR ventil som börjar kärva. Kolla map sensorn på insuget, är den full i sot tyder det också på egr. Fått min egr bytt två ggr under två år med samma symptom.

Skickat från min FIG-LX1 via Tapatalk

av Psyko
#1262762
peruben skrev:Ja, den rycker runt de varvtalen. Mest märks det i ca 45-50 km i jämn stadstrafik. Gasar jag lite "hårdare" rycker den inte, men kör jag med mjuk fot på gasen kommer ryckningarna emellanåt. Väldigt oregelbundet.

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk
Det låter som Egr eller tempgivaren på insuget, man kan känna på Egr ventilen axel för att se att den går att öppna o stänga enkelt och utan att kärva. Lämna in den igen o be dom fortsätta felsöka på den

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk

#1553037
peruben skrev:Ska nämna detta när jag åker in till dem igen. Tack för tipsen.
Fortsättning följer... Bild

Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk
Tjenara!
Jag har samma symptom på min xc60. Skulle bara vilja höra hur det gått?
Mvh

Skickat från min SM-G525F via Tapatalk

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]